پارس ناز پورتال

گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ 

شمار زیادی از گنجینه ها در طول تاریخ بوده اند که بـه خاطر ارزش بسیار چندان نامشان ماندگار شده هست اما هیچ اطلاعی از آن ها در دست نیست و بـه‌ صورت پنهان شده باقیمانده اند. از زمان‌های دور تا بـه حال, گنجینه‌های فوق‌العاده‌اي از فرهنگ‌های گوناگون بـه سرقت رفته و یا گم شده‌اند. مفقود الاثر شدن این اشیای قیمتی و با بـه سرقت رفتن آنان اغلب در زمان جنگ و یا وقوع فجایع رخ داده هست. در برخی مواقع,

 

محافظت از این گنجینه‌ها بـه شکل کمرنگ‌تری صورت می گیرد و بـه همین سبب, نیروهای نظامی تصمیم می گیرند که این گنجینه‌ها را بـه عنوان غنایم بـه کشور خود بازگردانند. در چند مورد این گنجینه‌ها پیدا شده‌اند, اما گنج های گم شده با ارزشی هم بوده‌اند که خبری از آنها نشده هست.

 

در این مطلب 30 گنجینه گم شده جهانبه شما معرفی کنیم. گفته میشود که برخی از این گنج های گم شده احتمالاً تا بـه حال نابود شده‌ و یا امید بـه اکتشاف آنان بسیار کمرنگ هست. از جمله آن‌ها میتوان بـه صندوق عهد «Ark of the Covenant», الماس صورتی 333 قیراطی پادشاهی ایرلند «Irish Crown Jewels» و گنجینه اسرارآمیز نامبرده در طومارهای دریای مرده «Dead Sea Scroll» اشاره کرد

 

1- اتاق کهربایی

گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

اتاق اسرارآمیزی که در قرن 18 میلادی ساخته شد, نخستین مورد گنجانده شده در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان هست. اتاق کهربایی در شهری با اسم Tsarskoe Selo نزدیکیها سن پترزبورگ و در «قصر کاترین» ساخته شده بود. این اتاق دارای موزاییک‌ها, آینه‌ها و حکاکی‌های شمار زیادی از جنس طلا و 450 کیلوگرم پنل کهربایی بود.

 

زمانی که شهر مذکور در سال 1941 توسط نازی‌های کشور کشور کشور آلمان بـه تصرف درآمد, پنل‌های این اتاق از یکدیگر جدا شده و بـه کشور کشور کشور آلمان برده شدند. از آن زمان تا بـه حال دیگر هیچ خبری از این گنجینه‌های هنری نیست و این احتمال وجود دارد که تاکنون نابود شده باشند. بازسازی اتاق کهربایی را امروزه میتوان مجددا در قصر کاترین دیدن کرد.

 

2- تابوت‌دان منکورع
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

هرم فرعون منکورع «Menkaur» یکی دیگر از موارد آماده در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان قرار دارد. هرم فرعون منکورع کوچکترین هرم موجود در بین اهرام ثلاثه مصر هست که در حدود 4500 سال گذشته ساخته شد. در سال 1830 میلادی, یک افسر نظامی انگلیسی با اسم هاوارد وایس «Howard Vyse» بـه جستجو در اهرام مصر پرداخت.

 

روش مرسوم آن دوران, بهره گیری از مواد منفجره بود که راه را برای حرکت در بین این سازه‌ فراهم می‌فرآوری. در بین دستاوردهای این افسر نظامی, یک تابوت‌دان پر زرق و برق نیز وجود داشت که تصمیم بر آن شد آن را بـه انگلستان ببرند. در سال 1838 این تابوت‌دان در کشتی بتریس «Beatrice» قرار گرفت و این کشتی در مسیر برگشت خود در اعماق دریا غرق شد. گفته میشود که شانس پیدا شدن مجدد این تابوت‌دان باستانی هم چنان نیز وجود دارد.

 

3- صندوق عهد
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

بر زمینه نوشته‌های انجیل عبری, صندوق عهد تعدادی از کتیبه‌های باستانی را در خود جای داده بود که 10 حکم الهی بر روی آن درج شده بودند. این صندوق در معبدی نگه‌داری می ‌شد که توسط حضرت سلیمان ساخته شده بود. معبد سلیمان یا معبد اول بـه عقیده یهودیان مهم ترین مکان مقدس بر روی زمین بود

 

که در سال 587 میلادی نابود شد. در این سال یکی از پادشاهان بابلی با لشگرکشی بـه اورشلیم, این شهر را بـه کلی تاراج کرد. حالا با گذشت چند قرن از آن زمان, هنوز از صندوق عهد هیچ اطلاعاتی در دست نیست و گمانه‌زنی در مورد آن در بین فرهنگ‌های گوناگون ادامه دارد.

