پارس ناز پورتال

مسواک و نخ دندان عجیب

مسواک و نخ دندان عجیب

مصطفی فاطمی اظهار داشت: موثرترین روش تمیز کردن دهان و دندان فارغ از مسواک و خمیردندان در واقع حرکت فیزیکی برای تمیزکردن سطوح دندان‌هاست. این دندانپزشک گفت: در این مسیر استفاده از مسواک و نخ دندان با روش‌های علمی مشخص شده مسئله خاصی نیست، اما در برخی افراد که وضعیت خاصی دارند استفاده از این ابزار به تنهایی کافی نیست.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: افرادی که در دندان‌های خود بریج دارند؛ همچنین بیمارانی که به خاطر بیماری لثه و امثال آن در بین دندان هایشان فضاهای وسیعی دارند نخ دندان نمی‌تواند به تنهایی در تمیز کردن دندان‌ها نقش داشته باشد.

وی به سوپر فلاس اشاره داشت و گفت: این وسیله، قطعه نخ دندانی است که دارای یک سر سفت (مثل سر بند کفش) است که می‌تواند به سادگی از زیر بریج عبور کرده و با حرکت نخ در زیر دندان به تمیزی آن کمک کند. فاطمی تصریح کرد: این نوع از نخ دندان‌ها اغلب حجیم‌تر و قطورتر از نخ دندان معمولی هستند و می‌توانند فضاهای وسیعی را تمیز کنند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی به مسواک بین‌دندانی اشاره کرد و گفت: این وسیله نیز ساختاری شبیه شیشه‌شوی دارد و در اندازه‌های مختلف برای تمیز کردن سطوح بین‌ دندانی و حتی زیر بریج کاربرد دارد.

این دندانپزشک ادامه داد: وسیله‌ای که اصطلاحاً خلال دندان نامیده می‌شود و معمولاً برای خارج سازی غذای گیرکرده بین دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و سخت و چوبی است در اغلب موارد بیش از آنکه به تمیز کردن دندان‌ها منجر شود و جایگزین نخ دندان و مسواک باشد باعث آزار به لثه می‌شود. وی افزود: استفاده طولانی مدت از خلال دندان موجب تحلیل لثه بین دندانی می‌شود. عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این امر به واسطه ساختار انعطاف ناپذیر و گاهی باقیماندن ذرات خلال چوبی در لثه ایجاد می‌شود.

فاطمی ادامه داد: برخی محصولاتی از این دست با اندازه بسیار ظریف و از جنس پلاستیک نیز در بازار موجود است که استفاده از آنها منحصر به موارد خاصی است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: خلال دندان جایگزین مسواک، نخ دندان و دیگر ابزارهای مناسب دندان نیست و استفاده نادرست از آن به آسیب لثه منجر می‌شود.