پارس ناز پورتال

دانستنی های کلی کیوی

دانستنی های کلی کیوی
 

کیوی سرشار از ویتامین‌ها، فلاوونوئیدها و موادمعدنی است.  کیوی حاوی انبوهی از  ویتامین C (حتی بیشتر از پرتقال) است و درست به‌اندازه موز پتاسیم دارد و منبع خیلی خوبی از بتا-کاروتین هم به شمار می‌رود.

تحقیقاتی که در کشور ایتالیا روی کودکان 7-6 ساله انجام گرفته، فواید بسیار بیشتری ازکیوی را بر روی دستگاه تنفسی ثابت کرده است. کودکانی که 7-5 سهم در روز از کیوی و مرکبات استفاده می‌کردند، درمقایسه با آنهایی که کمتر از هفته‌ای یکبار از این میوه‌ها مصرف می‌کردند، تا 44 درصد کمتر دچار خس‌خس شدند.

تنگی نفس تا 32 درصد، سرفه در طول شب تا 27 درصد، خس‌خس شدید تا 41 درصد، سرفه مزمن تا 25 درصد و آبریزش بینی تا 28 درصد کاهش یافت. این نتایج نه‌تنها به‌خاطر محتوی ویتامین C  و پتایسیم کیوی بوده است، بلکه به‌خاطر برخی از مواد موجود در کیوی است که هنوز به‌طور کامل شناخته شده نیستند.

این مواد احتمالاً فلاوونوئیدها هستند که به محافظت از سلول‌ها دربرابر تخریبات اکسیدشدن کمک می‌کند و درنتیجه برای مراقبت از DNA دربرابر تغییر و تخریب بسیار مفید است.

محافظت دربرابر استحاله ماکولار مربوط به سن (ARMD)

تحقیقات متعددی ثابت کرده‌اند که مصرف 3 سهم یا بیشتر میوه در روز (ازجمله کیوی)، درمقایسه با افرادی که کمتر از 5/1 سهم میوه در روز استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری مربوط به چشم که استحاله ماکولار نامیده می‌شود (و عامل اصلی نارسایی بینایی در افراد بزرگسال است) را تا 36 درصد کاهش می‌دهد.

تحقیقی بر روی 110،000 زن و مرد انجام گرفته است که دهه‌ها به طول انجامیده است. جالب توجه است که در این تحقیق مشخص شد که بااینکه سبزیجات مقاومتی در برابر بیماری نشان نمی‌دهند، میوه‌های حاوی مقادیر بالای ویتامین C، A و E (مهمترین ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانه) به محافظت دربرابر ARMD کمک می‌کنند.

خواص آنتی‌اکسیدانه کیوی

شایان ذکر است که کیوی حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین C، E و A می‌باشد. ویتامین C آنتی‌اکسیدانی محلول در آب است که ثابت شده بدن را دربرابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سلامت افرادی که به‌طور منظم از آن استفاده می‌کنند را دربرابر همه انواع بیماری‌ها، از مشکلات قلبی-عروقی گرفته تا سرطان و چاقی، ارتقاء می‌بخشد.

به اثبات رسیده است که ویتامین E نیز خواص مشابهی دارد اما محلول در چربی است و درنتیجه مکمل ویتامین C و عملکرد آن می‌باشد. کیوی هر دو این ویتامین‌ها را به مقدار زیاد در خود دارد که به مراقبت از بدنتان دربرابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

محتوی فیبر کیوی

محتوی بالای فیبر در کیوی با کنترل قندخون در بهبودی از بیماری‌هایی مثل دیابت و سرطان روده به‌ خاطراینکه فیبر به ترکیبات سمی می‌چسبد و به دفع آنها کمک می‌کند، تاثیر مثبت دارد.

همچنین ثابت شده است که فیبر سطح کلسترول خون را کاهش داده و وضعیت بیماران قلبی-عروقی را بهبود بخشیده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

خلاصه فواید کیوی

خوردن میوه کیوی انتخاب بسیار سالمی است و درموارد زیر مفید می‌باشد:

    پیش‌گیری از آسم
    پیش‌گیری از خس‌خس و سرفه مخصوصاً در کودکان
    محافظت از DNA  در برابر تغییر و تخریب
    فراهم آوردن مقدار قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها
    کمک به پیش‌گیری از سرطان روده به ‌خاطر محتوی بالای فیبر