 

4- شمشیر هونجو ماسامون
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

هوجو ماسامون شمشیری تاریخی هست که توسط شخصی با اسم گورو نیادو «Goro Nyudo» ساخته شد. با آنکه این شمشیر از دسته جواهر آلات نیست, اما ارزش این شمشیر بـه اندازه‌اي هست که آن را در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان قرار می دهد. گفته میشود که این شخص بزرگ‌ترین شمشیرساز تاریخ ژاپن بوده

 

و عنوان این شمشیر نیز برگرفته از اسم یکی از سامورایی‌های مشهور ژاپنی برگرفته شده که این شمشیر را در قرن 16 میلادی بـه عنوان پاداش یک نبرد دریافت کرد. این شمشیر در اتمام آلبوم‌اي از نبردها در قرن شانزدهم بـه نخستین فرد از شوگون‌سالارهای ژاپن با اسم توکوگاوا «Tokugawa» رسید.

 

شمشیر مذکور تا اتمام جنگ جهانی دوم بین خانواده توکوگاوا دست بـه دست می ‌شد و بالاخره با اشغال کشور ژاپن در جنگ جهانی دوم این شمشیر بـه ایالات امریکا برده شد. از آن زمان بـه بعد دیگر هیچ‌گاه این شمشیر دیده نشد. اضافه بر این شمشیر سلاح‌های دیگری از کشور ژاپن نیز تاراج شدند. از آنجا که این ابزارها تماما بـه کشور کشور ایالات امریکا بازگردانده شده‌اند, هم چنان احتمال پیدا شدن مجدد آنان وجود دارد.

 

5- کتابخانه گم شده تزارهای مسکو
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

متون ارزشمندی که در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان قرار دارند! گفته می شود که کتابخانه گم شده تزارهای مسکو ظاهراً حاوی یک آلبوم وسیع از متون یونانی و سایر متون ارزشمند متعلق بـه تاریخ باستان بود. دوک‌نشینان بزرگ مسکو این کتابخانه را احداث کردند و تا قرن شانزدهم این مکان بـه یک مرکز بزرگ تبدیل شد.

 

بر زمینه اطلاعات موجود, بالکن چهارم «Ivan IV» ملقب بـه بالکن مخوف «Ivan the Terrible» که طی سال‌های 1530 تا 1584 می‌زیست توانست بـه گونه اي این متون ارزشمند را پنهان سازد. در طول قرن‌های جدید تلاش‌های بسیاری برای پیدا کردن مجدد این کتابخانه ارزش صورت گرفته, اما تا بـه حال هیچ نتیجه‌اي را در بر نداشته هست.

 

بـه عقیده یک مورخ مشهور روسی با اسم پاتریشیا کندی گریمستد «Patricia Kennedy Grimsted», برخی از این متون ارزشمند هم‌حالا نیز در آرشیو‌های مسکو و سن پترزبورگ وجود دارد.

 

6- جواهرات ملکه ایرلند
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

جواهرات ملکه ایرلند, یکی دیگر از موارد موجود در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان هست. این جواهرات در سال 1907 و از قلعه دوبلین «Dublin Castle» بـه سرقت رفتند. جواهرات ملکه ایرلند یک ستاره نگین‌دار و بسیار سنگین بود که بـه عنوان نمادی بسیار مهم بـه حساب می‌آمد. این جواهرات شامل یک الماس 333 قیراطی صورتی رنگ و و پنج گردنبند طلا بود. یکی از مورخان ایرلندی در مطلب‌اي نوشت:

 

نظام سنت پاتریک «Order of St. Patrick» در سال 1783 راه اندازی شد تا بـه مقامات بلندمرتبه ایرلندی حقوق‌هایي را ارائه کند. در آن زمان که این جواهرات ساخته شدند, بریتانیایی‌ها بر ایرلند نظارت کاملی داشتند.این جواهر ارزشمند از 394 سنگ قیمتی از جواهرات ملکه شارلوت «Queen Charlotte» ساخته شده بود. در تولید این جواهر قیمتی از سنگ‌های فراهم سازی شده توسط یک پادشاه ترکیه‌اي نیز بهره گیری شده بود.

 

در زمان بـه سرقت رفتن این جواهرات, آن‌ها در یک کتابخانه نگه‌داری می شدند. هنوز بـه طور دقیق از سایر قاین جواهرات و یا محل فعلی آنان اطلاعاتی در دست نیست. در طول تاریخ تعدادی زیادی از افراد از جمله فرانسیس شکلتون «Francis Shackleton» بـه عنوان برادر فرد معروفی با اسم ارنست شکلتون «Ernest Shackleton» بـه عنوان مظنونان اصلی این سرقت معرفی شده‌اند.

 

7- اشعار گم شده سافو
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخاشعاری که دیگر هیچ اثری از آنان باقی نمانده, یکی از 30 گنجینه گم شده تاریخ میباشند! در هفتمین قرن پیش از میلاد مسیح, شاعری با اسم سافو «Sappho» هم چون شکسپیر زمان خود شناخته می ‌شد. او در بین شمار زیادی از یونانیان باستان مورد دقت قرار داشت؛ چرا که وی یکی از برترین شاعران تاریخ یونان بود.

 

بدبختانه برای ما تنها شمار مقداری از اشعار او باقی باقیمانده‌اند. با این حال, جدیداً بخش‌هایي از دو شعر قدیمی سافو توسط دانشگاه آکسفورد بـه نمایش درآمده هست. در یکی از این اشعار سافو از برادرانش گفته و دیگری در مورد عشق‌های یک‌طرفه سروده شده هست. این اشعار توسط یک گروه ناشناس از بازار آثار باستانی خریداری شده بودند.

