پارس ناز پورتال

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

مجموعه : آموزش آشپزی
معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز 

در اینبخش بـه معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی هاي مناسب فصل پاییز می‌پردازیم. از دید طب سنتی هر فصل سال مزاج خاص خودرا دارد، و بهتر اسـت با تغییر فصل نوع غذاها و سبک زندگی کمی تغییر کند. مزاج فصل پاییز سرد و خشک اسـت زیرا حرارت هوا کم می شود اما میزان رطوبت هوا بـه اندازه زمستان زیاد نیست. در ادامه بهترین خوراکی ها و نوشیدنی کـه مناسب پاییز هستند رابه شـما معرفی می‌کنیم.

 

غذا هاي با مزاج گرم مصرف کنید

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

با توجه بـه اینکه فصل پاییز سرد و خشک اسـت باید از مصرف غذاهایی کـه سردی و خشکی زیاد دارند هم چون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌هاي ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذاهایی کـه مزاج گرم دارند و خونساز هستند استفاده کنید. آبگوشت، گوشت‌ گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، حبوبات، غذا هاي ادویه‌دار و موادی کـه طعم شیرین دارند مانند:

 

شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌هاي شیرین مانند کشمش، توت خشک و از میان میوه‌هاي تازه مصرف بـه، سیب، انار و گلابی توصیه میشود. پزشک میرغضنفری متخصص فیزیولوژی می‌ گوید: از قدیم رسم بوده کـه در زمان مدارس از خوردنی‌هایي مانند نخودچی، کشمش و توت خشک کـه مزاج‌ رو بـه گرم دارند در جیب دانش‌‌آموزان می‌ریختند تا بچه‌ها انرژی بگیرند و یادگیری آن ها افزایش یابد.

 

برای افزایش رطوبت بدن غذا هاي آب پز بخورید

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

سیده زهرا حسینی، کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه و پژوهشگر طب سنتی بـه جام‌جم می گوید با توجه بـه کاهش بارش‌ها در برخی شهرها و افزایش خشکی هوا در فصل پاییز بهتر اسـت برای کمک بـه افزایش تری و رطوبت بدن، غذا هاي آبپز و رقیق مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها را جای گزین مواد سرخ‌کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذا هاي فرآوری شده نظیر:

 

کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید. علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کاهش داده و از نوشیدنی‌هایي مانند شربت لیمو و عسل و خاکشیر بهره ببرید. بـه توصیه حسینی دراین فصل نباید از مصرف حبوبات بخصوص نخود و انواع لوبیا غافل شد. دراین فصل مصرف خیار و خربزه کاهش یابد.

 

بهترین میان وعده‌ها در پاییز

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

سیده زهرا حسینی مصرف مغز بادام و پسته بخصوص بـه صورت حریره را از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها دراین فصل بخصوص برای کودکان عنوان می کند و می‌افزاید برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده نیز توصیه میشود. اما باید توجه داشت کـه باید از زیاده روی حتی در مورد مواد غذایی مجاز نیز دوری کرد.

 

با شیوع یبوست در پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست بعلت خشکی بدن و مزاج بیشتر میشود کـه باید برای رفع این حالت از ملین‌هاي با مزاج گرم استفاده شود کـه بهترین انها انجیر و روغن زیتون اسـت. البته اگر فرد مبتلا بـه دیابت نباشد می تواند انجیر رابه صورت خشک، روزی سه تا پنج شماره استفاده کند. دیگر خوراکی هاي مناسب برای فصل پاییز بـه شرح زیر می باشند:

 

بادمجان:

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

ناسونین، آنتوسیانین موجود در پوست بادمجان اسـت کـه مشخص شده سلول هاي مغز را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. علاوه بر این، اسید کلروژنیک موجود در بادمجان، خواص ضد سرطان، ضد ویروسی و کاهنده کلسترول دارد.

