پارس ناز پورتال

ماسک گیاهی برای پوست های چرب

ماسک گیاهی برای پوست های چرب

افرادى كه پوست چرب دارند باید مصرف چربى و قند را به حداقل برسانند و غذاهایى مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شكلات و موز را بسیار كم مصرف كنند. این افراد براى كنترل چربى پوست خود و برخوردارى از یك پوست شاداب و خوب باید خواب كافى، اعصاب راحت و تغذیه مناسب داشته باشند و هرچه مى توانند سبزى و میوه مصرف كنند.

این افراد باید از خوردن قند و شکر اجتناب کنند. از خوردن شیرینی­ های خامه­ ای و از خوردن ادویه­ های گرم به ویژه  دارچین پرهیز کنند.

پوست‌های چرب و همچنین برخی از میکروب‌های روی پوست ، می‌توانند زمینه ایجاد جوش را تشدید کنند،از لوازم آرایشی غیر چرب استفاده كنید.

پوست چرب نیاز به مرطوب کننده دارد، بنابراین هر روز از مرطوب كننده استفاده كنید.

با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شكلات كمتر استفاده كنید.

خیار ماده ای تمیزكننده، نرم كننده و جمع كننده ملایم پوست است. خیار را رنده كنید و با كمی شیر روی پوست بمالید. این ماسك برای تازگی و طراوت بخشیدن به پوست صورت مؤثر است. مالیدن یك تكه خیار روی پوست، برای پوست­های چرب بسیار مفید است.

یک عدد سیب رنده شده با عسل مخلوط کنید و سپس روی پوست صورتتان بمالید و پس از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

براى تهیه ماسك لیموترش آب دو عدد لیمو را بگیرید و با یک قاشق عسل گرم، مخلوط كنید و روى پوست بمالید و پس از 30 دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاك كنید.

سیب را پوست کنده، پودر کنید. شیر خشک را با دقت به آن اضافه کرده و خوب به هم بزنید. روغن بادام و گلاب را اضافه کنید و خوب به هم بزنید. ماسک را به مدت 30 دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس با آب ملایم بشویید. این ماسک برای پوست چرب و خشک مناسب است.

یك عدد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید؛ پس از كف كردن به آن نصف لیوان لیموترش اضافه كنید وبه هم بزنید و روى تمام پوست بمالید. پس از 30 دقیقه با آب ولرم بشویید.

دو تا سه بار در روز صورت خود را با آب و صابون ملایم بشویید. اگر پوست خود را زیاد بشویید یا از صابون‌های قوی استفاده کنید، پوست صورتتان حساس می‌شود و حتی چربی بیشتری تولید می‌کند.

از مواد آرایشی و کرم‌های فاقد چربی (کرم مرطوب کننده نه چرب) استفاده کنید.

دو تا سه بار در هفته از ماسک صورت خاک رس استفاده کنید. برای تهیه ماسک خاک رس، پودر خاک رس سبز را با آب یا عسل مخلوط کنید و روی پوست صورتتان بمالید. 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید.

کمی سرکه سیب به قسمت‌های چرب پوست بمالید.

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، مراقب باشید. اگرچه به نظر می‌رسد نور آفتاب پوست را خشک می‌کند، ولی گرمای زیاد، تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد.

تحت نظر پزشک از مکمل ویتامین ب- کمپلکس، ویتامین A، ویتامین C، روی و ویتامین E استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مولتی ویتامین استفاده کنید.

کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و روزی یک بار روی پوست صورتتان بمالید. سپس با آب بشویید. این کار مقدار چربی پوست را کم می‌کند.

دو بار در هفته پوست صورت خود را بخور دهید. این کار مقدار تولید چربی پوست را تنظیم می‌کند. بعد از بخار دادن، کمی آب سرد به صورتتان بپاشید.

ورزش کردن با ایجاد تعریق، باعث پاکسازی منافذ پوستی شما می‌شود. ورزش منظم روزانه، مقدار ترشح چربی صورت را کاهش می‌دهد.

یکی از درمان‌های خانگی برای کنترل پوست چرب، شیر است. می‌توانید شیر را به تنهایی یا مخلوط با آب لیموترش به صورتتان بمالید. شیر، پوستتان را نرم و مرطوب می‌کند، بدون اینکه چربی آن را افزایش دهد.

حتی کمبود ناچیز ویتامین B2 می‌تواند باعث ایجاد پوست چرب گردد. مخمر (مثل ماءالشعیر)، جوانه گندم و گوشت‌ها دارای ویتامین B5 و B2 هستند. سایر منابع خوب ویتامین B2 عبارتند از نان و غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل، شیر، ماست و تخم مرغ.

مقادیر زیادی آب بنوشید تا پوست را شاداب و پرآب نگه دارد و مواد سمّی را از بدن دور کند.

غذاهای چرب، سرخ شده و پرادویه را مصرف نکنید. از مصرف چربی گوشت و روغن نباتی جامد خودداری کنید. هنگام پخت غذاها از روغن خیلی کمی استفاده کنید.

نوشابه‌های گازدار، شیرینی جات، شکلات و تنقلات را مصرف نکنید.