 

در زمانی گفته می ‌شد که از این اشعار برای مومیایی‌های مصر باستان نیز بهره گیری شده بود و نگرانی‌هایي از بابت دزدیده شدن و بـه تاراج رفتن آنان نیز مطرح شد.

 

8- گنجینه‌های اسقف مرحوم: بـه سرقت رفته توسط دزدان دریایی
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

گنجینه گم شده اي که توسط دزدان دریایی بـه سرقت رفت! در سال 1357 میلادی, سائو ویسنته «São Vicente» با کشتی خود از لیسبون «Lisbon» بـه سمت آویگنون «Avignon» در فرانسه حرکت کرد. در این کشتی, گنجینه‌های بـه تاراج رفته توسط تئوبالدو د کاستیلون «Teobaldo de Castillon» بـه عنوان یکی

 

از اسقف‌های فراری از لیسبون نیز قرار داشت. این گنیجنه گم شده شامل طلا, نقره, حلقه‌ها,‌پرده‌ها, جواهرات و بشقاب‌های قیمتی بود. زمانی که این کشتی در نزدیکی شهر کارتاجنا «Cartagena» در نزدیکی ها اسپانیای نوین حرکت میکرد, توسط گروهی از دزدان دریایی مسلح مورد حمله قرار گرفت.

 

یکی از کشتی‌های مربوط بـه دزدان دریایی که توسط فردی با اسم آنتونیو بوتافوک «Antonio Botafoc» هدایت می ‌شد بعد‌ها پس از بـه گل نشستن توقیف شد. اما کشتی دیگری که توسط مارتین یانس «Martin Yanes» در حال هدایت بود, هیچوقت پیدا نشد و تا بـه حال از خدمه آن و یا گنجینه‌های بـه سرقت رفته هیچ اطلاعاتی بـه دست نیامده هست.

 

9- اثر هنری قضات شایسته
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

سارقانی که تصمیم گرفتند تکه‌اي از یک تابلوی هنری را بـه سرقت ببرند! اثر هنری قضات شایسته یک تابلوی با ارزش و قدیمی از آلبوم “Ghent Altarpiece” هست که توسط دو برابر با اسم هوبرت «Hubert» و جان ون ایک «Jan van Eyck» در قرن پانزدهم نقاشی شده هست. این آلبوم نقاشی هم‌حالا نیز در کلیسای سنت باوو «Saint Bavo» در بلژیک قرار دارد.

 

فیلیپ سوم, دوک بورگوندی «Philip the Good» شاید یکی از سواران اسب‌های نمایش داده شده در این اثر هنری هست. از بین این آلبوم اثر, تابلوی قضات شایسته در سال 1934 دزدیده شد و دیگر بعد از آن نیز هیچ اطلاعاتی از‌آن بـه دست نیامد.
با وجود گذشت زمان چندین ساله, هنوز این مورد در جریان بوده

 

و تا بـه حال یک پرونده 2 هزار صفحه‌اي از آن تشکیل شده هست. پیش از این زمان نیز چندین بار تلاش‌هایي برای دزدیدن این تابلو و قسمت‌های دیگری از آلبوم Ghent Altarpiece صورت گرفته بود.

 

10- الماس فلورنتین
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

الماس 133 قیراطی فلورنتین, یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی در جهان و یکی دیگر از موارد آماده در فهرست 30 گنجینه گم شده بـه شمار می رود. این‌که این الماس بـه کدام منطقه تعلق داشته و حالا کجاست, هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
در نوامبر 1918 این الماس متعلق بـه خانواده سلطنتی هابسبورگ بود

 

که در زمان جنگ جهانی اول در سمت شکست‌خوردگان امپراطوری اتریش-مجارستان قرار داشت. این خانواده الماس صورتی رنگ را در یک بانک سوئیسی بـه سپرده گذاشتند تا وکیلی اتریشی با اسم برونو استاینر «Bruno Steiner» این الماس و سایر جواهرات این خانواده سلطنتی را با قیمتی مناسب برای آنان بـه فروش برساند.

 

هنوز مشخص نیست که بعد از این حادثه چه اتفاقاتی افتاد. اخبار منتشر شده در سال 1924 داستان از آن داشت که وکیل مذکور بعدها بـه جرایم گوناگون بازداشت و سپس تبرئه شد. این احتمال وجود دارد که بعد از جنگ جهانی اول, الماس فلورنتین بـه تکه‌های کوچک‌تر تقسیم شده و حالا الماس‌های کوچک‌تری از آن در دست صاحبان گوناگون قرار دارد.

 

11- نقاشی گم شده داوینچی
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

در سال 1505, لئوناردو دا وینچی یک اثر هنری جدید را بـه مناسبت پیروزی سال 1440 ایتالیا «بـه رهبری فلورانس» در نبرد انگیاری «Battle of Anghiari» خلق کرد. این اثر که در سالن شهر فلورانس بـه نمایش درآمده بود, در سال 1563 و در بازسازی توسط معماری با اسم جورجیو واساری «Giorgio Vasari» مفقود الاثر شد.

