پارس ناز پورتال

ازدواج باعث جلوگیری از ابتلا به زوال عقل می شود

ازدواج باعث جلوگیری از ابتلا به زوال عقل می شود

ازدواج باعث جلوگیری از ابتلا به زوال عقل می شود 

ازدواج و زندگی در کنار شریک زندگی می تواند باعث جلوگیري از زوال عقل شود، این نتیجه اخیر تحقیقات دانشمندان هست. بررسی هاي انجام گرفته توسط محققان دانشگاه لاف‌برو نشان می دهد ازدواج یا داشتن دوست هاي خودمانی می تواند از افراد در مقابل زوال عقلی محافظت کند

 

براساس گزارش اكسپرس، در پژوهش دانشگاهی كه در آن 6677 فرد بالغ براي هفت سال تحت نظر گرفته شده‌بودند، محققان دريافتند كيفيت حلقه ارتباطاتي يك فرد بسيار مهم‌تر از ابعاد كلي آن هست.به قول انجمن آلزايمر نتايج اين تحقيقي براي كمك به بيماران براي حفظ ارتباطات معني‌دارشان از اهميت بالايي برخوردار هست.

 

هيچ‌يك از داوطلباني كه در اين تحقيقات طولاني مدت حضور داشتند به زوال عقلي مبتلا نبودند اما 220 نفر در طول اين هفت سال به اين بيماري مبتلا شدند.محققان علامت هاي بروز كرده در داوطلبان مبتلا و غير مبتلا را با يكديگر مقايسه كردند تا بتوانند ميزان تاثيرگذاری زندگی اجتماعی بر بروز زوال عقل را بيابند.

 

يكي از يافته ها نشان می دهد در ارتباط رفاقت، كيفيت ارتباط و نه كميت آن در محافظت از افراد اهميت دارد. به قول ايف هوگروست يكی از محققان اين پروژه،‌ ممكن هست فرد در محاصره شمار زيادی از افراد باشد اما اين شمار روابط نزديک هست كه با كاهش خطر ابتلا به زوال عقلی در ارتباط هست،‌ كميت عمده اهميتی ندارد.

 

به اعتقاد وی داشتن رفقا صميمی مثل يك سپر عليه پریشانی كه خود عامل بيماری زا هست، عمل می كند. اين مطالعه همچنين نشان داد افراد مجرد دو برابر افراد متاهل در معرض ابتلا به زوال عقلی قرار دارند.از آنجايی كه اين مطالعه تنها طی زمان بر افراد کنترل داشته هست، نمیتواند خاطر و معلول را به ثابت برساند.

 

مریضی زوال عقل دهه ها گذشته از تشخیص در مغز مریض شروع می‌شود و تغییراتی را ایجاد می کند که بر توانایی رفت و آمد اجتماعی اشخاص تاثیر میگذارد.به قول داگ براون مدير انجمن آلزايمر، تنهايی در زوال عقلی نقش مهمی ايفا می كند. اگر افراد به درستی مورد حمايت قرار نگيرند

 

زوال عقلي مي‌تواند به تجربه ای منزوی كننده تبديل شود. از اين رو پشتيبانی از افراد مبتلا به زوال عقلی برای حفظ ارتباطات معني‌دار اجتماعي‌شان از اهميت بسيار ويژه‌ای برخوردار هست.