پارس ناز پورتال

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟ 

در اینبخش در مورد اختلال وسواس فکری صحبت می‌کنیم. اختلالی کـه شاید خود بـه آن مبتلا و از وجودش بی خبر باشیم. اختلال وسواس فکری درست همانند وسواس شست و شو اسـت، مغز فرمان هایي صادر می کند کـه شخص وادار بـه انجام آنهاست. مثلاً خیلی ها قبل از خواب باید چیزی بخوانند و بـه آن مشغول شوند، در غیر این صورت حالت عادی شان کمی تغییر می کند، در ادامه بیشتر صحبت میکنیم.

 

اختلال وسواس فکری چیست؟

این مشکل گاهی آن قدر شدید میشود کـه باعث مشکلات زیادی از نظر اقتصادی، جسمی و ارتباطات اجتماعی می شود. مثلاً افرادی کـه دارای نوعی وسواس بنام وسواس شستشو هستند تعداد زیادی از مـا در یکی از اقوام، اطرافیان یا دوستانمان موردی از آن را سراغ داریم، بر اثر شست و شوهای بسیار دچار مشکلات جسمی زیادی مانند کمردرد و اگزمای شدید پوست می‌شوند.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

این افراد چندین برابر بقیه هزینه آب پرداخت می کنند و بخاطر وسواسی کـه دارند ارتباط خودرا با تعداد زیادی از دوستان و اقوام خود کـه حساسیت آنها را در نظر نمیگیرند، قطع می کنند و حتی ممکن اسـت سال‌ها باشد کـه مسافرت نرفته اند چون هیچ جایی را تمیز نمی‌دانند. درمان وسواس وسواس انواع گوناگونی دارد:

 

وسواس فکری،اخلاقی و عملی و باید بدانیم، همانطور کـه شستشوهای بیش از اندازه، پیامد هـای تلخ و ناگواری رابه دنبال دارد، وسواس فکری هم با پریشان فکری هایي کـه زائیده پندارهای نادرست شخص بد فکر می‌باشد،در نشست و برخاست ها و روابط اجتماعی، موجب اختلاف هاي دامنه داری می شود کـه همه ی را در آتش سوزان خود می سوزاند و خاکستر می کند.

 

وسواس چیست؟

ذهن شـما غرق دریک فکر، ترس و یا نگرانی وسواسی می شود، مانند این کـه دستتان نجس شده اسـت. ممکن اسـت در نظرتان نفرت انگیز باشند؛ اما بدانید بی معنا هستند و ممکن اسـت با احساس و شخصیت شـما تناسبی نداشته باشند، مثلاً فردی این فکر کـه قالی هنوز هم پس از شستن نجس یا آلوده اسـت»؛ و یا اعمال وسواسی کـه احساس می کنید ناچارید آنها را انجام دهید.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

وسواس انواع مختلفی دارد و بـه صورت کلی بـه دو نوع وسواس فکری و وسواس فکری – عملی تقسیم می شود. گرچه تکرار اجباری رفتار یا هجوم ناخودآگاه افکار تکرارشونده علامت اصلی وسواس اسـت، بعضی علائم دیگر کـه ممکن اسـت با وسواس همراه باشد عبارتند از:

 

= عجول بودن

= کمال گرایی

= تردید

= مشکل در تصمیم‌گیری

= حساس بودن بیش از حد بـه وقت و زمان

= خاطرجمعی طلبی

= سرزنش بیش از حد خود و دیگران

= احساس گناه بیش از حد

 

آیا مـن بیمار هستم؟

ممکن اسـت شـما کف منزلتان را آن قدر تمیز نگه دارید کـه برق بزند یا این کـه بخواهید خرت و پرت هایتان را مرتب قرار دهید. این مسئله بطور لزوم بـه این معنا نیست کـه شـما اختلال وسواس دارید. در اختلال وسواس فکری – عملی، کیفیت زندگی شـما بـه گونه اي آزاردهنده افت می کند و افکار سمج، اعمال و تشریفات وسواسی بیشتر وقت شـما را پر می کند.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

تعداد زیادی از بزرگسالان، از وسواس هاي خود و این کـه بیشتر آنها بی معنا هستند، آگاهند اما قادر بـه بازرسی آنها نیستند و خودرا در چنگ آنها اسیر می بینند. البته کودکان مبتلا ممکن اسـت متوجه نشوند مشکل دارند. کودکان ممکن اسـت حضور در مدرسه را سخت بدانند و بزرگسالان کار کردن برایشان دشوار باشد.