 

در سال 2012 تیمی از محققان اعلام کردند که نقاشی دیواری دا وینچی گم نشده, در واقع جورجیو واساری نقاشی مورد نظر خود را بر روی اثر ارزشمند او ترسیم کرده هست! اما با این حال هنوز این ادعا مورد تایید قرار نگرفته و نقاشی دیواری لئوناردو دا وینچی نیز در بین یکی از 30 گنجینه گم شده جهان قرار دارد.

 

12- منوره از معبد دوم
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

بین سال‌های 66 الی 74 میلادی, شورشیان یهودی کوشش برای آزادسازی اسرائیل از حکومت روم داشتند و بـه همین سبب, با ارتشی از رومیان بـه جنگ برخواستند. اما شورشیان دچار ضربه بحرانی شدند؛ چرا که اورشلیم توسط یک ارتش رومی بـه رهبری تیتوس «Titus» بـه تسخیر درآمد. در پی این حادثه, معبد دوم نابود شد و ارتش رومیان این گنجینه را بـه روم بردند. در بین این گنجینه های گم شده, مِنوره بـه عنوان شمعدانی هفت‌شاخه نیز وجود داشت.

 

طاق تیتوس «Arch of Titus» که در روم واقع شده, شاهد صحنه‌اي تاریخی از انتقال منوره بـه روم بوده هست. گفته میشود که در هنگام حمل این گنجینه تاریخی, منوره در حجم یک شی بسیار بزرگ در اندازه سربازان دیده شده هست. سرنوشت منوره بعد از آورده شدن بـه روم نامشخص هست و بـه همین جهت در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان قرار گرفته هست. برخی از مردم فکر می‌کنند که هنوز ممکن هست این گنجینه گم شده را در جایی از روم پیدا کنند.

 

13- طومار مسی
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

طوماری از جنس مس, که موقعیت شمار زیادی از گنج‌های جهان بر روی آن درج شده هست. بی تردید یکی از عجیب‌ترین اکتشافات مربوط بـه طومارهای دریای مرده «طومارهای بحر المیّت» در نزدیکی وادی قمران, کتیبه‌اي از جنس مس بوده و موقعیت شمار زیادی از گنجینه‌های پنهان در جهان بر روی آن درج شده هست.

 

این کتیبه مسی هم‌حالا در موزه‌اي در اردن نگه‌داری میشود. هنوز در مورد حقیقی و یا افسانه‌اي بودن موقعیت این گنجینه ها اطلاعاتی در دست نیست. در زمان حکاکی این نوشته‌ها بر روی این کتیبه مسی, ارتش رومیان در حال فرار از شورش یهودیان بودند؛ چرا که رومیان توانسته بودند اورشلیم را بـه تسخیر خود درآورده و معبود دوم را ویرانی کنند.

 

برخی از محققان بر این باورند که این گنجینه‌ها حقیقی بوده و سال ها گذشته از آنکه معبد دوم ویرانی شود, در این مکان پنهان شده هست. از جانب دیگر, برخی نیز معتقدند که فهرست این گنجینه‌ها بسیار چندان هست؛ بـه همین جهت این احتمال وجود دارد که با فهرست یک گنجینه افسانه‌اي سر و کار داشته باشیم.

 

14- سرقت هنری از موزه ایزابلا استوارت گاردنر
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

در 18 مارس 1990 میلادی, دو دزد متخصص که لباس افسران پلیس را بر تن کرده بودند, بـه موزه ایزابلا استوارت گاردنر دستبرد زده و توانستند 13 اثر هنری بـه ارزش 500 میلیون دلار را بـه سرقت ببرند. این موزه در سال 1903 توسط ایزابلا استورات گاردنر راه اندازی شده بود. او یکی از علاقه‌مندان بـه هنر بود

 

و بـه همین جهت آثار ارزشمندی از هنرمندان گوناگون را میتوان در موزه او دیدن کرد. در بین آثار بـه سرقت رفته از این موزه می توان بـه سه اثر از نقاش هلندی با اسم رامبرانت «Rembrandt» و پنج اثر دیگر از هنرمند فرانسوی یعنی ادگار دگاس «Edgar Degas» اشاره کرد. هویت سارقان ناشناخته بوده

 

و تا بـه حال هیچ اطلاعاتی از آثار بـه سرقت رفته بـه دست نیامده هست. گفته میشود که سارقان این موزه هم‌حالا از جهان رفته و این نقاشی‌ها نیز یا مجدد گم شده و یا این‌که از بین رفته‌اند. علیرغم ارزش بالای این آثار هنری, فروش آنان امری بسیار سخت هست و خریداران آن بـه سادگی متوجه میشوند که در حال خریداری یک جنس سرقتی بوده

 

و ممکن هست بـه اتهامات گوناگونی محکوم شوند. با این حال, فهرست آثار بـه سرقت رفته از این موزه نیز یکی از موارد موجود در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان جای گرفته هست.

 

15- انسان پکن
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخفسیل انسان‌های پکن نیز یکی دیگر از موارد عجیب آماده در فهرست 30 گنجینه جهان میباشند. فسیل‌های انسان پکن برای نخستین بار در سال 1923 میلادی در غاری در نزدیکی شهر پکن در چین پیدا شد. انسان پکن, نخستین همانند کشف شده از انسان راست‌قامت هست که قدمت آن بـه 680 الی 780 هزار سال پیش بازمی‌گردد.

