پارس ناز پورتال

طرز پخت املت خوش رنگ تایلندی

مجموعه : آموزش آشپزی
طرز پخت املت خوش رنگ تایلندی

مواد لازم برای 2 نفر

روغن زیتون: یك قاشق سوپخوری
موسیر خلال شده: یك عدد
فلفل دلمه قرمز خلال یا خرد شده: یك‌چهارم پیمانه
سیر خرد شده: 3 حبه
نمك و فلفل: به مقدار لازم
نخودفرنگی كنسروی: یك‌چهارم پیمانه
تخم‌مرغ: 3 عدد
شیر كم‌چرب: 2 قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده: یك قاشق غذاخوری.

طرز تهیه:


تخم‌مرغ‌ها را در یك كاسه بزرگ بشكنید و بهم بزنید تا یكنواخت شود. یك‌چهارم قاشق چایخوری نمك بریزید. شیر، نخود فرنگی، جعفری، مقدار كمی فلفل و موسیر و فلفل قرمز پخته شده را نیز با آن مخلوط كنید و بهم بزنید تا تخم‌مرغ‌ها و شیر با سبزیجات خوب مخلوط شوند.

باقی روغن زیتون را درون تابه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. دست خود را بالای ظرف گرفته، باید حرارت را احساس كنید. یك قطره از تخم‌مرغ را درون روغن تابه بریزید. اگر به سرعت خود را گرفت، حرارت روغن مناسب است و به اندازه كافی داغ شده است. مخلوط را داخل قابلمه ریخته، آن را به سرعت در كف ظرف پهن كنید. با یك قاشق مواد را به لبه‌های قابلمه برسانید، حرارت را خیلی كم كنید و در تابه را بگذارید.


(می‌توانید از تابه مخصوص پخش پیتزا نیز استفاده كنید)‌ و 15 دقیقه صبر كنید تا خوب بپزد. گهگاه در ظرف را برداشته و با یك قاشق چوبی زیر مواد را تكان دهید تا به ظرف نچسبد. اگر این گونه بود مواد را از ظرف جدا كنید. تابه را كمی به اطراف تكان دهید تا ته مواد نسوزد. دوباره در ظرف را گذاشته و منتظر بمانید تا مواد طلایی شود.
از روی حرارت بردارید. تابه را به اطراف تكان دهید تا مطمئن شوید كه مواد به ظرف نچسبیده است. 10ـ 5 دقیقه صبر كنید تا سرد شود و كمی خود را بگیرد. سپس به آرامی آن را درون ظرف مناسب خود بگذارید. آن را به طور دلخواه برش دهید. این غذا را می‌توانید گرم یا سرد سرو كنید.

تخم‌مرغ علاوه بر چربی و پروتئین حاوی ویتامین‌های مختلفی است كه از آن جمله می‌توان به ویتامین‌های D، E، B1، B2، B6 و B12 اشاره كرد. از مواد معدنی موجود در تخم‌مرغ می‌توان به آهن كه در ساخت گلبول‌های قرمز خون موثر است، روی برای فعالیت آنزیم‌ها لازم است، كلسیم به تقویت بافت استخوانی و دندان‌ها كمك می‌كند، ید برای ترشح هورمون‌های تیروئیدی لازم است و سلنیوم كه یك آنتی‌اكسیدان می‌باشد، اشاره كرد.
سفیده‌ تخم‌مرغ از نظر پروتئینی بسیار غنی است. بدنسازها در رژیم غذایی خود از سفیده تخم‌مرغ استفاده می‌كنند. هر عدد تخم‌مرغ معمولی 6 گرم پروتئین دارد.

مصرف تخم‌مرغ به طور خام توصیه نمی‌شود و بهتر است به طور كامل آب‌پز یا به صورت نیمرو سرخ شود. تخم‌مرغ بهترین منبع پروتئینی است كه حاوی ویتامین‌ها (بجز ویتامین ث)‌ و مواد معدنی ضروری نیز هست.
یك عدد تخم‌مرغ كه در حدود 50 گرم وزن داشته باشد، حاوی 80 كالری است كه 6/50 درصد آن از چربی، 30 درصد آن از پروتئین و 5 درصد آن از كربوهیدرات حاصل می‌شود.

یك تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. یك قاشق غذاخوری روغن زیتون درون ظرف ریخته و فلفل قرمز و موسیر را اضافه كنید و تفت دهید. سپس سیر و كمی نمك و فلفل اضافه كرده و 3 تا 5 دقیقه دیگر آنها را روی شعله خوب مخلوط كنید و بهم بزنید تا نرم شود. از روی حرارت بردارید و درون یك كاسه بریزید.