پارس ناز پورتال

جدال با استرس

جدال با استرس

اگر با كوچك‌ترین ناملایمتی به هم می‌ریزید و آشفته می‌شوید باید فكری به حال خود كنید. طبق نتایج منتشرشده پژوهش‌های جدید در مجله «علوم روان‌شناختی»، افرادی كه در برابر استرس‌های روزمره واكنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند به مرور زمان، خود را در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار خواهند داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب ؛ این مطالعه، تاثیرات طولانی‌مدت عوامل استرس را ازطریق ارزیابی میزان شدت واكنش افراد در برابر مشكلات روزمره‌ای نظیر بحث و جدل با همسر یا مسائل شغلی مورد بررسی قرار داده است.

محققان دریافته‌اند افرادی كه شدیدترین واكنش‌ها را در برابر عوامل روزمره استرس از خود نشان می‌دهند،‌ ظرف مدت ده سال به میزان 30 تا 50 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر تشخیص یك اختلال روانی،‌ از قبیل افسردگی شدید یا اختلال اضطراب فراگیر قرار می‌گیرند.

دكتر دیوید فرسكو،‌ استادیار دانشگاه ایالت كنت در اوهایو می‌گوید: «افرادی كه در مدیریت استرس موفق عمل می‌كنند، مانند كش لاستیكی واكنش نشان می‌دهند،‌ یعنی در مواقع لزوم از خود انعطاف نشان می‌دهند، اما اگر همین افراد دچار استرس مزمن شوند یا به عبارت دیگر به مدتی طولانی و مدام تحت فشار و استرس باشند، ناگهان زمانی خواهد رسید كه قابلیت كشسانی یا انعطاف خود را از دست

 
می‌دهند.» به همین دلیل و برای آن كه هرگز انعطاف خود را از دست ندهید، دفعه بعد كه زندگی شما را به دردسر انداخت،‌ مثلا ناگهان با یك صورت حساب یا قبض خارج از انتظار مواجه شدید یا مثلا از جانب رئیس بی‌منطق خود تحت فشار بودید یا مورد عنایت ویژه! یك همسایه مردم آزار قرار گرفتید روش‌های زیر را كه در نشریه «پریونشن» پیشنهاد شده است در پیش بگیرید تا آرامش خود را بازیابید:

كلید «توقف» را بزنید

جودیت اورلوف، استادیار كلینیك روانپزشكی دانشگاه UCLA و نویسنده كتاب «آزادی هیجانی» توصیه می‌كند «اگر چیزی شما را آشفته كرد،‌ دست نگه‌دارید. نه ایمیلی بفرستید،‌ نه پاسخ نامه كتبی را بدهید، ‌نه دهان خود را باز كنید كه حرفی بزنید و نه گوشی تلفن را بردارید.» واكنش نشان دادن به مشكل آن هم هنگامی كه جوش آورده‌اید، فقط می‌تواند اوضاع را بدتر كند. همین و بس! به همین دلیل پیش از هر اقدامی به خود زمان بدهید تا كار نسنجیده‌ای از شما سر نزند.

با شكم نفس بكشید

یك دست را روی سینه خود قرار دهید و نفس عمیق بكشید، طوری كه به جای سینه، شكم‌تان حجیم شود. این كار را باید به نحوی انجام دهید كه دست روی سینه حركت نكند. با این كار از طریق دیافراگم نفس می‌كشید. دكتر فراسكو می‌گوید: تنفس از طریق دیافراگم سیستم عصبی پاراسمپاتیك را درگیر می‌سازد.

این سیستم هنگام درگیری یا تنش‌های شدید میان افراد درست مانند یك ترمز عمل می‌كند. با مطالعه مطالب مرتبط با تكنیك‌های تنفس می‌توانید به حفظ آرامش خود بیشتر كمك كنید.

سیر و پیاز داغ ماجرا را زیاد نكنید

فراسكو توضیح می‌دهد استرس می‌تواند در ذهن افراد از كاه، كوه بسازد و ذهن را چنان تحت فشار قرار دهد كه یك بدبیاری معمولی را در اندازه‌های یك فاجعه بزرگ تصور كند. به این ترتیب اگر با استرس جدیدی مواجه شوید ممكن است دلسرد شده و نتوانید كار موثری انجام دهید.

وسعت نظر داشته باشید

تصور كنید كل داستان زندگی‌تان بر پرده عریضی نقاشی شده و در مقابل چشمانتان قرار دارد. این كار به شما اجازه می‌دهد كه ببینید عامل استرس امروز،‌ حداكثر،‌ نقطه كوچكی است كه در این منظر وسیع چیزی به حساب نخواهد آمد. با وسعت نظر، البته به معنای واقعی، پرده نقاشی زندگی‌مان را سرشار از صحنه‌های گوناگون پیروزی و شكست خواهیم دید.