پارس ناز پورتال

یائسگی در خانم ها و ورزش کردن

مجموعه : بهداشت زنان
یائسگی در خانم ها و ورزش کردن

یائسگی در خانم ها و ورزش کردن 

اگر بدن آمادگی و توان برای ورزش داشته باشد بسیار مفید خواهد بود و دوران یائسگی که خانم ها معمولا در آن مشکل دارند را می توان با ورزش بهبود بخشید. اگرچه نمی‌توان زمان شروع یائسگی را کنترل کرد، اما انتخاب‌های زنان در طول زندگی و رویکرد زنان نسبت به آمادگی جسمانی از اهمیت خاصی در این زمینه برخوردار است و بر روی شدت و علائم یائسگی اثر می‌گذارد

 

دوران یائسگی بهتر با ورزش، اما بطور منظم
همه ما زنانی را می‌شناسیم که خیلی زود یا خیلی دیر وارد دوران یائسگی شده‌اند، اما اطلاعات زیادی درباره دلیل این اتفاق نداریم. عوامل زیادی در یائسگی نقش دارند،‌ اما نوع رفتار زنان با بدن خودشان در دهه ۳۰ سالگی و اوایل دهه ۴۰ سالگی می‌تواند بر روی تجربه یائسگی تاثیر زیادی بگذارد.

 

رویکرد زنان نسبت به آمادگی جسمانی از اهمیت خاصی در یائسگی آنها برخوردار است. درواقع، ورزش کردن منظم یا بی‌تحرکی مداوم، هر دو می‌توانند بر روی سیستم غدد درون‌ریز و غدد تولیدکننده هورمون تاثیر زیادی بگذارند. این غدد، تنظیم اموری مثل متابولیسم، خلق‌وخو و دمای بدن را بر عهده دارند.

 

نوسانات شدید در برنامه منظم ورزش کردن (مثلا سه ماه متوالی ورزش و شش ماه بی‌تحرکی)، می‌تواند به غدد آدرنال آسیب برساند و در واکنش نسبت به استرس اختلال ایجاد کند. اگر ذخیره یکی از هورمون‌ها تخلیه شود، عملکرد سیستم غدد درون‌ریز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید

 

که دوران یائسگی بهتری را تجربه کنید، حتما به‌طور منظم ورزش کنید. یائسگی، نوعی فرآیند پیچیده است که توسط سیستم غدد درون‌ریز کنترل می‌شود. پس هرچه عملکرد این غدد بهتر باشد، فرد با علائم آزاردهنده کمتری در حین این فرآیند مواجه می شود.