 

این فسیل‌ها در سال 1941 و طی حمله ژاپن بـه چین مفقود الاثر شدند. محل فعلی این فسیل‌ها نشاناخته هست. برخی می گویند که این فسیل‌ها در مسیر انتقال دریایی بـه ایالات امریکا گم شده و برخی دیگر نیز معتقدند که این فسیل‌ها شاید هنوز در چین میباشند.

 

16- منبع کیو
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

یکی از عجیب‌ترین موارد موجود در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان, نوشته‌های عجیب غریبی میباشند که بـه عنوان منبع کتب مقدس معرفی میشوند. منبع یا سند کیو, یک منبع مکتوب فرضی هست که برای انجیل متی و انجیل لوقا در نظر گرفته شده هست. گفته میشود که این سند فرضی مکتوب,

 

در واقع منبعی برای این دو انجیل =بوده و نقل‌ قول‌هایي از عیسی مسیح را در خود جای داده بود. دانشمندان نوین این سند فرضی را با اسم منبع کیو می‌شناسند که قدمت آن بـه قرن اول میلادی برمی‌گردد. مسئله موجودیت سند کیو بـه این خاطر مطرح میشود که برخی از متون در انجیل متی و لوقا عینا تکرار شده‌اند.

 

با آنکه گفته میشود انجیل مرقس در واقع منبعی برای هردوی انجیل‌های متی و لوقا بوده, اما برخی متون در این انجیل‌ها در انجیل مارک وجود ندارند و احتمالاً از منبع دیگری نقل شده‌اند. دشوار اصلی اینجاست که حتی در صورت موجودیت منبع کیو, هیچ اثری از آن وجود نداشته و شاید این متن مقدس در طول قرن‌ها نابود شده هست.

 

17- طلا در دریاچه تاپلیتز
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

بر زمینه افسانه‌های موجود, هم زمان با اتمام جنگ جهانی دوم, یکی از نیروهای کشور کشور کشور آلمان نازی بـه رهبری ارنست کالتنبرونر «Ernst Kaltenbrunner» در زمان فرار از دست متفقین, همراه با مقادیر شمار زیادی از طلا در دریاچه تاپلیتز در اتریش غرق شده هست. در آن زمان جستجوی بسیاری برای این طلاها صورت گرفت, اما تا بـه حال هیچ خبری از آنان نشده هست. گنجینه گم شده در دریاچه تاپلیتز تا بـه حال افراد زیادی را بـه طمع واداشته و بـه کام مرگ کشانده هست!

 

این احتمال وجود دارد که داستان مذکور تنها در حد یک افسانه تاریخی باشد. با این حال کارشناسان ادعا می‌کنند که این دریاچه دارای نقاط بسیار ظلمات هست که امکان غواصی در آن را دشوار می‌سازد. تا بـه حال غواصان بسیاری کوشش داشته‌اند که این ذخایر طلا را از دریاچه تاپلیتز بـه بیرون آورند اما دشواری های یاد شده آنان را بـه کام مرگ کشانده هست.

 

18- نقاشی گم شده رافائل
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

یک نقاش ایتالیایی با اسم رافائل سانزیو «Raphael Sanzio» که بین سال‌های 1483 تا 1520 می‌زیست, یک عکس پرتره از مردی جوان را نقاشی کرد. هویت مردی که در این عکس بـه چشم میخورد و تاریخ دقیق این نقاشی در هاله‌اي از ابهام قرار دارند. این نقاشی در شهر کراکوف لهستان و در موره سزارتوریسکی «Czartoryski Museum» نگه‌داری می ‌شد

 

تا این‌که در سال 1939 میلادی ارتش کشور کشور کشور آلمان با حمله بـه لهستان, این نقاشی را بـه سرقت بردند. قرار بود که بعدها این نقاشی در گالری هنری لینز «Linz Art Gallery» در اتریش قرار گیرد.اما این مرکز هنری هرگز ساخته نشد و نقاشی مذکور آخرین بار در کله هانس فرانک «Hans Frank» در ژانویه 1945 در کشور کشور کشور کشور آلمان دیده شد.

 

فرانک یک مقام نازی بود که مسئولیت اشغال لهستان بـه او محول شده بود؛ جایی که او جنایات جنگی کشور کشور کشور آلمان‌ها را در لهستان بـه اجرا گذاشت و بخش اعظمی از یهودیان لهستان را بـه قتل رساند. پس از جنگ جهانی دوم او محاکمه و بـه اعدام محکوم شد. محل نقاشی رافائل بـه عنوان یکی از 30 گنجینه گم شده جهان که در کلبه وی قرار داشت, هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

 

19- صندوق سلطنتی
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخدر سال 1800 میلادی, پرنس ایزابلا سزارتوریسکا «Izabela Czartoryska» یک صندوق سلطنتی را ایجاد کرد و در آن آلبوم‌اي از آثار هنری خانواده‌های سلطنتی را که بر لهستان حکومت می کردند را قرار داد. این آثار شامل جواهراتی متعلق بـه پادشاهان سلطنتی و آثار هنری مربوط بـه هنرمندان تاریخی بود.