 

چنانچه وسواس ها زندگی شـما را تحت تاثیر قرار داده اسـت، با یک روان‌شناس در ارتباط باشید. افراد وسواسی بطور عموم، از وضعیتشان خجل یا کلافه هستند اما اگر چـه وسواس جزو مشکلاتی اسـت کـه بـه درمان مقاوم اسـت، می توان آن را تا حد قابل قبولی درمان کرد.

 

راه‌ های درمان این اختلال چیست؟

افراد نمیتوانند خودشان بـه تنهایی بـه این اختلال غلبه کنند و باید از متخصص روانشناسی بالینی یا روانپزشک کمک بگیرند. درمان هاي موثری برای این اختلال وجوددارد. درمان شناختی- رفتاری و درمان دارویی از اصلی ترین درمان هاي این اختلال هستند. تلاش افراد برای دور کردن افکار وسواسی از ذهنشان سبب هجوم بیشتر این افکار میشوند.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

بهمین دلایل افراد باید اجازه دهند تا این افکار در ذهنشان وجود داشته باشند و این افکار را همانند ابرهای آسمان در نظر بگیرند یعنی فقط شاهد و ناظر عبور این افکار از آسمان ذهنمان باشیم و هیچ تلاشی برای دور کردن این افکار یا پرت کردن حواسشان بـه خرج ندهند.

 

علائم اختلال وسواس فکری چه چیزهایی هستند؟

اگر اختلال وسواس دارید، ممکن اسـت در نتیجه افکار وسواسی، اضطراب شدیدی را تجربه کنید. اغلب اوقات، در پاسخ بـه افکار وسواسی، بـه منظور کاهش اضطراب وادار بـه پاسخگویی، یا اجبار در پاسخ خواهید شد. عده اي از اقدامات اجباری برای پاسخگویی بـه وسواس و اضطراب عبارتند از:

 

برای خاطرجمعی از قفل بودن درب ها، بارها و بارها آنها را چک می کنید. شمارش مکرر اشیاء، حروف یا کلمات. تنظیم مجدد اشیاء برای خاطرجمعی از نظم یا تقارن خاصی کـه بـه آن وسواس دارید. انجام کارها بـه صورت مکرر و برای چندبار مشخص. مثلاً ممکن اسـت شخصی ۵ بار چراغ ها را روشن و خاموش کند زیرا معتقد اسـت ۵ شماره خوبی اسـت. OCD با وسواس و اجبار مشخص میشود. 

 

بسیاری از مبتلایان به اختلال از علائم خود آگاهی دارند

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

اگر از مشکل وسواس رنج ببرید، ممکن اسـت غیر منطقی بودن یا زیاده روی در افکار و رفتار وسواسی یا اجبارات خودرا تشخیص دهید. این وضعیت می تواند یکی از ناامید کننده ترین جنبه هاي این اختلال باشد.

 

این مشکل حدود ۲.۸ درصد از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

این مشکل بـه یک اندازه در بین زنان و مردان شایع اسـت. و تصور این کـه جنس خاصی مثلاً زنان بیشتر از مشکلات وسواس رنج می‌برند، تصور اشتباهی اسـت. حتی فرهنگ و قومیتی خاصی با وسواس شناخته نمی‌شود. اما عوامل خطر زیادی وجوددارد کـه میتوانند احتمال ابتلا بـه این اختلال را افزایش دهند. عده اي از این عوامل خطر عبارتند از:

 

جنس:

مردان و زنان بـه یک اندازه ممکن اسـت دچار این اختلال شوند. اما مردان احتمالاً در دوران کودکى بیشتر بـه آن مبتلا خواهند شد.

 

ژنتیک:

دیده شدن علایم این اختلال در یکی از اعضای خانواده یا اقوام شـما، خطر ابتلا بـه اختلال وسواس را در شـما بالا می‌برد. هرچه نسبت اشخاص مبتلا بشما نزدیکتر باشد این احتمال بالاتر می‌رود.

