پارس ناز پورتال

تهیه نان كماج خرمایی

مجموعه : آموزش آشپزی
تهیه نان كماج خرمایی

مواد لازم :

 شیر     2 لیوان
 آب ولرم      1لیوان
 تخم مرغ      6 عدد
شكر      1/5 ( یك و نیم ) لیوان
 روغن مایع      یك و یك سوم لیوان

مایه خمیر     3 قاشق سوپخوری
آرد     8 الی 9 لیوان
خرمای بدون هسته و چرخ شده     به میزان لازم
سیاه دانه و كنجد     به مقدار لازم
زرده تخم مرغ     1 الی 2 عدد


طرز تهیه :


تهیه خمیر نان كماج دو مرحله ای است

1_ مرحله اول برای تهیه خمیر كماج

نیم لیوان شكر و سه قاشق خمیر مایه ویك لیوان آب ولرم را خوب با هم مخلوط میكنیم و خمیرنسبتاً شلی درست میشود كه این خمیر را در جای گرمی گذاشته تا مایه خمیر عمل كند و موجب ور آمدن آن شود اگر دما مناسب باشد سریعتر و گر نه مدت بیشتری طول خواهد كشید .بایستی آنقدر صبر كنید تا حبابهایی در خمیر ایجاد شده و خمیر بالا آمده و كاملاً سبك شود . بعد نوبت به تهیه مرحله دوم خمیر میشود .

2_ مرحله دوم تهیه خمیر كماج


در این مرحله تخم مرغها را در ظرفی بریزید و با همزن خوب بزنید بعد شیر (2 لیوان ) و شكر ( 1 لیوان ) و روغن ( یك و یك سوم لیوان ) را اضافه و باز هم هم بزنید وخمیر مرحله اول را به آن اضافه كنید و باز هم به هم بزنید تا مخلوط شود و آرد الك شده اضافه كنید معمولاً بنا بر اینكه نوع آرد معمولی و مخصوص نانوایی باشد یا آرد سفید مخصوص كیك میزان آردی كه اضافه میكنید كمی فرق میكند تا آنجایی آرد اضافه شود كه خمیر به دست نچسبد .

روی خمیر را بپوشانید ودر جای نسبتاً گرمی قرار دهید تا حجم آن بیش از دو برابر شده و ور آید وكاملاً درون خمیر متخلخل و حفره هایی ایجاد شود كه نشانه آماده بودن خمیر میباشد .نیم ساعت قبل از اینكه نانها را در فر بگذارید فر را روشن و روی 180 درجه تنظیم كنید . كف سینی را چرب و گلوله هایی از خمیر برداشته و خرما درون آن

گذاشته و به شكل گیس باف یا گل و یا پاپیون و … هر شكلی كه دوست دارید فرم داده و در سینی بچینید و روی آنرا با برس زرده تخم مرغ زده شده بزنید و دانه كنجد یا سیاه دانه بریزید و در فر مدت 20 دقیقه گذاشته و بعد از این مدت در گرمكن فر بگذارید تا روی آن طلایی شود اگر فر شما گرمكن ندارد گریل را روشن كرده و وقتی طلایی شد نان كماج آماده شده را در سبد بچینید و سینی دیگری را كه از قبل آماده كرده بودید در فر بگذارید


اگر تعدادنفرات شما كم است نصف مقدار بالا را تهیه كنید . این نان برای افطار و صبحانه و به عنوان یك میان وعده سالم برای كودكانتان در مدرسه بسیار مناسب میباشد.