پارس ناز پورتال

کله گنجیشکی شیرازی

مجموعه : آموزش آشپزی
کله گنجیشکی شیرازی

توضیح: دقت کنید شیرازی‌ها می‌گویند گنجیشک و نه گنجشک، به همین دلیل هم نام این غذا کله گنجیشکی است و نه کله گنجشکی. در ضمن گفته می‌شود قدیم‌ها برای تهیه این غذا بجای گوشت چرخ کرده از کله گنجیشک استفاده می‌شده. دروغ چرا تا قبر آ آ آ آ! ما که خودمان چنین غذایی را با کله گنجیشک نخورده‌ایم، گناهش گرد آنها که این جور شایعات را ترویج می‌دهند! بیچاره گنجیشگ نسل اش برچیده خواهد شد اگر بخواهیم با کله آنها کله گنجیشکی درست کنیم.
ملیت: ایرانی شیرازی

مواد لازم:
● ۵٠٠ گرم گوشت چرخ کرده
● ۵ قاشق سوپ خوری آرد نخودچی
● ١ عدد پیاز بزرگ
● ۴ تا ۵ عدد سیب زمینی
● ١ قوطی کنسرو گوجه فرهنگی
● ٢ قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی
● نمک و فلفل به مقدار کافی
● آب به مقدار لازم

ظروف و وسایل لازم:

یک ماهی تابه، قابلمه تقریبا ۴ تا ۵ لیتری

طرز تهیه:

گوشت چرخ کرده را با آرد نخودچی مخلوط کنید و خوب ورز بدهید. وقتی گوشت و آرد نخودچی خوب مخلوط شد با آن کوفته‌های ریز درست می‌کنیم. کوفته‌ها نباید بزرگتر از کله گنجیشک باشند. وقتی کوفته‌ها آماده شد، آنها را در روغن سرخ کنید. دقت کنید کوفته‌ها را زیاد سرخ نکنید تا خشک شوند، کافی است تمام طرفهای کوفته‌ها سرخ شوند.
وقتی کوفته‌ها آماده شد. سیب زمینی را پوست بکنید و خورد کنید، قطعات سیب زمینی هم نباید بزرگتر از کوفته‌ها باشد(نیازی به استفاده از متر و خط کش نیست!).
پیاز را خرد کنید پیاز داغ درست کنید، وقتی پیازها سرخ شد، کوفته‌ها و سیب زمینی را روی آن بریزید، زردچوبه بزنید و یکی دو بار هم بزنید تا زردچوبه هم یک تفت ببیند، بعد کنسرو گوجه و رب گوجه و آب را به آن بیفزاید، نمک و فلفل بزنید و بگذارید با حرارت بسیار ملایم بپزد. پختن تنها برای پختن سیب زمینی‌ها ست، وقتی سیب زمینی‌ها پخته شد، غذای شما آماده مصرف است. دقت کنید سیب زمینی‌ها له نشوند.
کله گنجیشکی را با نان و همراه با سالاد یا ماست و خیار سرو کنید.