 

در سال 1800 بـه خاطر فقدان وجود یک پادشاهی قدرتمند, ابرقدرت‌های آن زمان مثل روسیه, اتریش و … توانستند لهستان را چندین مرتبه تجزیه و تقسیم کنند. صندوق سلطنتی نیز در طی همین اتفاقات بـه دست نازی‌های کشور کشور کشور آلمان افتاد و حالا از محتویات این گنجینه گم شده هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

 

20- نمایشنامه گم شده ویلیام شکسپیر
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخLove’s Labou’s Won اسم یکی از نمایشنامه‌های ابداع شده توسط ویلیام شکسپیر بود که امروزه هیچ سند نسخه دیگری از آن وجود ندارد. گفته میشود که این نمایش بـه دنباله نوشتن کمدی Love’s Labour’s Lost در سال 1590 منتشر شده هست. اسناد موجود از سال‌های 1590 تا 1600 نشان میدهند که این نمایش در سال 1590 منتشر شده و حتی تا سال 1603 نیز بـه فروش می‌رفته هست.

 

برخی از محققان بر این باورند که تمامی پرونده‌های مربوط بـه این بازی, بـه بازی دیگری تحت عنوان «هیاهوی بسیار برای هیچ» «Much Ado About Nothing» اشاره دارند. بر همین زمینه, «کمپانی سلطنتی شکسپیر» «Royal Shakespeare Company» نیز امروزه نمایشنامه Much Ado About Nothing را تحت عنوان Love’s Labou’s Won اسم‌گذاری کرده هست.

 

21- انجیل قرن اول
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخاز قدیمی‌ترین نسخه‌های باقی‌باقیمانده از انجیل‌های مسیحی میتوان بـه مواردی از قبیل انجیل متی «Matthew», مارک «Mark», لوقا «Luke» و جان «John» اشاره کرد. قدمت این انجیل‌ها, بـه قرن اول میلادی باز‌میگردد, با این حال شمار زیادی از محققان یقین دارند که برخی از آنان در نیمه دوم قرن آغاز میلادی نوشته شده‌اند.

 

همین فرمایش, موجب طرح سوالات بسیاری شد. آیا امروزه نسخه‌اي از این انجیل‌ها باقی باقیمانده هست؟ چطور میتوان قدمت آنان را تعیین کرد؟ اگر هیچ نسخه‌اي از این انجیل‌ها وجود ندارد, آیا باید بپذیریم که برخی از آنان در نیمه دوم قرن آغاز میلادی نوشته‌ شده‌اند؟

 

در سال 2015 محققان گزارش دادند که آنها یک قسمت از انجیل مارک را در یک ماسک مومیایی پیدا کرده‌اند. بر زمینه بررسی‌های صورت گرفته بر روی دست‌خط و قدمت کربنی, محققان بـه این نتیجه رسیدند که قدمت این تکه از انجیل بـه قرن اول بازمی‌گردد. با این حال, هنوز هیچ جزئیاتی از متن دقیق آن منتشر نشده هست.

 

22- ماسک فون
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

این سنگ مرمر که با اسم «ماسک فون» «Mask of a Faun» شناخته می شود, مخلوقی نیمه‌انسان و نیمه‌بز را نشان میدهد که توسط هنرمند مشهور ایتالیایی یعنی میکل آنژ «Michelangelo» ساخته شد. این مجسمه هنری که در موزه بارجلو «Bargello Museum» در فلورانس ایتالیا نگه‌داری می ‌شد, در سال 1944 بـه سرقت رفت.

 

سربازان بخش 305 کشور کشور کشور آلمان نازی ضمن پیوستن بـه سربازان قسمت دهم این ارتش, بـه عنوان سارقان این ماسک معرفی شده‌اند. این ماسک بین روزهای 22 الی 23 آگوست در یک کامیون قرار داده شد و از آن زمان بـه بعد تا بـه حال هیچ اطلاعات دیگری از آن وجود ندارد و بدین ترتیب ماسک فون نیز بـه عنوان یکی دیگر از موارد آماده در فهرست 30 گنجینه گم شده قرار گرفت.

 

23- سن فرانسیس و سن لارنس در زمان ولادت عیسی
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

اثر «سن فرانسیس و سن لارنس در زمان ولادت عیسی» «Nativity with St. Francis and St. Lawrence», یک نقاشی هنری هست که در سال 1609 توسط هنرمند ایتالیایی با اسم کاراواجو «Caravaggio» خلق شد. این نقاشی, تولد عیسی مسیح را بـه عنوان یک نوزاد از خانواده‌اي فقیر نشان میدهد که بر روی پشته‌اي علف دراز کشیده هست.

 

این نقاشی در سال 1969 در کلیسای پالرمو در سیسیل ایتالیا هدف سرقت واقع شد. از آن زمان تا بـه حال دیگر از این اثر هیچ خبری نشده و مشخص نیست که چه کسی آن را بـه سرقت برده هست. در سال 2015 یک نسخه جایگزین از این نقاشی در همان کلیسا مجددا رونمایی شد.

