پارس ناز پورتال

علل اختلال زنانه در چیست؟

مجموعه : بهداشت زنان
علل اختلال  زنانه در چیست؟

خونریزی بین دو دوره قاعدگی، که لکه بینی نامیده می شود، مشکل رایجی است. دکتر امی آتری، استاد بالینی در دانشگاه کالیفرنیا، می گوید :”تقریبا تمام زنان در یک دوره از زندگی خود، با چنین مشکلی روبرو می شوند.”

لکه بینی قبل از شروع قاعدگی، اغلب نگران کننده نیست. هرچند در برخی موارد، ممکن است نشانه مشکلات تناسلی و یا حتی یک بیماری کشنده باشد.

به چه نوع خونریزی لکه بینی گفته می شود؟

به گفته دکتر آتری ، یک دوره قاعدگی به طور معمول هر 28 روز اتفاق می افتد و در حدود 4 تا 7 روز طول می کشد. با این وجود اگر کل چرخه قاعدگی یک زن به مدت 35 یا 28 روز باشد، و یا اینکه عادت ماهانه تا 8 روز طول بکشد، غیر طبیعی نخواهد بود .

خونریزی مهبلی، پس از پایان یک دوره قاعدگی یا پیش از آغاز دوره بعدی، لکه بینی نامیده می شود. خونریزی ممکن است بسیار کم رنگ باشد ، به طوری که شما لکه هایی صورتی رنگ بر روی لباس زیرتان ببینید، همچنین خونریزی ممکن است به صورت چند قطره و یا شدید اتفاق بیافتد که شبیه قاعدگی است.

تفاوت انواع ترشحات ما بین دو دوره قاعدگی

ترشحات طبیعی واژن بین دوره ها، در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. بعد از اتمام دوره خونریزی ، ممکن است ترشحاتی شفاف یا سفید رنگ داشته باشید. اینگونه ترشحات طبیعی هستند و به مرطوب ماندن بافتها کمک می کنند. برخی تغییرات از جمله داشتن ترشحاتی به رنگ زرد تیره یا بدبو، ممکن است به دلیل جراحت یا عفونت مهبل باشد.

گاهی ترشحات آغشته به خون، شدید یا خفیف نیز، لکه بینی محسوب می شود، با این تفاوت که این نوع خونریزی به دلیل جراحت یا عفونت مهبل است ، نه قاعدگی.

لکه بینی واقعی ، می تواند درجات زیادی داشته باشد. اینگونه خونریزی، خونریزی غیر منتظره نیز نامیده می شود و می تواند شدید یا خفیف باشد. خونریزی بین دوره ها قبل از یائسگی، ممکن است بسیار نامنظم و غیر قابل پیش بینی باشد.

لکه بینی و چرخه قاعدگی

اگر پیش از شروع عادت ماهانه و یا در میانه چرخه قاعدگی دچار خونریزی می شوید ، نگران نباشید. به گفته دکتر آتری، مقدار کمی خونریزی بین دوره های قاعدگی و یا لکه بینی غیرمتداول، نسبتا طبیعی است. برای اطمینان از اینکه محل خونریزی واژن است ، نه مقعد یا مجرای ادراری ، از تامپون استفاده کنید.

به دلیل کاهش استروژن به هنگام آزاد شدن تخمک، حدود 10 درصد از زنان در زمان تخمک گذاری، لکه بینی را تجربه می کنند.