پارس ناز پورتال

بهترین فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان اقتصاد

بهترین فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان اقتصاد

بهترین فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان اقتصاد 

برای کسانی که در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شده اند می‌توان فرصت های کاری زیر را ارائه نمود که بازار کار خوبی در اجتماع فعلی دارند. یکی از دغدغه های همیشگی فارغ التحصیلان رشته اقتصاد، ابهام در شغل آینده هست. گرچه این امری هست طبیعی چرا که اقتصاد بیش از آن که یک فن باشد یک دانش هست

 

و معمولا گرایش های این چنینی فارغ التحصیلان را با ابهاماتی روبرو می‌کنند.به طور مثال عنوان شغلی یک فارغ التحصیل رشته اقتصاد یا مدیریت زیاد مشخص نیست در حالیکه پزشکی، حقوق، حسابداری و سایر گرایش های نمونه شرایط شفاف تری دارند و فارغ التحصیلان آن با عناوین شغلی مشخص روبرو میباشند.

 

شغل اگر نگوییم یگانه هدف تحصیلات فوق العاده، که مطمئنا یکی از اهداف اصلی آن به حساب می‌آید. اما به دلایل متفاوت از جمله نوع اجتماعی شدن افراد در جامعه ما، نوع محتوای درسی و گرچه ساختار اقتصادی کشور ما که یک اقتصاد دولت محور به حساب می‌آید؛

 

همگی منتج به این مسئله میشود که اغلب فارغ التحصیلان «در این جا رشته اقتصاد» تمایل به استخدام در بخش دولتی و یا با اکراه در بخش خصوصی دارند. اما مسئله این هست یک فارغ التحصیل رشته اقتصاد اضافه بر این که نبایستی احساس غیرمفیدبودن علوم دانشگاهیش را در سر داشته باشد بلکه بایستی بداند

 

که به راحتی می‌تواند دانش خود را به یک اساس مناسب برای یافتن شغل تبدیل کند. نکته اینجاست که کافی هست تا کمی مهارت ها را تقویت کرد. هدف من از نوشتن این یادداشت این هست که بگویم تنها راه پیش روی یک اقتصادخوانده استخدام دولتی یا ادامه تحصیل و دانشگاه و هیئت علمی شدن نیست.

 

بلکه بسترهای زیادی وجود دارد که فارغ التحصیلان رشته اقتصاد می‌توانند در انها ایفای نقش نموده و رضایت شغلی و مالی مدنظر را کسب کنند. از همین رو در ادامه بعضی از بسترهای یپش روی فارغ التحصیلان را بسیار به اجمال عنوان میکنم.

 

1- تحلیلگری فروش و بازار بعد از مدت‌ها سروکله زدن و بحث با فعالان اقتصادی، جای هیچ شکی برایم باقی نمانده هست که مهم ترین دغدغه تولیدکنندگان و به طور کلی فعالان عرصه اقتصاد فروش و بازاریابی برای محصولات و خدمات تولیدیشان هست و همین طور بدون هیچ تاملی می‌توان عنوان کرد که اگر کارشناسان و مشاوران توانایی

 

در این حوزه وجود داشته باشند، حتما مورد دقت و مورد رجوع خواهند بود. نگارش طرح های استراتژیک بازاریابی، مطالعات و تحقیقات بازار از جمله مواردی هست که یک دانش آموخته اقتصاد با دقت به پیشینه های علمی که دارد می‌تواند با کمی مطالعات جانبی، جستجو و گرچه کار مجانی «برای مدتی کوتاه» در آن خبره شود و پول روی پول بگذارد.

 

2- تحلیلگری بازار سرمایه به طور حتم هیچ رشته اي و هیچ فارغ التحصیلی مناسب تر هست اقتصاد و دانش آموخته این رشته دانشگاهی برای فعالیت در بازار سرمایه وجود ندارد. بازار سرمایه «مشخصا بورس اوراق بهادار استان تهران» در ایران بازاری هست نوپا و بکر و بسیار مناسب برای آموختن و کار کردن. شاید این فرصتی باشد

 

که یک جوان در یک کشور توسعه یافته اقتصادی در آرزوی آن باشد و آن همانا نوپا بودن بازارهای سرمایه ایران هست. با کمی مطالعه، با کمی مشورت و با کمی کسب تجربه، به سرعت می‌توان در این بازار سری در سرها یافت و آینده اي سرشار از پرستیژ اجتماعی و منافع مالی را رقم زد.

 

3- مشاور کسب و کار مشاوره کسب و کار شاید بعنوان یک شغل زیاد در اقتصاد ایران جایگاه تعریف شده اي نداشته باشد و یا شاید این طور بتوان اذعان داشت که فعالان اقتصادی زیاد تمایلی به بکارگیری مشاوران کسب و کار مگر در موارد ضروری و از روی ناچاری «به جبر موارد قانونی» نداشته باشند. اما باید عنوان که تجربه بنده اثبات کرده هست

 

که اتفاقا اگر مشاوران کسب و کار، مشاورانی به معنای حقیقی خوب باشند اتفاقا بسیار سرشان شلوغ هست و کارشان سکه. عارضه یابی واحدهای تولیدی و خدماتی، نگارش طرح‌های توسعه و ایجاد کسب و کار و همین طور ارزیابی و مطالعات امکان سنجی طرح های اقتصادی همگی از مواردی هست که میتواند اساس ساز شغلی یک دانش آموخته اقتصاد باشد.

