پارس ناز پورتال

نکات اثربخش برای رسیدن به زندگی آرام و شاد

نکات اثربخش برای رسیدن به زندگی آرام و شاد

نکات اثربخش برای رسیدن به زندگی آرام و شاد 

همۀ ما به دنبال داشتن شادی و آرامش در زندگی خود هستیم و برای آن تلاش داریم تا آن را به دست آوریم، در این راه دقت به چند نکته می تواند خوب باشد. کارکرد ذهن ما یک فرآیند خودکار هست، فرآیندی که انرژی بسیار زیادی می‌سوزاند. از این انرژی می توان جای بهتری بهره گیری کرد؛ مثلا در رسیدن به یک زندگی خوب.

 

آنی دیلارد «Annie Dillard» در کتهاب خود، زندگی نامه «The Writing Life» میگوید:میان‌بری برای رسیدن به یک زنگی خوب وجود ندارد، اما کارها و تمرین‌هایي در این ارتباط هست که به ما در رسیدن به این هدف کمک می کنند.

 

اِریک زیمر «Eric Zimmer» در آلبوم The One You Feed می گوید:این حق ما هست که نحوه زندگی، کردار و فکر‌هاي خود را گزینه کنیم و تمرکزمان را بر روی اهداف اصلی و مهم زندگی‌مان بگذاریم.

 

زیمر با بیش از 200 روانشناس در ارتباط با غلبه بر ترس و رسیدن به یک زندگی خوب صحبت کرده و درنهایت به این نتیجه رسیده که رسیدن به شادی نیازمند چیزی اکثر از به دست آوردن یک خط فکری مثبت هست؛ رسیدن به این هدف نیازمند خواسته قوی و استواری در این راه هست.

 

امروز با این سه استراتژی می توانید رسیدن به یک زندگی خوب را تمرین کنید:

 

1. مراقبه یا مدیتیشن «Meditation»

حتی اگر به مدت دو یا سه دقیقه در طول روز این تمرین را انجام دهید به حضور، تمرکز و شور و اشتیاق شما افزوده میشود. مراقبه برای شما موقعیتی را فراهم می کند که از نحوه کارکرد ذهن خود با خبر شوید و کم کم از فرآیند خودکار آن پیشگیری کنید.

 

زیمر می گوید:شادی با حضور شما رقم میخورد، و برای رسیدن به یک زندگی خوب باید حضور را یاد گرفت.اگر در کار مراقبه مبتدی هستید با این آموزش ساده شروع کنید: ساعت ثابتی در طول روز گزینه کنید و در این ساعت در گوشه‌اي خلوت و ساکت بنشینید، تنها برای چند دقیقه از دویدن بی‌وقفه باز ایستید،

 

این مدت زمان کوتاه به هیچ کدام از کارهای مهم شما آسیبی وارد نمی کند. در این چند دقیقه بر روی تنفس خود تمرکز کنید، افکار خودکار ذهن و تمرکز بر تنفس در این چند دقیقه در رفت و آمد میباشند، نیازی به فشار آوردن نیست، برای یک‌بار در زندگی خود ساده بگیرید، هیچ کاری انجام ندهید و اجازه دهید

 

تنفس و تفکر شما باهم به جنگ بروند. لازم هست که در روزهای اول تنفس خود در طول این پروسه عمدا به یاد آورید اما بعد از چند روز، این یادآوری به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد. در این بین، پس از رفت و آمدهای فراوان، لحظه‌اي می رسد که نه فکر هست و نه تمرکز بر روی نفس‌ها. در آن لحظه شما هستید.

 

با گذشت چند هفته از این تمرین، کارکرد ذهن شما تغییر خواهد کرد، دیگر ذهن یک اتومبیل خودکار نیست که در طول روز، شما را به این سو و آن سو بکشاند. ذهن خوراک زیادی می‌سوزاند، و این خوراک میتواند در جای بهتری خرج شود، مثل مشاهده و دوست داشتن افراد مهم زندگی‌تان،

 

آن‌هایي که مدت‌ها هست عکس هاي و صداهایی یکنواخت و تکراری شده‌اند، آن‌قدر عادت کرده‌اید که دیگر نمی بینید. علت تمام افسردگی‌ها کمبود انرژی هست، انرژی که ذهن از ما میخورد، با جمع کردن این انرژی و رام کردن ذهن، قطعا بزرگ ترین قدم در رسیدن به آرامش حقیقی و داشتن یک زندگی خوب برداشته شده هست.

 

2. زمان‌بندی کردن بهره گیری از فضای مجازی برای ساختن یک زندگی خوب

فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام طوری طراحی شده‌اند که شما را تا ابد درون خود نگاه دارند! درون محتوای آن‌ها بالا و پایین می روید و لحظه به لحظه زندگی پر ارزش خود را در این دنیای خیالی از دست میدهید.

 

زیمر میگوید:این یک میل طبیعی هست که دوست داریم زمان زیادی درون موبایل همراه خود غرق شویم، که گرچه همه ي وقت چیز بدی نیست، اما بهتر هست مزاحم زمان شما برای مسائل مهم نشود. هرچه هوشیاری بیشتری در ارتباط با زمان مصرفی خود در این شبکه‌هاي اجتماعی داشته باشیم، بهتر می توانیم بر روی کارهای مهم و سازنده زندگی خود تمرکز کنیم.

 

پیش از وارد شدن به شبکه‌هاي اجتماعی تصمیم گیرید که چه زمانی را میخواهید درون آن‌ها بگذرانید؛ 10 دقیقه؟ 30 دقیقه؟ هرچه لازم دارید گزینه کنید و بر زمینه گزینه خود آلارم تلفن همراه هوشمندتان را تنظیم کنید تا شما را بیدار کند؛ بیرون آمدن از شبکه‌هاي اجتماعی مثل بیدار شدن هست، نه؟

 

می توانید از آلارم تلفن همراه خود در طول روز هم بهره گیری کنید؛ زنگ تلفن همراه به صدا در می آید و حالا از خودتان بپرسید که کجا هستم؟ چه کار می کنم؟ کاری که مشغول آن هستم اهمیت دارد یا نه؟

 

3. برای دور کردن افکار منفی از بازی الفبا بهره گیری کنید

اگر متوجه افکار و احساسات منفی خود شدید توصیه زیمر به شما بازی الفبا هست.حروف الفبا را به ترتیب مرور کنید و با رسیدن به هر یک در ذهن خود به دنبال کلمه‌اي بگردید که حرف آغازین‌اش، حرف الفبایی باشد که به آن رسیده‌اید. اینکار برای خروج شما از چرخه افکار منفی برترین تمرین هست؛ ذهن شما را به زمان حال آورده و با گذشت زمان،

 

نحوه داشتن یک زندگی خوب را به شما می‌آموزد. بدون شک مهم ترین تمرین این مطلب مراقبه هست، در صورتی که سوالای در این ارتباط داشتید از ما بپرسید.