پارس ناز پورتال

جوانسازی صورت با روش های مختلف

جوانسازی صورت با روش های مختلف

گذر زمان و رخ دادن فرایندهای وابسته به آن از جمله اتفاق ناخوشایندی به نام پیری اجتناب ناپذیر است. در مقالات و کتابهای مختلف شاهد دستورالعملهای متفاوتی هستیم از جمله مصرف سبزیجات و میوه جات ، ورزش روزانه ،مصرف کافی مایعات ، دوری از نور مستقیم و متمادی خورشید ، انجام حرکات ماساژگونه خاص و در نهایت توصیه شرکتهای گوناگون به استفاده از کرمهای روز و شب و فراوردهای موضعی و … اما پس از انجام تمامی این دستورات و برخی موارد کم لطفی به پوست شاهد شل شدگی و افتادگی پوست ، ظهور چین و چروکهای ریز ، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست ، ایجاد لکهای متفاوت و پراکنده و در یک جمله کاهش طراوت و شادابی پوست هستیم. گزینه هایی که پس از مراجعه بیماران به مطب پزشک پیشنهاد می شوند را به اختصار توضیح و مزایا و معایب آنرا شرح می دهیم.

1) لایه برداری شیمیای توسط اسیدهایی همچون  TCA"A.H.Aسالیسیلیک اسید و … که باعث کاهش چروکهای پوست و لکه و نیز بهبود نمای ظاهری پوست می شود ولی نیاز به جلسات متعدد و مراقبت و نگهداری خاص خود دارد. تاثیر این روش برای چروکهای ریز و سطحی و لکه های کمرنگ و با تعداد کمتر بارزتر و مفیدتر است.

2) مزوتراپی که داروهای خاصی با توجه به شرایط بیمار درون سرنگ کشیده شده و بوسیله دستگاه و با سوزنهای ریز و باریک تزریقات مکر ر و با فاصله ی مشخص بصورت متعدد در عمق مشخصی از پوست انجام می گیرد که حاصل آن بصورت مستقیم آسیبهای ریز و جزیی پوست پس از تزریق است که به دنبال ترمیم پوست سفت تر و با خاصیت ارتجاعی بهتر میشود. از طرفی بصورت غیر مستقیم داروها اعمال خاصی را در پوست انجام می دهند که شامل کاهش و توقف ایجاد لک، کاهش چروک و لیفت شدن پوست ، آبرسانی ، کاهش نمای خشن ظاهری پوست و … می گردند. مزوتراپی ممکن است در افراد حساس ایجاد حساسیت و تورم کرده و پذیرش تزریق مکرر برای برخی بیماران ممکن نباشد , مزوتراپی نیاز به جلسات متعدد دارد.

3) تزریق هیالورونیک اسید خالص که این عمل نیز نوعی مزوتراپی محسوب شده ولی با توجه به اینکه هیالورونیک اسید ماده طبیعی موجود در پوست تمامی افراد بوده و به مرور زمان با کاهش این ماده شل شدگی و افتادگی پوست ایجاد میگردد در نتیجه تزریق آن باعث ایجاد واکنش حساسیتی و تورم در صورت نشده و بهترین ماده در بین تمامی داروهای مزوتراپی صورت میگردد. در عین حال نمای ظاهری پوست صورت بهتر می شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به جلسات متعدد دارد. این ماده باعث افزایش کلاژن در پوست میگردد.

4)  PRPشامل استحصال پالکت، سلولهای پایه و فاکتورهای رشدی از خون و گاهاً غنی سازی آنها با مواد خاص و سپس تزریق به پوست می باشد که روشی موثر در بهبود نمای ظاهری پوست ، کاهش چروکها و بهبود خاصیت ارتجاعی و حتی تحریک پوست به ساخت کلاژن در پوست می گردد. از این روش به تنهای یا به صورت ترکیب با روشی همانند تزریق چربی برای گونه گذاری ، درمان ریزش مو ، کاهش تیرگی و پف دور چشم ، جوانسازی پوست و … استفاده می گردد. عموما در یک جلسه انجام می گیرد.