 

حوادث آسیب زا زندگی:

وقایع استرس زا و آسیب زا مانند سوء استفاده جنسی یا مرگ یک دوست، خطر ابتلا را در شـما افزایش می‎‌دهد.

 

ساختار مغز:

اگر چـه تحقیقات دراین زمینه کاملاً مشخص نیست، اما اعتقاد بر این اسـت کـه بین علائم OCD و بروز بی نظمی در مغز رابطه وجوددارد.

 

علائم وسواس طبق معمولً در بزرگسالی و اوایل آن شروع می شود

 

بطور معمول این اختلال، بیشتر در افراد با سن ۱۹ سال و بالاتر تشخیص داده می شود.

 

آیا چیزی به نام ژن وسواس داریم؟

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

ایجاد این اختلال روانی نتیجه تعامل پیچیده‌اي بین تجربه زندگی و عوامل ژنتیکی اسـت. درحالی کـه هیچ ژنی کـه در بروز این مشکل شناسایی نشده اسـت، محققان با بررسی بر روی دوقلوها متوجه شدند زمانی کـه یکی از دوقلوها بـه اختلال وسواس مبتلا می شود دیگری نیز پتانسیل ابتلا بـه این حالت را دارد.

 

OCD با استفاده از آزمایش خون یا اشعه ایکس قابل تشخیص نیست

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

اگر فکر می کنید چنین مشکلی دارید، برای محاسبه بیشتر باید بـه یک متخصص بهداشت روان مثل روانپزشک یا روان‌شناس مراجعه کنید. این اختلال شباهتی بـه مشکلات جسمی و سلامتی آن ندارد. بنابر این آزمایشات تشخیص بالینی در آن معنای خاصی ندارد.

 

وسواس قابل درمان است

برای درمان اختلال وسواس داروهایی در معرض اسـت. برهی از این داروها شامل موارد زیر میشود:

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

1 فلوکستین «fluoxetine»

2 سترالین «sertraline»

3 پاروکستین «paroxetine»

4 کلومپیرامین «clomipramine»

 

این داروها بر میزان و سطح هورمون سروتونین تأثیر می گذارند. هم چنین عده اي از پروسه هاي روان درمانی مثل درمان شناختی-رفتاری «CBT» می توانند بـه کاهش علایم و سرکوب حتالات وسواس کمک کنند. محققان هم چنین بـه دنبال روشهای درمانی دیگری مانند تحریک عمیق مغزی «DBS» برای مبتلایان بـه OCD مقاوم در برابر درمان هستند.

 

استرس می تواند باعث ایجاد علائم OCD شود یا آن را بدتر کند

 

نظارت میزان استرس در طولانی مدت، شـما رابه سمت کاهش شدت و تعدد علائم اختلال وسواس فکری خواهد برد.

 

وسواس یک اختلال مزمن است

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

تمرکز شـما باید بر روی مدیریت روزانه علائم باشد تا این کـه خود رابه مرور زمان ودر طولانی مدت درمان کنید.

 

داشتن وسواس الزاماً بـه معنی داشتن یک زندگی ناسالم نیست

 

با داشتن مکانیزم هاي مقابله‌اي مناسب، می توانید زندگی شاد و پربار داشته باشید.

 


 

و در ادامه راه های درمان خانگی اختلال وسواس فکری

 

اختلال وسواس فکری عملی «OCD» یک اختلال اضطرابی اسـت کـه توسط رفتار وسواسی تکراری و تفکر اضطرابی مداوم توصیف می شود. این اختلال ممکن اسـت در اواخر کودکی یا در دوران بلوغ شروع شود. در مراحل اولیه، ممکن اسـت با یک چیز ساده مانند شستن مکرر دست‌ها شروع شود، اما بعد ازآن ممکن اسـت بـه حالت جدی‌تری دربیاید بـه طوری‌كه در آن فرد مبتلا دست‌ هایش را صدها بار در روز بشوید.

 

روزتان رابا خوردن بلغور جوی دوسر آغاز کنید

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

جوی دوسر یکی از بهترین داروهای طبیعی برای OCD اسـت و شـما باید روز خودرا با صبحانه‌اي از بلغور جوی دوسر شروع کنید. شـما می توانید پوره‌ي آن را صبح‌ها بخورید چرا کـه بـه جلوگیري از اضطراب و حملات هراس در افراد مبتلا بـه OCD کمک میکند و بدن را آرام می کند. عده اي از افراد ترجیح می دهند آن رابه شکل خالص خود بعنوان عصاره‌ي گیاهی و قرص نیز مصرف کنند.