 

24- تخم مرغ عید پاک رومانوف
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

جواهراتی در شبک تخم مرغ زینتی که بـه سرقت رفته و در فهرست 30 گنجینه گم شده تاریخ قرار گرفتند! بین سال‌های 1885 تا 1916, در حدود پنجاه تخم مرغ مخصوص عید پاک در فرم جواهر برای مراسم خانوادگی امپراطوری روسیه توسط شرکت فابرژه «Fabergé» ساخته شد. این شرکت در آن زمان توسط پیتر

 

کارل فابرژه «Peter Carl Fabergé» اداره می ‌شد.این تخم مرغ‌ها در واقع دستاورد‌های حرفه‌اي این منزل مشهور جواهرسازی روسیه بود که شمار 10 شماره از آنان طی سال‌های 1885 تا 1893 و در زمان سلطه الکساندر سوم «Alexander III» ساخته شد. 40 تای دیگر از این تخم مرغ‌ها در زمان امپراطوری پسرش نیکولاس دوم «Nicholas II» بـه این خاندان سلطنتی تحویل داده شد. او نیز سالانه یکی از آنان را بـه مادر و دیگری را بـه همسرش می‌داد.

 

انقلاب روسیه منجر بـه اعدام نیکولاس دوم و در واقع آخرین پرنس روسیه و دیگر خانواده‌های رومانوف شد. پس از مرگ آن‌ها, این 50 تخم مرغ بـه عنوان یکی از 30 گنجینه گم شده شناخته شده و احتمالاً در حال آماده در اختیار کلکسیونرهای خصوصی در نقاط گوناگون جهان قرار دارد.

 

25- جام ژول ریمه
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

جام طلای ژول ریمه, در واقع همان کاپ جام جهانی هست! او ایده‌پرداز طرح برگذاری جام جهانی فوتبال بود و بعد از برگذاری نخستین دوره جام جهانی در سال 1930, این کاپ قهرمانی کهه «جام ژول ریمه» اسم داشت, بـه تیم برنده اهدا شد. این کاپ توسط آبل لافلئور «Abel Lafleur» ساخته شد و طی سال‌های 1930 تا 1970 بـه تیم‌های پیروز این تورنمت اهدا می ‌شد و شکل و شمایل آن با ظاهر امروزی جام جهانی متفاوت بود.

 

بر زمینه قوانین فیفا «FIFA», نخستین تیمی که بتواند 3 مرتبه عنوان قهرمانی کاپ ژول ریمه را کسب کند, صاحب مادام العمر آن خواهد بود. این رخداد در سال 1970 بـه وقوع ضمیمه و تیم ملی برزیل توانست برای سومین بار این کاپ را بـه خود اختصاص دهد. بعد از آن, کاپ ژول ریمه بـه برزیل منتقل و کاپ دیگری برای قهرمان جام جهانی ساخته شد.

 

در سال 1983 این کاپ از ریو دو ژانیرو «Rio de Janeiro» بـه سرقت رفت و از آن زمان تا بـه حال دیگر هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. گفته میشود که سارقین احتمالاً این کاپ را ذوب کرده و بعد آن را بـه فروش رسانده‌اند. در سال 2015 یک مرکز خبری گزارش داد که پایه سنگی اصلی کاپ ژول ریمه در زیرزمین مرکز فیفای کشور سوئیس یافت شده هست. این پایه سنگی تا سال 1954 در حال بهره گیری بود تا زمانی که یک پایه جدید برای این کاپ ساخته شد.

 

26- گنجینه نمرود
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

شهر باستانی نمرود در عراق امروزی واقع شده و پایتخت آشوریان در زمان امپراطوری آشور-ناصیر-پال دوم «Ashurnasirpal II» طی سال‌های 889 تا 859 پیش از میلاد بود. او قصر جدیدی را در نمرود با امکانات جدیدی احداث کرد. رویداد های جدید, روزگار خوشی را برای این ناحیه رقم نزده هست. گروه تروریستی گروه تروریستی گروه تروریستی گروه تروریستی داعش این شهر باستانی را در ژوئن 2014 بـه تصرف گرفته و تا نوامبر 2016 آن را تحت سلطه خود قرار داده بودند.

 

تا آن زمان, گروه تروریستی گروه تروریستی گروه تروریستی داعش بخش‌هایي از شهر را منفجر کرد و خرابی‌های بسیاری را بـه بار آورد. بعد از بازپس‌گیری این شهر, تاراج‌ها شروع شد؛ چرا که بازرسی ‌های امنیتی در وضعی بحرانی نامطلوب داشت. شمار زیادی از گنجینه‌های نمرود نابود شده‌اند و تعدادی از آنان نیز امکان بازسازی دارند. با این حال بخش‌های بسیاری هم‌حالا در بازار سیاه خرید و فروش میشوند.