5)استفاده از امواج رادیویی RFکه از طول موج و فرکانسهای مشخص و ایمن با عمق نفوذ معیین استفاده می شود و نتیجه ی آن تحریک شدن سلولهای سازنده کلاژن و نیز تحریک سایر ساختار های بافت همبندی پوست به منظور لیفت شدن و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست است. RF ممکن است بصورت دستگاهی مجزا یا در ترکیب با سایر تکنولوژیها همانند دستگاههای لاغری ترکیبی بکار رود که در کنار لیزر یا امواج اولتراسوندو… که منجر به خرد شدن چربیها می گردد امواج رادیویی پوست شل شده منطقه را سفت و لیفت می کنند. دستگاههایی نیز با نام مزوتراپی بدون سوزن در بازار یافت میشود که از این امواج در تکنولوژی آن استفاده شده است . نیاز به جلسات متعدد دارد.

6)لیزر جوانسازی که در ایران از لیزرهای پرتو آن همچون  CO2 به منظور لایه برداری با عمق متفاوت برای نیل به هدف خاص استفاده می شود که نتیجه آن از بین رفتن چروکهای سطحی و لکه پوست و تحریک پوست برای ساخت کلاژن و لیفت شدن است. عموما در یک جلسه انجام میگردد.

تمام روشهای فوق جزو روشهای موقت و نیمه دایم محسوب شده به این معنی که ماندگاری شش ماه در مورد لایه برداری  (پیلینگ)، یکسال در مورد مزوتراپی ، یکسال و نیم در مورد تزریق هیالورونیک اسید خاص، یکسال در مورد RF، دو سال در مورد  PRPو حدود دو سال برای لیزر دارند. البته این اعداد با توجه به وضعیت بیمار در زمان انجام هر کدام از اقدامات و میزان آسیبهای موجود در پوست و تعداد جلسات مراجعه وی ممکن است تا حدودی تفاوت داشته باشد. ضمن اینکه این پرسش که برای هر بیمار کدام روش بهتر و موثرتر است بوسیله پزشک معالج و پذیرش بیمار و شرایط مالی و فرهنگی بیمار دارد. در هر صورت قبل از انجام هر کدام از این اقدامات بیمار حق دارد از چند و چون فرایند و عوارض احتمالی و درصد تقریبی موفقیت آگاهی یابد و با اطمینان از تبحر پزشک معالج اقدام به انجام روش نماید. این نکته قابل ذکر است که در صورت تبحر و تشخیص صحیح پزشک در انتخاب هر کدام از تکنیکهای فوق بیمار می تواند انتظار نتیجه بخش داشته باشد و عنوان روش انتخابی توسط پزشک را نباید مورد کندوکاو قرار دهد.

از طرفی اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم زمان در گذر است و نمی توان جلوی روندهای منتهی به پیری را گرفت پس بیمار نباید بدنبال روش جوانسازی دایمی باشد و از پزشک خود بخواهد اقدامی انجام دهد که مدت زمان طولانی بدون تغییر باقی بماند! دیگر اینکه پس از هر اقدامی که منجر به دستیابی به پوستی با نما و الاستیسیته بهتر می گردد و اصطلاحا جوانسازی می شود بایستی اقدامات حمایتی از پوست مثل استفاده از فراوردهای آرایشی و بهداشتی معتبر و مناسب برای پوست ، مراقبت از پوست در مقابل نور خورشید بوسیله حفاظ و ضدآفتاب ، مصرف ویتامینها و آنتی اکسیدانها به شکل میوه و سبزیجات و یا داروهای مکمل ، خواب کافی ، دوری از استرس ، مصرف کمتر چای و قهوه ، ورزش مرتب ، مصرف کافی مایعات … توسط بیمار بطور مرتب سرلوحه مراقبت از پوست در منزل گردد تا اثر ایجاد شده بوسیله ی روشهای جوانسازی مدت زمان طولانی تر حفظ شده و تعداد دفعات مورد نیاز به پزشک برای ویزیت وضعیت پوست کاهش یابد.