پارس ناز پورتال

چه مدل کارت های حافظه جانبی بهتر است؟

چه مدل   کارت های حافظه جانبی بهتر است؟

 قطعا تا به حال برای بسیاری از شما پیش آمده است که کارتی را داخل دستگاهی قرار دهید و نتوانید به محتوای آن دسترسی پیدا کنید و یا عکس های خود را بر روی آن ثبت نمایید؛ اکثر این مشکلات ناشی از شناخت کم ما نسبت به این تکنولوژی است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با کارت های حافظه، بتوانیم گزینه صحیح را با توجه به نیازهایمان، انتخاب کنیم.
عوامل

هنگامی که قصد خرید یک SD Card را دارید، باید به چهار عامل توجه داشته باشید:

– کلاس
– رتبه بندی X
– ابعاد
– میزان حافظه

در حال حاضر ۴ نوع مختلف از حافظه SD ارئه می شود که شما می توانید خرید خود را از بین یکی از کلاس های ۲ ، ۴ ، ۶ و یا ۱۰ انجام دهید. این شماره کلاس ها در واقع به کاربر اجازه می دهد تا از حداقل سرعت نوشته شدن اطلاعات بر روی حافظه ها، مطلع شوند. برای مثال در کلاس ۲ ، شما می توانید با ۲ مگابایت در ثانیه، اطلاعات خود را بر روی حافظه جانبی منتقل کنید.

رتبه بندی X ، سرعت نوشته شدن اطلاعات بر روی کارت SD را در مقایسه با یک CD-ROM معمولی، بیان می کند. یک درایو سی دی معمولی می تواند اطلاعات را با سرعت ۱۵۰ کیلوبایت در ثانیه ( یا ۱.۲۳ مگابیت در ثانیه ) ضبط نماید؛ جالب است بدانید که یک کارت کلاس ۲، بر روی خود عبارت 13x را حک شده می بیند. چرا ؟ بیایید محاسابات را با مگابایت انجام دهیم. اگر ۱۳ را در ۱.۲۳ ضرب نماییم به عدد ۱۵.۹۹ مگابیت خواهیم رسید. از آنجایی که ۸ مگابیت برابر با ۱ مگابایت است، پس در واقع ۱۵.۹۹ مگابیت، تقریبا برابر با ۲ مگابایت خواهد شد و این یعنی همان کارت کلاس ۲ با رتبه بندی 13x . ( امیدوارم متوجه شده باشید ! )

اما اگر بخواهیم به میزان حافظه بپردازیم، باید با سه نوع متفاوت از کارت های SD آشنا شویم:

– SD: توانایی ذخیره اطلاعت تا حجم ۲ گیگابایت
– SDHC: توانایی ذخیره اطلاعات تا حجم ۳۲ گیگابایت
– SDXC: توانایی ذخیره اطلاعات تا حجم ۲ ترابایت

در آخر نیز به ابعاد حافظه ها جانبی می رسیم، جایی که شما با سه نوع مختلف روبرو خواهید بود :

– سایز استاندارد ( 24 × 32 میلیمتر )
– سایز مینی ( 20 × 31.5 میلیمتر )
– سایز مایکرو ( 15 × 11 میلیمتر )

طبیعی است که انتخاب سایز مناسب کاملا بستگی به دستگاه شما دارد. تلفن های هوشمند معمولا از کارت های حافظه کوچکتر استفاده می کنند، در حالی که دوربین های عکاسی همچنان سایز استاندارد را ترجیح می دهند.
کدام کارت برای من مناسب تر است ؟
اگر کارت حافظه را برای جا به جایی عکس هایتان می خواهید، توصیه می کنیم که تمرکز اصلی خود را بر روی میزان حافظه قرار دهید. اگر یک دوربین معمولی مانند Nikon Coolpix دارید، کارتی در محدوده ۴ تا ۸ گیگابایت برای شما کافی خواهد بود. اما اگر تصاویر با کیفیت RAW، خروجی دوربین شما است، بهتر است تا با دقت بیشتری گزینه ها را مرور کنیم.

بیایید فرض کنیم که هر تصویر RAW میانگین حجمی برابر ۲۵ مگابایت خواهد داشت. با در نظر گرفتن این موضوع که هر ۱ گیگ برابر با ۱۰۰۰ مگ خواهد بود، آنگاه در یک کارت حافظه ۱۶ گیگابایتی می توانید بالغ بر ۶۵۰ تصویر RAW را ذخیره نمایید. این محاسبات را اکنون با توجه به تعداد عکس هایی که شکار می کنید انجام دهید تا حجم مناسب برا خود را پیدا کنید.

اما برای ویدیو، انجمن SD (بله چنین انجمنی وجود دارد) طبقه بندی هایی را انجام داده و کلاس مناسب را برای انواع ویدیو پیشنهاد داده است :

– کلاس ۲ : SD Recording
– کلاس ۴ و ۶ : Full HD Recording
– کلاس ۱۰ : Full HD Recording ، HD Still Consecutive Recording

البته همیشه دقت داشته باشید که کدام رتبه بندی X برای دوربین شما لازم است. برای مثال اگر کارت 40x را در دستگاه که نیازمند 50x است قرار دهید، کارت شما عملکرد صحیح را نخواهد داشت. این اتفاقی است که برای تازه کارها رخ میدهد. ممکن است کارتی با کلاس بالا بخرید اما به رتبه بندی X توجه نکنید. حالا آن را روی دوربین قرار میدهید و متوجه می شوید که هنگام فیلم برداری پیام خطا میدهد. این به خاطر این است که کارت حافظه شما دارای سرعت لازم برای ذخیره سازی اطلاعات نیست. پس در انتخاب و خرید آنها دقت کنید.

این نکته را هم فراموش نکنید که هر چه سرعت انتقال اطلاعات کارت ها بیشتر باشد قیمت آنها به صورت نجومی افزایش پیدا می کند. بنابراین نیاز نیست کارتی را هم انتخاب کنید که سرعت آن بیشتر از سرعت مورد نیاز گجت شما است.