 

کدو حلوایی:

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

این گیاه مزایای تغذیه اي بی شماری دارد. کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن اسـت کـه در بدن تبدیل بـه ویتامین آ می شود ودر حفظ سلامت پوست، چشم و استخوان ها بسیار موثر اسـت. مصرف کدو حلوایی منجر بـه تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و آنهم بدلیل وجود ویتامین ث و فیبر موجود در آن.

 

انار:

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

مطالعات نشان داده اند کـه مصرف انار می تواند منجر بـه جلوگیري از آسیب هاي گردش خون با کاهش تجمع چربی هاي مضر در عروق شود. در واقع مصرف منظم انار با سلامت قلب ارتباط دارد.

 

قره قاط:

این میوه سرشار از آنتوسیانین ها برای کاهش التهاب در بدن اسـت. مصرف قره قاط سلامت مثانه را التیام می بخشد و سدی اسـت در برابر ابتلا بـه سرطان سینه، روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان پروستات.

 

تره فرنگی:

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

اکثر مـا میدانیم کـه مصرف سیر و پیاز منجر بـه پیشگیری از ابتلا بـه بیماری هاي قلبی می شود و آنهم بدلیل اینکه پلی فنول موجود در انها از رگ هاي خونی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. تره فرنگی نیز از خانواده پیاز اسـت کـه سرشار از ویتامین کا بوده و مصرف آن خاصیت ضد سرطانی دارد. ضمن اینکه سلامت استخوان ها را نیز التیام می بخشد.

 

کلم بروکلی:

روی موجود دراین سبزی منجر بـه افزایش توان دفاعی بدن در برابر بیماری هایي مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود. فیبر موجود در کلم بروکلی هم چنین برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید اسـت.

 

شلغم:

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

شلغم ازجمله ریشه هاي خوراکی سبزیجات اسـت کـه می تواند در روزهای پاییزی جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد. شلغم منبع عالی از ویتامین هاي آ و کا و هم چنین اسیدفولیک اسـت و برای طعم دادن بـه آن می توانید از رازیانه، خرده نان و شکر قهوه اي استفاده کنید.

 

گریپ فروت:

گریپ فروت بیش از 75 درصد ویتامین ث موردنیاز بدن را تامین می کند و منبع غنی از لیکوپن اسـت. این رنگدانه هاي قرمزرنگ برای جلوگیري از سرطان نقش بسیار مهمی دارند، هم چنین دراین میوه مقدار زیادی پکتین وجوددارد کـه می تواند موجب کاهش کلسترول بدن شود.

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

اگر بـه خوردن میوه هاي ترش مزه علاقه مند هستید، می توانید از نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت کـه سرشار از آنتی اکسیدان اسـت لذت ببرید و اگر ترش بودن آب این میوه برای شـما چندان لذتبخش نیست، می توانید آنرا همراه با انواع مغزها و خشکبار مصرف کنید.

 


 

و اما معرفی بهترین نوشیدنی های مقوی مناسب فصل پاییز

 

نوشیدن یک فنجان نوشیدنی گرم در فصل پاییز و زمستان بسیار لذت‌بخش اسـت و می تواند انرژی‌بخش باشد. یک نوشیدنی دل چسب و گرم می تواند شامل نوشیدنی‌هاي سنتی مانند چای و انواع دمنوش هاي گیاهی باشد یا در آن ترکیبی از شیر یا انواع قهوه، کاکائو و شکلات بکار رود.

 

شیر قهوه داغ

شیر قهوه داغ یک نوشیدنی گرم و مناسب برای فصل پاییز و زمستان اسـت کـه از ترکیب قهوه، شیر عسلی، هل و آب درست میشود و میتواند بعنوان یک نوشیدنی خوشمزه و گرم مجلسی مورد استفاده قرار گیرد.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

پودر قهوه 3/4 پیمانه «معادل 10-11 قاشق غذاخوری»

آب 2+2/3 پیمانه

هل ساییده 1/4 قاشق چای‌خوری

شیر عسلی 1/2 پیمانه

 

دستور تهیه

قهوه و آب را در قهوه جوش دم کنید و سپس در فنجان‌هاي سرو بریزید. سپس شیر عسلی و هل را مخلوط کرده و روی قهوه بریزید. در انتها روی شیر قهوه رابا خامه فرم گرفته تزیین کنید.

