پارس ناز پورتال

مشخصه ترشحات عفونی زنانه چیست؟

مجموعه : بهداشت زنان
مشخصه  ترشحات عفونی زنانه  چیست؟
 
یک مشکل زنانه نسبتا شایع    

بعضی خانم ها، مخصوصا دختران نوجوانی که به سن بلوغ می رسند، از مشکلات زنانه ای که نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشکان دارد، آگاهی ندارند و به همین دلیل حتی در مورد بسیاری از مسایل طبیعی نیز نگران می شوند.

آشنایی با این موارد به آنها کمک می کند تا هم از نگرانی های بی مورد رهایی یابند و هم در صورت بروز مشکل سریع تر در پی درمان باشند. این هفته می خواهیم شما را با ترشحات طبیعی و غیرطبیعی زنانه آشنا کنیم تا در صورت مشاهده این مشکل، زودتر به فکر رفع آن باشید. در این خصوص پای صحبت های خانم دکتر مریم پوررضا، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می نشینم…

 
 

▪ چه ترشحاتی طبیعی محسوب می شوند؟
 

ـ ترشحات طبیعی برای سلامت مهبل زنان ضروری است و خانم ها باید حتما ترشح داشته باشند چرا که وجود این ترشحات از غدد تناسلی برای رطوبت دستگاه تناسلی ضروری است.
 

در مهبل باکتری های غیربیماری زایی هست که وجود آنها از بروز عفونت های باکتریایی و قارچی ممانعت به عمل می آورد. ترشحی طبیعی محسوب می شود که شفاف، شبیه سفیده تخم مرغ، بدون رنگ، بدون بو و گاهی رقیق و گاه غلیظ بوده و ایجاد سوزش و خارش نکند و این نوع ترشحات معمولا در دورانی ایجاد می شود که خانم پاک است و در دوران قاعدگی قرار ندارد. در حین تحمک گذاری (دو هفته پس از قاعدگی) ممکن است ترشحات چسبناک و لغزنده دیده شوند اما تغییر در رنگ و میزان ترشح همراه با سایر نشانه ها ممکن است علامت عفونت باشد.

▪ منظور از ترشحات غیرطبیعی چیست؟

ـ در صورتی که ترشح ایجاد شده دارای رنگ و قوام و بوی نامطبوع و غیرطبیعی باشد (متفاوت از آنچه که گفته شد باشد) و سبب سوزش و خارش ناحیه تناسلی شود غیرطبیعی بوده و نشان دهنده وجود عفونت است.

▪ مشخصه این ترشحات عفونی چیست؟

ـ از نظر متخصص زنان در صورتی که رنگ ترشح زرد متمایل به سبز باشد، عفونت به دنبال عامل میکروبی ایجاد شده که با آزمایش و کشت نوع میکروب شخص و درمان خاص آن صورت می گیرد و بوی نامطبوع و خارش و سوزش و التهاب از دیگر نشانه های این نوع عفونت است.
 

در صورتی که عفونت قارچی یا کلامید یا ایجاد شده باشد، ترشحات سفید رنگ و پنیری شکل در داخل واژن وجود داشته که در این صورت بوی ترشیدگی ایجاد می شود و خارش و درد در نواحی تناسلی و دردناک شدن مقاربت از دیگر نشانه های این عفونت خواهد بود.

اگر عفونت انگلی باشد یعنی عامل تک یاخته به نام تریکومونا آن را ایجاد کرده باشد، ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز با بوی نامطبوع، سوزش و خارش از نشانه های آن است. و بالاخره اگر عفونت ویروسی باشد همانند نوع میکروبی ماهیت ترشح عوض شده و بثورات بدنی به همراه خارش از علایم آن است. این نوع عفونت در میان زنان شایع بوده و به نام تبخال تناسلی معروف است که هیچ احتیاجی به آزمایش های تشخیص نیست و زوجین یعنی هم مرد و هم زن باید درمان شوند. در صورتی که این عارضه درمان نشود عود کرده و فرد در معرض سرطان رحم قرار می گیرد.