 

از گیاه فرنجمشک استفاده کنید

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

این داروی گیاهیِ تسکین‌دهنده از قدیم‌الایام برای درمان بیماری‌هاي ناشی از اختلال سیستم عصبی استفاده می‌شده‌ اسـت. گیاه فرنجمشک اثر بسیار آرام‌بخشی بر روی سیستم عصبی دارد و یک درمان طبیعی مناسب برای افراد مبتلا بـه OCD اسـت. این گیاه دارویی بطور موثری مانع از اضطراب، افسردگی، سردرد و طپش قلب میشود و بی‌خوابی را درمان می کند.

 

با استفاده از روغن‌ هاي خوشبو آروماتراپی کنید

افراد مبتلا بـه اختلال وسواس فکری عملی با مشکل اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. بدن آنها احساس خستگی و آشفتگی میکند. آروماتراپی در آرام کردن فرد مبتلا بسیار موثر اسـت.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

بنابر این، ازآن بعنوان یک درمان طبیعی برای کمک بـه کسب آرامش و خواب آسان هر شب استفاده کنید. خیلی ساده حدود ده قطره از یک روغن خوشبو مانند اسطوخودوس یا روغن رزماری رابه وان آب گرم اضافه کنید ودر آن بـه مدت نیم ساعت غوطه‌ور شوید. اینکار حواس شـما را تسکین می دهد و شـما احساس شادابی و طراوت خواهید داشت.

 

غذا هاي غنی از ویتامین B12 را در برنامۀ خود قرار دهید

کمبود ویتامین B۱۲، یا کوبالامین، می تواند سبب خستگی، افسردگی و کم‌خونی شود، در حالی‌کـه کمبود مزمن این ویتامین ممکن اسـت بـه آسیب دیدن مغز و سیستم عصبی مرکزی منجر شود. کمبود B۱۲ هم چنین می تواند در تعداد زیادی از آدم‌ها سبب بروز بیماری OCD شود. بنابر این، OCD رابه طور طبیعی با مصرف روزانه‌ي مواد غذایی غنی از ویتامین B۱۲ درمان کنید.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

عده اي از بهترین منابع غذایی ویتامین B۱۲ عبارتند از صدف، جگر، ماهی، لبنیات کم‌چرب و تخم‌مرغ. علاوه بر این، شـما میتوانید مکمل‌هاي ویتامین B۱۲ را مصرف کنید چرا کـه آنها دراین شرایط بسیار مفید هستند. این ویتامین را می توانید بـه صورت خوراکی و با خیال آسان در دوزهای بالا مصرف کنید چرا کـه مقدار اضافی آن بـه اسانی توسط بدن دفع می شود و هم چنین در کبدتان بعنوان ذخیره‌اي برای آینده ذخیره میشود.

 

غذا هاي غنی از منیزیم مصرف کنید

منیزیم بـه ریلکس شدن بدن تان کمک می کند و یک ماده معدنی ضروری اسـت کـه بدن شـما برای حفظ کارکرد طبیعی عضلات و سیستم عصبی نیاز دارد. این ماده‌‌‌ي معدنی بـه تقویت سیستم ایمنی بدن، محکم کردن استخوان ‌ها و حفظ ریتم قلب کمک میکند. بهترین حالت برای افراد مبتلا بـه اختلال وسواس فکری عملی «OCD» این اسـت کـه منیزیوم را در فرم طبیعی و بعنوان مواد غذایی مصرف کنند.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

بعضی از منابع خوراکی غنی از منیزیم عبارتند از سبزیجات برگ‌دار تیره، آجیل، دانه‌ها، لوبیا، عدس، غلات سبوس‌دار، آووکادو، موز و میوه‌هاي خشک. این مواد غذایی رابه طور منظم مصرف کنید چرا کـه آنها از حملات اضطراب، افسردگی و سردرد پیشگیری می کنند. مکمل‌ها باید بادقت مصرف شوند چرا کـه مقادیر اضافی آن باعث اسهال میشود و بـه این ترتیب ازبدن خارج می شود.

