پارس ناز پورتال

طپخ نان فوكاسیو

مجموعه : آموزش آشپزی
طپخ نان فوكاسیو

مواد لازم :

آرد سبوس‌دار یك فنجان (160 گرم)
آرد سفید دوفنجان ( 320 گرم)
آب 140 گرم
آب برای حل كردن مخمر نان 40 گرم
خمیر مایه (مخمر نان) یك قاشق غذاخوری
شكر یك قاشق غذاخوری سرصاف ( برای مخمر نان)
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
آویشن ( Thyme) و اكلیل كوهی (Rosemary) از هر كدام دو قاشق غذاخوری
نمك یك قاشق مرباخوری
پودر سیر نصف قاشق غذاخوری
روغن زیتون مقداری برای مالیدن روی سطح نان

طرز تهیه:

40 گرم آب را به درجه حرارت 40-50 درجه رسانده و مخمر نان و شكر را در آن خوب حل كرده و ده دقیقه استراحت می‌دهیم.
تا وقتی مخمر نان به عمل آید, 140 گرم آب را به حرارت 40-50 درجه رسانده و سپس آن‌را در ظرفی ریخته و روغن, نمك, پودرسیر, آویشن و رزماری و مخمر حل شده را در آن می‌ریزیم و آرد را هم به آن اضافه كرده و خمیر را ورز می‌دهیم. اگر متوجه شدید مقدار آب كم یا زیاد است می‌توانید مقداری آب یا آرد به آن اضافه كنید. برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به انگشتتان مقداری روغن به دستتان مالیده و خمیر را ورز دهید.



سپس خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم كرده و بصورت گلوله درآورید و در یك سینی كه سطح آن را چرب كرده قرار دهید و پس از مالیدن مقداری روغن روی سطح خمیر با نایلن بپوشانید و در جای نسبتن گرم قرار داده تا خمیر پف كرده و ور بیآید. اگر هوای اشپزخانه سرد است می‌توانید قسمت پایین فر را برای
 
یك دقیقه روشن كرده و پس از خاموش كردن , خمیر را در داخل فر قرار دهید. زمان ورآمدن خمیر بستگی به حرارت محیط و مخمر دارد پس هر 15 دقیقه آنرا چك كنید زمانی كه حجم خمیر دوبرابر شد می‌توان گفت كه خمیر آماده پخت است . خمیر را مدت نیم‌ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا سرد و سفت شود و راحت‌تر روی پارو پهن كنیم.


اگر می‌خواهید نان را روز بعد طبخ كنید حتمن باید خمیر را در یخچال قرار بدهید.
قسمت پایین فر را روی حرارت ماكزیمم تنظیم كنید و یك سینی را بصورت پشت و رو در قسمت پایین فر نزدیك شعله قرار دهید تا خوب داغ شود. می‌توانید از یك سنگ مرمر 50 در 50 سانتی‌متری هم استفاده كنید كه نتیجه خیلی بهتر می‌شود.

شانه خمیر را در ظرف آرد قرار داده تا مقداری آرد به آن بچسبد و سپس روی یك تخته مدور نانپزی (پارو) خمیر را بصورت گرد روی آن پهن كنید. می‌توانید از تخته خردكردن سبزی هم استفاده كنید. ضخامت نان فوكاسیو دوبرابر نان تافتون است. سپس مقداری روغن زیتون روی سطح خمیر مالیده و چنگال می‌زنیم و آن‌را روی سینی داغ فر سُر می‌دهیم تا بپزد .

این نان به نرمی نان تافتون نیست پس برای استفاده در ساندویچ * " تن مذاب" (Tuna Mellt) بسیار مناسب است