پارس ناز پورتال

بررسی دلایل و درمان تب و تشنج در کودکان

بررسی دلایل و درمان تب و تشنج در کودکان

بررسی دلایل و درمان تب و تشنج در کودکان 

تب بالا در کودکان می‌تواند منجر به تشنج و صدمه رسیدن به مغز و مننژیت شود که واقعا زندگی کودکان را به خطر می اندازد.کودکان به علت این که در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مصونیت ندارند اغلب اکثر از افراد بزرگسال به مریضی‌هاي عفونی مبتلا می‌شوند. بد نیست بدانید که عفونت‌هاي ویروسی نیازی به تجویز آنتی بیوتیک ندارند

 

و استراحت و رژیم خوراکی مناسب مثل سوپ و آب میوه‌‌ها پیشنهاد میشود. اما وقتی طفل تب میکند شمار زیادی از والدین نسبت به آن دلنازک و نگران می شوند و هرکاری برای بهبود سریع و کاهش خطر تشنج ناشی از تب بالا انجام می دهند. برای درک بهتر این تغییر در طفل بهتر هست تب را بشناسید.

 

تب چیست؟
هیپوتالاموس غده‌اي در مغز هست که مثل ترموستات عمل میکند، این غده با درک درست میزان دمای مناسب برای بدن پیامی را به سیستمهای عصبی ارسال و انها را برای رسیدن به دمای دلخواه حاضر میکند. دمای طبیعی بدن 37 درجه سانتی‌گراد هست. گرچه در برخی این دما کمی بالا و پایین می شود.

 

هم‌چنین دمای بدن صبح‌ها کمی پایین‌تر و عصرها کمی بالا می رود. طفل تا زمانی که مبتلا به سرماخوردگی یا مریضی‌هاي ویروسی نباشد در طول شبانه روز درجه حرارت متعادلی دارد

 

تب علامت خوبی هست
وقتی ویروس وارد بدن و خون طفل می شود تغییراتی در خون و گلبول‌هاي سفید و درجه حرارت بالا برای دفاع ایجاد می شود. هیپوتالاموس با درک این موضوع به سیستم عصبی حکم می دهد درجه حرارت بدن بالا برود و دمای بدن به 40-9/38 درجه برسد. محققان می گویند بدن انسان از تب بعنوان سپر دفاعی بهره گیری میکند

 

و افزایش درجه حرارت برخی میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می برد و تب یکی از علامت‌هاي مفید بالینی برای اطلاع والدین و دکتر از وجود از وجود مریضی‌هاي عفونی هست. بدون وجود تب پیش بینی عفونت در بدن بسیار سخت و پیچیده هست.

 

وقتی تب با لرز می آید
گاهی اوقات به دنبال تب لرز ایجاد می شود و با وجود تب و پوشاندن طفل با پتو، احساس سرما و لرز می کند. دوران تب مریضی‌هاي ویروسی معمولاً 4-3 روز طول می کشد و عوامل بروز تب آرام‌آرام از بدن خارج شده و دمای بدن به حالت طبیعی بازمی‌گردد و طفل احساس بهبود می کند.

 

متهم ردیف دوم: گوش
در کودکان کمتر از 4 سال گاهی به علت عفونت‌هاي گوش تب بروز میکند. اما پزشکان معتقدند تب برای کودکا دشوار جدی تلقی نمی شود و همان طور که گفته شد یک عامل دفاعی هست که دوره مریضی را کوتاه‌تر میکند و پایین آوردن تب بهبود را کند میکند و بدن برای افزایش یک درجه حرارت خون، مجبور هست 10 درصد به سوخت و ساز خون بیفزاید

 

و افزایش متابولیسم بدن باعث دفع شمار زیادی از سموم نهفته در بافت‌ها میشود. به همین علت پیشنهاد میشود در مورد تب مریضی‌هاي عفونی و تب واکسیناسیون استامینوفن تجویز نشود که دفاع بدن در برابر میکروب‌ها و واکسیناسیون نیز کمتر میشود.

 

تب و تشنج
در 4درصد کودکان تب بالای 5/38 درجه مریضی‌هاي ویروسی و واکسیناسیون تشنج خوش‌خیم ایجاد می کند. در آن گونه موارد پیشینه طفل و خانواده برای پیش گیری از تکرار تشنج بسیار مهم هست و تب طفل را باید با تجویز استامینوفن و ایپوبروفن و پاشویه آب خنک و شیاف استامینوفن بازرسی و پایین نگه داشت تا دوران تب مریضی بهبود یابد.

 

نحوه بهره گیری از استامینوفن
استامینوفن بعنوان مسکن و تب‌بر در جهان مصرف زیادی دارد اما 50 درصد مسمومیت‌هاي دارویی با استامینوفن رخداد می‌افتد. استامینوفن برای تب کودکان زیر یک‌سال بر حسب وزن 15-10 قطره 6-4 ساعت و در کودکان بزرگ‌تر از 2 سال 5 میلی‌لیتر معادل یک قاشق مرباخوری 6-4 ساعت برای زمانی که طفل تب بالاتر از 5/38 دارد در دوران تب و سرماخوردگی تجویز می شود.