 

گل راعی

گل راعی را می توان بعنوان یک درمان طبیعی گیاهی برای درمان علائم بیماری اختلال وسواس فکری عملی «OCD» استفاده کرد. این گیاه دارای خواص ضد افسردگی اسـت چرا کـه بر سطح سروتونین در بدن شـما تاثیر می گذارد.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

شـما میتوانید یک دمنوش گیاهی با استفاده از این گیاه تهیه کنید و آن رابه صورت روزانه بـه منظور درمان اضطراب و افسردگی کـه طبق معمول در افراد مبتلا بـه OCD دیده میشود، مصرف کنید. هیچ عوارض جانبی شناخته شده‌اي دراین درمان طبیعی وجود ندارد، بنابر این شـما میتوانید آن رابا خیال آسان دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

 

از طب سوزنی برای درمان OCD استفاده کنید

طب سوزنی یک روش باستانی چینی اسـت کـه معلوم شده‌اسـت برای درمان طبیعی علائم بیماری وسواس فکری عملی بسیار مفید اسـت. با استفاده از این روش قرار اسـت اندام‌ها و قسمت‌هاي مختلف بدن از اضطراب و افسردگی رها شوند.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

هدف طب سوزنی آزاد کردن انرژی محبوس در قسمت‌هاي مختلف بدن جهت ارائه‌ي درمان موثر اسـت. برخلاف باور عموم، برای این تکنیک الزاماً سوزن مورد نیاز نیست. فشار ملایم در نقاط خاصی تمام چیزی اسـت کـه برای درمان این مشکل لازم اسـت.

 

درمانهای هومیوپاتی برای درمان OCD

هومیوپاتی «یا همسان‌درمانی» بر اساس داروهای طبیعی اسـت و هدف ازآن ایجاد توازن در حالت عاطفی و ذهنی فرد اسـت، ودر نهایت بـه التیام سلامت جسمانی فرد منجر میشود.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

داروهای هومیوپاتی در درمان علائم مرتبط با OCD «مانند، اضطراب، حملات هراس، ترس، نوسانات خلقی، و رفتار جبری» بسیار مفید هستند. این داروها بسیار بی‌خطر و ملایم هستند. با یک متخصص هومیوپاتی مشورت کنید چرا کـه داروها باید بسته بـه نوع و شدت علائم OCD انتخاب شوند.

 

تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن «مراقبه» انجام بدهید

اگر شـما مبتلا بـه OCD هستید، باید تمرین ریلکسیشن انجام بدهید چرا کـه برای بازرسی اضطراب و تفکر وسواسی بسیار ضروری اسـت. مدیتیشن میتواند بـه بدن و ذهن‌تان کمک کند کـه ریلکس شوند، و وارد حالت آرامش شوند. تمرینات تنفس عمیق نیز برای افراد مبتلا بـه OCD مفید هستند.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

حرکات یوگا برای آرامش ذهن و کاهش اضطراب بسیار موثر هستند. بازرسی احساسات و افکار منفی‌تان در ابتدا کمی دشوار خواهد بود چرا کـه ذهن‌تان همان‌ گونه آنها را دنبال خواهد کرد، اما تلاش مداوم و تمرین متمرکز بشما کمک خواهد کـه بـه هدف‌تان برسید.

 

روان درمانی

روان درمانی بعنوان یک درمان طبیعی برای OCD بسیار موثر اسـت و کمک می کند کـه فرد مبتلا یاد بگیرد کـه چگونه علائم این بیماری را در خود نظارت کند. یک مشاور بشما کمک می کند کـه احساسات و مشکلات رفتاری و چگونگی غلبه بر آنها را یاد بگیرید.

اختلال وسواس فکری چیست و چه علائمی دارد؟

روان درمانی ممکن اسـت بـه صورت خصوصی انجام شود، یا شـما ممکن اسـت بعنوان یک زوج فراخوانده شوید، و حتی گروه درمانی هم ممکن اسـت بسیار موثر باشد. مطابق با شواهد علمی روان درمانی برای افراد مبتلا بـه اختلال وسواس فکری عملی بـه منظور بیرون آوردن آنها از این اختلال بطور کامل یک ضرورت اسـت.