 

4- رزونامه نگار و نویسندگی یکی از خوشگل ترین و گرچه پرچالش ترین مشاغل پیش روی یک اقتصادخوانده فعالیت های ژورنالیستی هست. اگر چه شاید در ابتدا و حتی شاید در بلندمدت نتواند جذابیت های مالی لازم را داشته باشد اما اثبات شده هست که اگر با پشتکار و ممارست لازم همراه شود این شاخه نیز میتواند از هر لحاظ مناسب قلمداد گردد.

 

5- نمایندگی بیمه، کارگزاری‌های بورس، کاریابی و … تعداد زیادی از مشاغل وجود دارند که داشتن دانش اقتصاد در آن‌ها می‌تواند به یک پاشنه آشیل تبدیل شود. تاسیس کارگزاری های بورس «به صورت نمایندگی در شهرستان ها»، تاسیس کاریابی و ایجاد خدمات مشاوره، تاسیس دفاتر بیمه و تعداد زیادی از مشاغل دیگر گزینش های دیگر پیش روی فارغ التحصیلان رشته اقتصاد هست.

 

6- خدمات آموزشی و پژوهشی ترجمه، مشاوره در تالیف مقالات و تدریس خصوصی یکی دیگر از گزینش های پیش رو هست. نباید فراموش کرد که این شاخه شغلی نه بعنوان شغل اول برای بلندمدت بلکه در کوتاه مدت میتواند یک شغل پردرآمد و گرچه تخصصی قلمداد گردد. و در پایان باید عنوان کنم که شمای اقتصادخوانده یک فن را نخوانده اید

 

بلکه یک دانش را آموخته اید و به همین علت اگرچه شفافیت شغلی زیادی پش رو ندارید، اما به واسطه همین دانش مشاغل گسترده تر و گرچه درآمدهای کلان‌تر را می‌توانید تجربه کنید و باید بدانید که اقتصاد یکی از تاپ‌ترین، ضروریترین و گرچه مفیدترین رشته‌های دانشگاهی در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود.

 

شرط لازم جهت موفقیت در گرایش های گوناگون این رشته علاقمندی به مباحث اقتصادی در سطح خرد، مثل مسائل اقتصادی در کارخانجات و شرکت‌های تولیدی و در سطح کلان، مثل مسائل اقتصادی دولت و جامعه هست. از آنجا که جنبه کلان در رشته اقتصاد اکثر مطرح هست، دانشجو می‌بایست از دید وسیعی نسبت به مسائل برخوردار باشد و این خود علاقه‌اي مضاعف به پیگیری علوم جامعه‌شناسی و سیاسی و غیره می‌طلبد.

 

در ایران در رشته علوم اقتصادی تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد علوم اقتصادی گرایش‌های مختلفی از جمله علوم اقتصادی «محض»، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، اقتصاد انرژی و برنامه ریزی سیستم های اقتصادی وجود دارد.

 

افراد علاقمند به مباحث تحلیلی و اقتصادی از انتخاب رشته اقتصاد لذت می‌برند. نظریه ها و تئوری های مطرح شده در این رشته به خصوص در سطوح بالاتر مثل کارشناسی ارشد و دکتری باعث می¬شود حتی کسی که با علاقه این رشته را انتخاب نکرده هست، علاقمند شود تا این رشته را در مقاطع بالاتر فرا گیرد.

 

در مجموع مقطع کارشناسی برای آشنایی اکثر دانشجویان با این رشته هست و در پایان چهارسال با مفاهیم بسیار متنوعی آشنا شده‌اند و لذا برای فراگیری تخصصی‌تر انها می‌بایست ادامه تحصیل را در پیش گیرند.بازار کار گرايش های گوناگون علوم اقتصادی با مدرک کارشناسي ارشد بانك¬های گوناگون دولتی و خصوصی، مؤسسات مالی و اعتباری،

 

بانك مركزي، وزارت اقتصاد و امور دارايي، سازمان برنامه و بودجه، دفاتر اقتصادي سازمان ها و وزارتخانه ها، دفاتر اقتصادي و ارزيابي و توجیه طرح های كارخانه ها و ….می باشد که گرچه انتظار می‌رود فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد قادر باشند با رویکرد پژوهشی به فعالیت در این مؤسسات بپردازند.

 

اینگونه فارغ التحصیلان امكان جذب در موسسات پژوهشي را دارند. از فارغ التحصیلان گرایش توسعه اقتصادي و برنامه ريزي بيشتر براي برنامه ريزي در حوزه های كلان اقتصادی بهره گیری مي شود.فارغ التحصيلان گرايش اقتصاد انرژي اکثر در صنايع نفت، گاز، برق و… و به عبارت كلي، هر فعاليتي كه به طور زیاد با مصرف انرژي سر و كار دارد

 

به کار گرفته می‌شوند. از فارغ التحصيلان گرایش برنامه ريزي سيستم های اقتصادي بيشتر در حوزه برنامه ريزي بنگاه ها و كارخانه ها بهره گیری مي شود. گرايش اقتصاد و تجارت الكترونيك در ايران خيلي بازار كار مشخصي ندارد ولي انتظار مي‌رود كه فارغ التحصيلان اين گرايش توانايي انجام مبادلات و فعاليت های تجاري و مالي خصوصاً در فضاي بازارهاي مجازي را داشته باشد. گرچه در بعضی سال ها این گرایش پذیرش نداشته هست.