▪ این ترشحات در چه سنینی شیوع بیشتری دارد؟

ـ به طور کلی در زنان جوان به خصوص در زنانی که ازدواج کرده اند، ترشحات بیشتر است و احتمال عفونت هم در این دوران شایع تر است. بنابراین دختران جوان و زنانی که به تازگی ازدواج کرده اند باید از نظر بهداشتی بیشتر مراقب خود بوده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

روابط زناشویی به طور طبیعی سبب افزایش ترشحات می شود اما خانم ها باید توجه کنند که نوع و خصوصیت این ترشحات غیرطبیعی نباشد. اما بهداشت نامناسب و پوشش های بد و نامناسب در تغییر ماهیت ترشحات طبیعی و غیرطبیعی بسیار موثر است.


▪ آیا در دوران یائسگی هم ترشح وجود دارد؟

ـ از سنین ۵۰ به بالا احتمال عفونت و ترشحات غیرطبیعی کم می شود و بسیاری از زنان از خشکی واژن و ناحیه تناسلی شکایت دارند. به علت فقر هورمون و کاهش فعالیت های غدد جنسی، خشکی مهبل ایجاد شده بنابراین لازم است برای برطرف شدن این شکل خشکی واژن و کاهش ترشحات طبیعی به پزشک مراجعه کنند.

▪ چه نکاتی را برای پیشگیری از ایجاد عفونت توصیه می کنید؟

ـ پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو به عقب خود را بشویید که مانع از حرکت باکتری ها و میکروب ها از مقعد به مهبل می شود. در طی روز لباس زیر را عوض کرده و لباسی از جنس الیاف نخی بپوشید. از پوشیدن لباس های بدون تهویه مانند لباس های نایلونی و تنگ یا سایر الیاف مصنوعی خودداری کنید.
 

از پوشیدن شلوار جین تنگ و جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباس زیر خود را حتما در هوای آزاد و با نور خورشید خشک کنید و هنگام شستشو از مواد شوینده غیرمعطر و ملایم استفاده کنید. از قرار گرفتن در وان آب داغ یا جکوزی اجتناب کنید. از کاندوم و یا دیافراگم هایی که بهداشتی و معتبر نیستند استفاده نکنید چرا که سبب تحریک ناحیه تناسلی شده و احتمال عفونت شدید می شود.
 
 

بعد از فعالیت زناشویی حتما دوش بگیرید. لباس زیر خود را حداقل یک بار در روز تعویض کنید. از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا این پودر رطوبت را در خود نگه می دارد. نواربهداشتی هر ۴ تا ۶ ساعت باید عوض شود. قبل و بعد از تمیز کردن بدن خود، دست هایتان را بشویید.

همیشه اطراف مهبل را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروب ها و قارچ ها را سرعت می بخشد. به طور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. پس از استحمام با یک حوله نرم دیگر ناحیه تناسلی خود را خشک کنید حتی می توانید از سشوار هم استفاده کنید.


● توصیه های درمانی

▪ بهتر است پس از مشاهده هرگونه ترشح غیرطبیعی با پزشک متخصص زنان مشورت کنید، عواملی که منجر به عفونت می شود را شناسایی کنید و آنتی بیوتیک ها و یا داروهای خاصی که برایتان تجویز می شود به طور منظم و طبق دستور مصرف کنید. عفونت ها معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود. دوره درمانی خود را کامل کنید و کرم های آنتی بیوتیک مهبلی که توصیه می شود را به طور مناسب مصرف کنید.

▪ خانم های باردار و شیرده و کسانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، به دلیل اینکه دچار تغییر سطح هورمون ها می شوند باید بیشتر مراقبت بهداشت فردی خود باشند و در صورت مشاهده هرگونه علامت به پزشک مراجعه کنند. پس از یائسگی با نظر پزشک می توان از ژل های برطرف کننده خشکی استفاده کرد.
 

▪ معمولا حالاتی که منجربه ترشحات مهبلی می شود، در عرض چند روز به درمان پاسخ می دهند. در صورتی که عفونت مکرر ایجاد شود یا بیماری قابل درمان جنسی وجود داشته باشد گاه لازم است همسر نیز درمان شود.
▪ اگر مبتلا به دیابت هستید کنترل سطح قندخون می تواند به جلوگیری از عفونت های مکرر خصوصا عفونت قارچی کمک کند.