 


 

شکلات داغ مکزیکی

شکلات داغ مکزیکی «هات چاکلت مکزیکی» نوعی نوشیدنی مجلسی گرم و جدید اسـت کـه ترکیبی از ادویه‌هاي گرم و شکلات بـه آن طعم خاصی می‌بخشد.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

شکر 2 قاشق غذاخوری

پودر دارچین 1/3 قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چای‌خوری

شکلات تلخ 60 گرم

نمک 1/8 قاشق چای‌خوری

پودر کاکائو 4 قاشق غذاخوری

شیر 2 پیمانه

خامه 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

شکر، نمک، دارچین، فلفل و پودر کاکائو رابا هم مخلوط کنید. شیر و خامه را در مخلوط کن میکس کرده، روی حرارت قرار دهید تا بـه جوش آید و سپس در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. پس از خنک شدن مخلوط شیر و خامه دوباره آنرا روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا بـه نقطه جوش برسد، اما نجوشد.

 

وقتی شیر کف کرد، حرارت را خاموش کرده و مخلوط مواد خشک رابه آن اضافه کنید. شیر را خوب هم بزنید تا نوشیدنی یکنواختی حاصل شود، درصورت لزوم میتوانید برای اینکار از مخلوط کن استفاده کنید. نوشیدنی دل چسب گرم خودرا در فنجان ریخته و بـه دلخواه روی آن رابا شکلات رنده شده و یا خامه تزیین کنید.

 


 

آب سیب ادویه‌ اي گرم

آب سیب ادویه‌اي نوعی نوشیدنی خوشبو و گرم اسـت کـه از ترکیب آب سیب و ادویه‌هاي خوش‌عطر تهیه می شود و طعم و مزه‌اي منحصر بـه فرد دارد.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

چوب دارچین 3 شماره

میخک 5 شماره

هل با پوست 4 شماره

دانه گشنیز 1/4 قاشق چای‌خوری

انیسون ستاره‌اي 2-3 شماره

آب سیب 900 میلی لیتر

شکر «اختیاری» بـه میزان لازم

رنده پوست لیمو «اختیاری» کمی

 

روش تهیه

آب سیب را در قابلمه‌اي ریخته و ادویه‌ها رابه آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و محتویات قابلمه را گاهی هم بزنید تا رنگ ادویه‌ها کمی تیره شود. در قابلمه را بسته، حرارت را کم کنید و صبر کنید تا آب سیب بـه جوش آید. دراین مرحله رنده پوست لیمو و کمی شکر را اضافه کرده و پس از دو سه دقیقه حرارت را خاموش کنید. در انتها نوشیدنی را صاف کرده ودر فنجان مخصوص سرو بریزید.

 


 

نوشیدنی ذرت مکزیکی

نوشیدنی ذرت مکزیکی نوعی نوشیدنی خاص و متفاوت اسـت کـه از ترکیب ذرت مکزیکی با شیر و شکر تهیه شده و با طعم دهنده‌هاي خاصی مزه دار میشود.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

کره بادام زمینی 1/2 فنجان

شیر 1 فنجان

ذرت مکزیکی پخته 1/2 فنجان

آب 3/4 فنجان

شکر قهوه‌اي 3 قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه

کره بادام زمینی و شکر قهوه‌اي را در مخلوط کن مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شوند. مخلوط فوق را همراه با ذرت مکزیکی پخته و آب در قابلمه‌اي ریخته و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید مخلوط فوق حدود ۳ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشند و سپس حرارت را خاموش کنید. مواد را در مخلوط کن یکدست کنید و سپس در لیوان سرو بریزید.

