پارس ناز پورتال

بیوگرافی کامل ژان کلود ون دم

بیوگرافی کامل ژان کلود ون دم

ژان کلود وَن دام معروف به فرانکی با نام شناسنامه‌ای ژان-کلود کمیل فرانسوا ون ورنبرگ (زاده ۱۸ اکتبر ۱۹۶۰ در بروکسل) بازیگر بلژیکی است. او بیشتر بخاطر استعدادش در هنرهای رزمی و بازی در فیلم‌های اکشن شناخته شده‌است.

به خاطر گذشته و نیز فیزیک بدنی‌اش، او را عضلات بروکسل می نامند. همچنین به جهت سوپر استار شدن او در فیلم‌های بین‌المللی، لقب پادشاه بلژیکی ها را نیز به او داده اند. اما او در انتخاب فیلم هایش دقت نمی‌کرد و در مواردی باعث دلسردی هواداران خود و در نتیجه کاهش محبوبیت‌اش شد.

او در دوران جوانی عاشق ورزش باله و حرکات موزون آن بود و درپی همین علاقه به
ورزش ژیمناستیک روی آورد و در این رشته چنان موفق شد که به مقام قهرمانی در این رشته دست یافت.ولی وی همچنان در پی موفقیت بود و نا خواسته به سوی ورذش های رزمی علاقه مند شد . آشنایی با چاک نوریس و شاگردی او باعث شد تا او به عنوان یکی از معروفترین هنرپیشه های فیلم های رزمی تبدیل شود.
او ابتدا در فیلم نه سازش نه تسلیم به عنوان نقش منفی به دنیای سینما راه یافت . سران هالیوود بابازی او در این فیلم متوجه شدند که باید نقشی فراتر به او سپرده شود .



فیزیک بدنی و استیل زیبا به او کمک شایانی نمود و بعد از این فیلم پیشنهاد بازی در فیلم رینگ خونین را پذیرفت نقشی که او را چنان معروف کرد که باورش برای خود او مشکل بود . این فیلم با فروش خوبی روبرو شد .
ژان سپس فیلم کیک بوکسر را بازی کرد که در ایران از او به عنوان رینگ خونین۲ نام

برده می شد . این فیلم نتوانست موفقیت فیلم نخست را برآورده کند وبا شکست روبرو شد. ژان در انتخاب نقش هایش دقت نمی کرد و این سبب شد که بعضی از فیلم های وی با دلسردی تماشاگران مواجه شود. وی با بازی در فیلم سرباز جهانی و همبازی شدن با دالف لانگر خالق یک شاهکار هنری شد و دوستداران فیلم های اکشن را به وجد آورد ژان کلود نیز در بعضی از فیلم های اروپایی (فرانسوی) بازی کرد که در اروپا هم
فروش چندانی نداشتند به طوریکه طرفدارانش نیز علاقه ی چندانی به فیلم های وی نشان ندادند.

فیلمشناسی ژان کلودون دام

کلوپ مبارزه (۱۹۸۴)
موناکو برای ابد(۱۹۸۴)
نه سازش نه تسلیم(۱۹۸۵)
عقاب سیاه(۱۹۸۸)
رینگ خونین
کیک بکسور(۱۹۸۹)
سیبورگ
حکم مرگ(۱۹۹۰)
شیردل

ضربه دو جانبه (۱۹۹۱)
سرباز جهانی(۱۹۹۲)
هدف سخت (۱۹۹۳)
آخرین قهرمان در عمل
جایی برای فرار نیست

مبارز خیابانی(۱۹۹۴)
پلیس زمان
مرگ ناگهانی(۱۹۹۵)
بالاترین خطر(۱۹۹۶)
درخواست

تیم دو نفره (۱۹۹۷)
لژیونر (۱۹۹۸)
گرمای بیابان(۱۹۹۹)
سرباز جهانی ۲
دستور(۲۰۰۱)
در جهنم (۲۰۰۳)

بیداری مرگ (۲۰۰۴)
نارکو (Narco)
سیناف (Sinav)
جسد سخت
فرمان دوباره
چوپان(۲۰۰۷)
تا مرگ
جی‌سی‌وی‌دی (۲۰۰۸)