 

27- دوربین گم شده جرج مالوری
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

جرج مالوری «George Mallory» و اندرو ایروین «Andrew Irvine» اسم دو کوهنورد انگلیسی بود که در تاریخ 8 ژوئن 1924 و در زمان نزدیک شدن بـه قله اورست مفقود الاثر شدند! گفته میشود که احتمالاً وقوع یک طوفان بزرگ آنان را بـه کام مرگ کشانده باشد. در سال 1953, یک تیم کوهنوردی بـه سرپرستی ادموند هیلاری «Edmund Hillary» توانستند

 

بـه قله اورست صعود کنند. یک سئوال بزرگ این بود که آیا مالوری و ایروین پیروز بـه صعود شده بودند یا خیر؟ پیکر مالوری در سال 1999 کشف شد و شواهد نشان می‌داد که سقوط خاطر اصلی مرگ وی بوده هست.اگر گروه‌های اکتشافی بتوانند وی را نیز پیدا کنند, شاید دوربین او هم پیدا خواهد شد. اگر فیلم موجود در این دوربین هنوز تندرست باقی باقیمانده باشد,

 

میتوان بـه یک سوال بسیار مهم جواب داد: چه کسی برای نخستین بار توانست بـه قله اورست صعود کند؟ آیا این دو کوهنورد انگلیسی, پیش از مرگ توانسته بودند بـه قله برسند یا این‌که اتفاقی وخیم آن‌ها را از این فرمایش محروم ساخته بود؟

 

28- نقاشی لدا و قو
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

نقاشی لدا و قو «Leda and the Swan» صحنه‌اي اساطیری و باستانی را نمایش می‌داد. جای که خدای زئوس با تبدیل شدن بـه یک «قو» بـه همخوابگی با لدا می پردازد. میکل آنژ بـه عنوان هنرمند مشهور ایتالیایی که طی سال‌های 1475 تا 1564 می‌زیست, آفریننده این اثر هنری بود. این نقاشی نیز امثال

 

سایر موارد موجود در فهرست 30 گنجینه گم شده جهان, گم و یا بـه سرقت رفته هست. در حال آماده تنها نسخه‌هایي کپی از این نقاشی در دسترس میباشند که نمای آن را بـه شکلی تماما لخت بـه عکس کشیده‌اند. هنوز خاطر گم شدن این نقاشی مشخص نیست, اما از 500 سال گذشته تا بـه امروز, تعدادی از نقاشی‌های حاوی هنر برهنگی بـه دلایل نامعلومی نابود شده‌اند.

 

29- زندگی ژنرال ویا
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

زندگی ژنرال ویا «Life of General Villa» اسم یک فیلم گم شده هست که زندگینامه فرانسیسکو پانچو ویا «Francisco “Pancho” Villa» را بـه عکس می کشد. ژنرال ویا طی سال‌های 1878 تا 1923 زندگی میکرد و در چندین جنگ در مقابل رهبران کشور کشور کشور مکزیک حضور داشت. با وجود آنکه این فیلم تا حد بسیاری حالت خیالی

 

بـه خود گرفته بود, باز هم نبردهای زندگی حقیقی نژرال ویا را تشریح میکرد. ژنرال ویا خودش قراردادی را با کمپانی فیلم‌سازی میوچوال «Mutual Film Corporation» امضا کرد تا در ازای بـه عکس کشیده نبردهای او و یارانش, در بخشی از درآمد حاصل از فروش نیز سهیم شود. با وجود این‌که فیلم مذکور برای نمایش عمومی عرضه شد,

 

در حال آماده هیچ اثری از آن نیست. نیروهای ژنرال ویا مدتی بعد از عرضه این فیلم, بـه نیومکزیکو پیوسته و گروهی از آمریکایی‌ها را بـه قتل رساندند و همین فرمایش ژنرال را بـه دشمن کشور ایالات امریکا تبدیل می کرد. یک عملیات نظامی آمریکایی بـه کشور کشور کشور مکزیک در سال 1916 برای دستگیری او ناکام ماند, اما او در سال 1923 در نهایت ترور شد.

 

30- نخستین فیلم بلندمدت جهان
گنج های عظیم گم شده در طول تاریخ

«داستان گروه کلی» «Story of the Kelly Gang» که در سال 1906 در استرالیا عرضه شد, نخستین فیلم بلندمدت در تاریخ سینمای جهان بود. این فیلم 1 ساعته, داستان جالبی از «ند کلی» «Ned Kelly» و گروهش را در قرن نوزدهم روایت میکرد.
این فیلم موفقیت‌های بسیاری را نصیب خود فرآوری.

 

«داستان گروه کلی» در روز بوکس ملبورن در سال 1906 بـه نمایش درآمد و مخاطبان بسیاری را از سراسر کشور جذب کرد. تا اواخر سال 1907 این فیلم در نیوزلند و انگلستان هم بـه نمایش درآمد.اما تبعات بدی که این فیلم برای مخاطبین آن در پی داشت, بـه هیچ عنوان پیش‌بینی نمی‌شد! در ماه می سال 1907, پنج طفل محلی در شهر ویکتوریا بـه یک استودیوی عکاسی وارد شده و با گروگان‌گیری دانش‌آموزان مدرسه دست بـه سرقت پول‌های آن زدند.

 

بدبختانه امروزه هیچ اثری از این فیلم باقی نمانده و در دهه 70 میلادی گفته می ‌شد که تنها چند عکس از آن باقی باقیمانده هست. کشف برخی از قطعات این فیلم و اتصال آنان بـه همدیگر توانسته یک چهارم از آن را بازسازی کند, اما هنوز بخش اعظمی از نخستین فیلم بلندمدت جهان بـه شکلی گم شده باقی باقیمانده هست.