 


 

نوشیدنی انار و لیمو

نوشیدنی انار و لیمو نوعی نوشیدنی مقوی و گرم زمستانه اسـت کـه ترکیب آبمیوه و ادویه‌جات، بـه آن طعم خاصی می‌بخشد.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

چوب دارچین 1 شماره

میخک 3 شماره

زنجبیل تازه 1 تکه کوچک

آب 7 فنجان

شکر 1 فنجان

چای کیسه‌اي 2-3 شماره

آب انار 1 فنجان

آبلیموی ترش 1/4 فنجان

 

مراحل تهیه

آب، زنجبیل، دارچین، میخک و شکر را در قابلمه‌اي ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب بـه جوش آید. اجازه دهید مخلوط فوق بـه مدت ۳ دقیقه بجوشد، سپس چای کیسه‌اي رابه آن اضافه کنید. حال آب انار و آبلیمو را اضافه کرده و پس از ۱۰ دقیقه حرارت را خاموش کنید. نوشیدنی را صاف کرده، در فنجان سرو بریزید و بـه دلخواه روی هر فنجان یک برش نازک لیمو ترش قرار دهید.

 


 

نوشیدنی گرم ادویه جات

ترکیبی از ادویه جات گرم با آبلیمو و عسل عطر و بویی منحصر بـه فرد ایجاد میکند ودر تهیه یک نوشیدنی بسیار گرم برای فصل زمستان بکار می رود.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

لیمو ترش 2 قاشق مرباخوری

عسل 1-2 قاشق غذاخوری

هل 3 شماره

میخک 3 شماره

پودر زنجبیل 1 قاشق چای‌خوری

آب جوش 2 لیوان

چوب دارچین 2 شماره

 

طرز تهیه

عسل، آبلیمو، هل، میخک و پودر زنجبیل را مخلوط کنید. آب جوش رابه مخلوط فوق اضافه کرده و با چوب دارچین هم بزنید تا عطر و طعم دارچین رابه خود گیرد. اجازه دهید این نوشیدنی چند دقیقه بماند و دم بکشد، سپس میل کنید.

 


 

نوشیدنی گرم با طعم نارگیل

نوشیدنی با طعم نارگیل همواره طرفداران خودرا داشته و دارای طعمی فوق‌العاده از نارگیل و شکلات اسـت؛ این نوشیدنی می تواند بعنوان یک نوشیدنی مجلسی خوشمزه مورد استفاده قرار گیرد.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

شیر 3 فنجان

شیر نارگیل 250 میلی لیتر

شکلات ذوب شده 1/4 فنجان

پودر نارگیل 2 قاشق غذاخوری

وانیل 1/2 قاشق چای‌خوری

 

دستور تهیه

شیر، شیر نارگیل و پودر نارگیل را در شیرجوش ریخته و روی حرارت قرار دهید تا گرم شوند. سپس وانیل و شکلات ذوب شده را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. نوشیدنی شـما آماده اسـت، آنرا در فنجان سرو ریخته و با خامه فرم گرفته و شکلات رنده شده تزیین کنید.

 


 

نوشیدنی گرم کاراملی

نوشیدنی کاراملی با طعمی منحصر بـه فرد از کارامل و کاکائو، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای فصل پاییز و زمستان اسـت کـه علاوه بر خوشمزگی باعث گرمی بدن میشود.

 

مواد لازم

معرفی بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل پاییز

شکر 3 قاشق غذاخوری

آب 2 فنجان

پودر کاکائو 3 قاشق غذاخوری

شیر 6 فنجان

شکلات کاراملی 200 گرم

 

روش تهیه

آب، پودر کاکائو و شکر را در شیرجوش ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شکر در آب حل شود. شکلات کاراملی را اضافه کرده و روی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا شکلات ذوب شود. شیر را اضافه کنید و صبر کنید تا مخلوط بـه جوش آید. نوشیدنی خودرا در فنجان مخصوص سرو ریخته و بـه دلخواه روی آن رابا خامه فرم گرفته تزیین کنید.