پارس ناز پورتال

عمل سزارین خطری برای تنفس نوزاد

عمل سزارین خطری برای تنفس نوزاد

رییس مركز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: ‌احتمال افزایش بروز مشكلات تنفسی نوزادان در زایمان به روش سزارین بسیار بیشتر از زایمان به روش طبیعی است.

دكتر نیره خادم افزود: سزارین یك جراحی بزرگ است كه با شكافتن پوست روی شكم، عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است.

وی اظهار داشت :احتمال بروز صدمات جنینی مانند شكستگی جمجمه جنین یا سایر استخوانها و فلج بازو ، افزایش میزان مرگ و میر شیر خواران نیز نسبت به زایمان طبیعی ، افزایش دو برابری خونریزی در سزارین ، خطر عفونت در بخیه ها ، خطرات ناشی از بیهوشی و احتمال خطر پارگی رحم به علت باز شدن بخیه ها در بارداری های بعدی از دیگر عوارض زایمان به روش سزارین به شمار می رود.

خادم اضافه كرد : بر اساس تحقیقات انجام شده اختلالات خلقی مادر همچون افسردگی،سرزنش خود و احساس گناه در این مادران بیشتر از مادری است كه زایمان طبیعی داشته است.

وی خاطر نشان كرد :احتمال بروز عوارض داروهای بیهوشی برای جنین ، احتمال چسبیدن جفت به محل بخیه های رحم در حاملگی های بعدی ، بیشتر بودن طول مدت بستری در بیمارستان در مادران سزارین ،هزینه های مالی بیشتر و افزایش عفونت های ادراری در سزارین بعلت ضربه و صدمه به سیستم ادراری در حین عمل از دیگر عوارض استفاده از روش سزارین به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت : دردهای شكمی بعلت نفخ شكم،انسداد روده بدلیل چسبندگی ناشی از جراحی و باز شدن محل برش جراحی در حاملگی های بعدی هم ‌عوارضی است كه بعد از گذشت چند هفته ، چند ماه و یا حتی چندسال بعد از سزارین دیده شود.

رئیس مركز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشكی مشهد خاطر نشان كرد :با توجه به عوارض زیاد سزارین ،‌ این روش تنها زمانی كاربرد دارد كه زایمان طبیعی برای مادر و جنین با خطر همراه باشد در غیر این صورت مادر می تواند یك زایمان كاملا طبیعی و ایمن داشته باشد.

وی درمورد مزایای استفاده از روش زایمان طبیعی گفت :‌از نظر اقتصادی زایمان طبیعی به نفع مادر،بیمارستان و جامعه است و مادرانیكه زایمان طبیعی داشته اند میتوانند شیردهی زودرسی برای نوزادشان داشته باشند.