پارس ناز پورتال

کنترل آفت سنک برای گل و گیاهتان

کنترل آفت سنک برای گل و گیاهتان

کنترل آفت سنک

اگر حس می کنید آفت نک به گل و گیاهتان حمله کرده، ذره بین خود را دربیاورید چون این آفت تنها 3 میلی متر اندازه دارد. زیر ذره بین می توانید جسم توری مانند این حشره را ببینید. اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه سمپاشی را در شهر خودتان بپرسید.

 

مثلا اگر به دنبال سمپاش در تهران باشید می‌توانید درخواست سمپاشی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 

شناسایی ضرر و زیان ناشی از آفت سنک

آسیب پذیرترین گل و گیاهان در برابر آفت سنک بوته های آزالیا هستند که به خصوص در نقاط آفتابگیر مورد هجوم این آفت قرار می گیرند. آفت سنک و لاروهایش از این گیاه و بوته های گلدار دیگر تغذیه کرده، ساقه های آن را مکیده و گیاه را خشک می کنند. اگر گیاه تان به این آفت دچار شده، این علائم را میبیند: 

کنترل آفت سنک برای گل و گیاهتان

* لکه های زرد روی برگ

* لکه های سفید روی برگ

* جمع شدن برگ

* قهوه ای شدن برگ در دوران رشد

* افتادن زودهنگام برگ

 

چرخه حیات آفت سنک 

آفت سنک هم مثل خیلی از حشرات دیگر به عنوان لارو چرخه زندگی دارد. آفت سنک ماده تخم ها را توی لارو گیاه میزبان می گذارد تا منبع غذایی تامین باشد. لاروها کوچک بوده و در معرض دید نیستند، اما از گیاه تغذیه می کنند. پس از حدود شش ماه لارو به سنک بالغ تبدیل شده و نسل های دیگری از این آفت به وجود می آید. 

 

اسپری های آفت کش ارگانیک برای کنترل آفت سنک

آفت سنک با وجود بدنه مقاوم خود در برابر اسپری های ارگانیک آفت کش آسیب پذیر هستند. باید اسپری را روی تمام قسمت های برگ که لارو از آن تغذیه می کند بپاشید. همچنین با آن حشره بالغ و لاروها را از بین ببرید. 

 

* روغن سبک

* ضدعفونی کننده حشره کش

* چریش

* اسپینوساد

 

کنترل محیطی آفت سنک

مثل همیشه گیاهان ضعیف طعمه بهتری هستند پس برای دوری از این آفت باید گیاه سالمی داشته باشید. اگر گیاه آزالیا را جلوی آفتاب قرار دهید حتما به این آفت دچار می شود. خاک خشک و نبود کود هم می تواند این آفت را جذب کند. سایه یا آفت صبحگاهی هم می توانند آفت ها را جذب کنند. بنابراین با داشتن خاکی مناسب و دارای کود و گیاهی سالم آفت ها را دور می کنید. 

کنترل آفت سنک برای گل و گیاهتان

حشرات مفید برای از بین بردن آفت سنک

بسیاری از حشرات از این آفت تغذیه می کنند و دیگر لازم نیست زیاد از حشره کش استفاده کنید. دشمنان طبیعی این آفت ها عبارتند از: 

 

* سن ضارب

* بال توری

* کفش دوزک

* شکارگر

* موریانه شکارگر

* عنکبوت

 

اگر می خواهید برای جذب این شکارچی های طبیعی از ماده ای سالم استفاده کنید به اسپری های حشره کش فکر نکنید. این اسپری ها نه تنها حشرات مفید بلکه منبع غذایی را هم حذف کرده و باعث می شوند آفت ها به دنبال گیاهان سالم تر باشند.

 

حشره کش های معمول برای کنترل آفت سنک

اگر آفت سنک گیاهتان را خشک کرده، شاید وقتش رسیده از حشره کش های شیمیایی استفاده کنید. یکی از فواید این اسپری ها تاثیر ماندگار آنهاست که چند نسل از این آفت ها را نابود می کند. برای کشتن آفت سنک از این اسپری ها استفاده کنید. 

 

* کرباریل، با نام تجاری سوین

* ایمیداکلوپراید، با نام تجاری مریت و بیر

* مالاتیون با نام ارتو

* پیرتروئیدها موجود در اسپری های میوه ای و گیاهی

 

از میان این اسپری ها تنها ایمیداکلوپرید سیستماتیک بوده و مواد شیمیایی آن جذب گیاه می شود، به این معنا که در باران یا پس از آبیاری شسته نمی شود.