پارس ناز پورتال

بررسی تاثیرات بارداری روی پوست مادران

بررسی تاثیرات بارداری روی پوست مادران

بررسی تاثیرات بارداری روی پوست مادران 

باید بدانید که بارداری روی پوست مادران کاملا تاثیرگذار هست، از بروز آکنه گرفته تا ترک خوردن پوست برای مادران اتفاق میوفتد. بارداری دوران خاطره‌انگیزی هست که اغلب خانم‌ها احساس خوبی نسبت به آن دارند و در صورتی که با برنامه‌ریزی قبلی باردار شده باشند، حتما گذشته از باردار شدن اطلاعات کافی در مورد تغییراتی که باید منتظرش باشند

 

و انچه که در این دوران طبیعی یا غیرطبیعی تلقی میشود کسب میکنند. یکی از مواردی که معمولا خانم‌ها درمورد آن کنجکاوند، تغییرات پوستی در این دوران و قابل‌برگشت یا غیرقابل‌برگشت بودن انها پس از اتمام بارداری هست.باید دقت داشته باشید که تمام تغییرات پوستی در دوران بارداری اهمیت یکسانی ندارند. بعضی از ضایعات شایع میباشند

 

و تقریبا در تمام خانم‌هاي باردار دیدن میشوند و بعضی دیگر اختصاصی میباشند و شیوع کمتری دارند. بارداری می تواند بعضی مریضی‌هاي پوستی که فرد قبلا به آن مبتلا بوده را تشدید کند یا تخفیف دهد.تغییراتی که در بارداری در پوست، ناخن و موها بروز می کند، به علت شرایط خاص روانی این دوران، می تواند

 

سبب بروز نگرانی‌هایي در مورد زیبایی ظاهری، امکان عود در بارداری‌هاي بعدی، آثار بالقوه روی جنین یا آلبوم‌اي از انها شود. ما شما را با شایع‌ترین‌ها آشنا میکنیم.

 

تیرگی پوست

افزایش رنگدانه پوست به‌علت تغییرات هورمونی و افزایش ساخت ملانین از سلول‌هاي ملانین‌ساز، منجر به تیره شدن پوست میشود که در 90 درصد خانم‌هاي باردار، به‌خصوص آنهایی که موی تیره و پوست سفید دارند، در فاصله هفته‌هاي اول تا نیمه بارداری دیده میشود. قسمت‌هایي از بدن که به‌طور طبیعی تیره میباشند،

 

مخصوصا نوک سینه‌ها و هاله اطراف انها، نواحی تناسلی و خط میانی دیواره شکم، تیرگی بیشتری پیدا میکنند. همین طور گاهی تغییرات مشابهی زیر بغل و کشاله ران‌ها ایجاد میشود. در طول بارداری خال‌هاي تیره بزرگ‌تر یا تیره‌تر می شوند و خال‌هایي که قبلا مورد دقت قرار نگرفته بودند، مشخص خواهند شد.

 

ماسک بارداری «ملاسما»

ماسک بارداری نیز به صورت تیرگی پوست در 70 درصد خانم‌هاي باردار در نیمه دوم بارداری ظاهر میشود و لب بالا، گونه‌ها، پیشانی، روی پل بینی و چانه را گرفتار میکند و در تماس با آفتاب تشدید می شود. بنابراین چهره‌تان را هنگام خروج از خانه با کلاه و عینک بپوشانید و در صورت امکان از دستکش‌هاي نخی کمک بگیرید.

 

به تمام صورت و گردن کرم ضدآفتاب SPF 15 یا ضریب حفاظتی کمتر از 30 بزنید. بهتر هست در زمان‌هایي که شدت نور خورشید اکثر هست «از ساعت 11 صبح تا 2 بعدازظهر» در صورت امکان در خانه بمانید. این تغییر رنگ‌ها و ماسک بارداری بعد از زایمان ممکن هست از بین برود یا به درجاتی پایدار باقی بماند.

 

مو

اکثر خانم‌هاي باردار به پرمویی دچار میشوند که معمولا در صورت، مشخص‌تر از سایر نواحی هست. گرچه احتمال گرفتاری بازو، ساق و پشت پا نیز وجود دارد. علت این پرمویی افزایش در نسبت مو هاي در حال رشد بدن تحت‌تاثیر عوامل هورمونی هست و در عرض 6 ماه پس از زایمان غالبا از بین میرود.

 

مو هاي سر نیز در این زمان پرپشت‌تر از حالت طبیعی میشوند و از ریزش طبیعی مو به‌طور قابل‌ملاحظه‌اي کاسته میشود. به همین علت اغلب خانم‌هاي باردار از مو هاي خود اظهار رضایت می کنند اما با برگشت اوضاع هورمون‌ها به حالت طبیعی پس از زایمان، حدود 3 تا 5 ماه ریزش موی نسبتا شدیدی رخ میدهد.

 

داشتن زایمان سخت و طولانی و خونریزی شدید در تشدید این حالت موثر هست، اما برخلاف عقیده عموم، شیردادن به نوزاد تاثیری در روند آن ندارد و معمولا رشد طبیعی موها در عرض 6 ماه تا 1 سال به حالت پیش از بارداری برمی‌گردد.

 

ناخن‌ها

خانم‌هاي باردار از شکنندگی، ایجاد شیارهای عرضی و خطوط طولی تیره در ناخن‌ها شکایت می کنند. حتی امکان دارد صفحه ناخن از بستر آن جدا شود. این تغییرات نیز به اوضاع هورمونی بدن نسبت داده میشود، ولی رابطه این تغییرات با بارداری نامشخص هست، بنابراین برای بررسی باید مورد معاینه قرار بگیرند.

 

غدد چربی

میزان ترشح غدد چربی پوست در بارداری افزایش می‌یابد و پس از زایمان به حالت طبیعی برمی‌گردد. این چربی ممکن هست به ایجاد آکنه منجر شود. برترین روش برای پرهیز از آکنه یا درمان آن پاکیزگی پوست با یک پاک‌کننده ملایم 3-2 بار در روز هست. پوست صورت را چندان با آب و مواد شوینده نشویید زیرا پوستتان خشک می شود که این خشکی، تغییرات پوستی را اکثر میکند.

 

همین طور در 3 ماهه دوم و سوم غدد چربی هاله نوک پستان بزرگ میشود و برجستگی‌هاي کوچک قهوه‌اي‌رنگی ظاهر میشوند.

 

عروق پوستی «خال‌هاي عنکبوتی»

«آنژیوم عنکبوتی» یا «خال عنکبوتی» به شکل یک برجستگی قرمزرنگ به اندازه سرسنجاق که دارای یک قسمت مرکزی هست و از اطراف آن عروق خونی متسع به شکل شعاعی خارج میشود، ممکن هست در افراد طبیعی، به‌خصوص در زنان سفیدپوست و در نواحی چهره، گردن، بخش‌هاي بالایی قفسه سینه و بازو دیده شود،

 

اما شیوع آن در بارداری افزایش می‌یابد، به‌گونه‌اي که در 70 درصد خانم‌هاي باردار بین ماه‌هاي دوم تا پنجم بروز می کند و طی 3 ماه پس از زایمان از بین میرود.از آنجا که این تغییر منحصر به بارداری نیست و ممکن هست در مریضی‌هاي خاصی نیز دیده شود، درمیان گذاشتن آن با دکتر معالج ضروری هست.

 

بعضی کارشناسان می گویند در صورت ابتلا به این خال در دوران بارداری، دریافت ویتامین C را اکثر کنید و از گذاشتن پاها روی هم به‌علت فشار به رگ‌ها بپرهیزید.

 

واریس و همورویید

وریدهای واریسی در پاها و همورویید «بواسیر» از عوارض شایع بارداری هست. اغلب خانم‌هاي باردار دچار تورمی در صورت، پلک‌ها، دست‌ها و پاها می شوند که صبح‌ها اکثر هست و به‌تدریج طی روز از بین می رود. مشکلات قلبی، کلیوی و عوارض ناشی از بارداری میتوانند نمای مشابهی ایجاد کنند، بنابراین مشورت با دکتر در این موارد الزامی هست.

 

لثه‌ها

80 درصد خانم‌هاي باردار دچار قرمزی و تورم در لثه‌ها میشوند که اگر بهداشت دهان مفید نباشد، می تواند به دردناک و زخمی شدن آن ها منجر شود. ضایعات عروقی کوچکی نیز ممکن هست در لثه ایجاد شوند که به دنبال تماس «مواد خوراکی، مسواک و…» دچار خونریزی میشوند. این تغییرات بعد از زایمان از بین میروند اما دقت به بهداشت دهان ضروری هست.

 

خطوط کشش

این خطوط در 90 درصد خانم‌هاي باردار در ماه‌هاي ششم و هفتم بارداری ابتدا در دیواره شکم و بعدا روی سینه‌ها و سایر نواحی بدن نمایان میشوند. علت پیدایش این خطوط را به آلبوم‌اي از تغییرات هورمونی، کشش بیش از اندازه پوست و پارگی بعضی الیاف بافت نگهدارنده آن نسبت می دهند. طول این خطوط چند سانتی‌متر و پهنای آن ها از 1 تا 10 میلی‌متر متغیر هست و به رنگ صورتی تا ارغوانی، گاهی همراه با خارش مختصر ظاهر میشوند.

 

خارش

 به گزارش پارس ناز خارش پوست در تعداد زیادی از خانم‌هاي باردار دیده می شود. عامل آن تغییر در کبد و مجاری صفراوی هست که سبب رسوب املاح صفراوی به زیر پوست و خارش شدید می شود. خارش در سراسر بدن و به‌ویژه در شکم و پستان‌هاست. اگر این خارش با تهوع، خستگی و استفراغ و بی‌اشتهایی همراه شود

 

باید بی‌درنگ به دکتر مراجعه کنید. در موارد بروز خارش در بارداری، بهتر هست از خوردن خوراکی‌هایي که تند میباشند و ادویه دارند، پرهیز کنید و در معرض گرمای چندان نیز قرار نگیرید و از کرم‌هاي مرطوب‌کننده و لوسیون‌هاي ضدخارش کمک بگیرید.