پارس ناز پورتال

تاثیرات آلودگی هوا روی کودکان

تاثیرات آلودگی هوا روی کودکان

تاثیرات آلودگی هوا روی کودکان 

آلودگی هوا روی کودکان تاثیرات جبران ناپذیری دارد و والدین موظف هستند تا هنگامی که هوا آلوده است نکات سلامتی را رعایت کنند. آلودگی هوا بزرگ ترین معضل زندگی شهریست. اگر امروز شهرتان را با ده سال قبل مقایسه کنید میبینید که جای باغ ها را آسمان خراش ها گرفته اند و زمین های سبز و دشت ها هم تبدیل به شهرک شده اند.

 

هجوم مردم ایران به شهر نشینی و علاقه نشان دادن آن ها به زندگی ماشینی عواقب خطرناکی را در بر داشته است؛ عواقبی که امروز گریبان نسل فردا را خواهد گرفت. در ادامه میخواهیم خطرات آلودگی هوا برای کودکان را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

آلودگی هوا و آثار زیان بار آن به سلامتی مهمترین موضوع مورد بحث در تریبون های داغ سراسر جهان می باشد که در این بین اپیدمی بیماریهای نوظهور و البته غیر واگیر بیش از پیش معضل هوای آلوده را پر رنگ تر کرده است.
البته با توجه به آثار مستقیم آلودگی هوا در بروز بیماریهای شایع پوستی ، ریوی، قلبی و نظایر آن،

 

شاید توجه به احتمال افزایش برخی بیماریهای نادر همچون اختلالات اسکلتی در کودکان باید جدی تر گرفته شود.هوای سیاهی که به کودکان نیز رحم نمی کندشیرین زمانی متخصص ارتوپدی و فلوشیپ ارتوپدی اطفال با اشاره به نحوه تاثیر آلودگی هوای شهرهای صنعتی

 

همچون تهران و اصفهان و سایر آنها در بروز مشکلات اسکلتی در کودکان گفت: درحقیقت نوعی از بیماری و اختلال استخوانی نادر وجود دارد که در نتیجه افزایش میزان سرب خون ناشی از قرارگیری طولانی در معرض هوای آلوده حاوی ذرات ریز معلق آن هم بیشتر در کودکان و نوجوانان بروز می کند.مشکلات گوارشی ناشی از آلودگی هوا جدی است .

 

وی با تاکید بر اینکه بیماری اختلال اسکلتی کودکان در ۸۰ درصد از موارد بعد از مشکلات عصبی، مغزی و البته ناراحتی های گوارشی ناشی از هوای آلوده تشخیص داده می شود، تصریح کرد : این آلودگی منجر به افزایش چشمگیر مقادیر سرب درخون کودکان که در مواقع حاد و مزمن آن تبدیل به بیماری های پیشرونده استخوانی در آنها می شود.

 

فلوشیپ ارتوپدی اطفال همچنین با بیان اینکه عارضه استخوانی ناشی از هوای آلوده در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است، افزود: البته در بیشتر موارد این بیماری با انواع تومورهای بدخیم استخوانی و حتی مشکلات گوارشی اشتباه گرفته می شود و تنها در صورت آگاهی والدین و پزشک معالج ، آزمایش غلظت سرب خون به عنوان مهمترین پاسخ ناراحتی های جسمی کودک ، گره گشای علت بیماری او است.

 

زمانی هشدار داد : ماندن کودکان در منزل در زمان اوج آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است زیرا این روش مانع از افزایش غلظت سرب خون در آنها میشود البته نمی توان گفت که تنفس به خودی خود سرب را افزایش می دهد اما موثر است.

 

وی در ادامه گفت: مصرف غذاهای آلوده، فست فود ها و علی الخصوص غذای کنسروی بیش آلودگی هوا شانس ابتلای کودکان را به بیماری اختلال استخوانی افزایش می دهد.

 

آلودگی هوا منجر به کاهش مستقیم ویتامین D نمی شود
وی همچنین در خصوص ارتباط مستقیم هوای آلوده در کاهش سطح ویتامین D ادامه داد : اینکه آلودگی هوا مستقیما منجر به بروز راشیتیسم در کودکان می شود صحیح نیست اما زندگی ماشینی و افزایش میل به مصرف فست فود ها می تواند بواسطه کاهش چشمگیر ارزش غذای مواد خوراکی مانع از جذب و یا تامین ویتامین D مورد نظر بدن و درنتیجه کاهش مقاومت استخوانها شود.

 

آلودگی هوا شوخی بردار نیست
رضا پایداری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ۳ گروه در تیر راس خطرات آلودگی هوا قرار دارند تاکید کرد : سالمندان ، کودکان زیر ۴ سال و علی الخصوص بیماران قلبی اعضای این مثلث هستند که مجاورت در هوای آلوده و مملو از ذرات ریز معلق به طور جدی جانشان را نشانه می گیرد.

 

وی اظهار داشت: آلودگی هوا با تحت تاثیر قرار دادن میزان غلظت و گردش خون بویژه در گروه های پرخطر ، می تواند به راحتی فرد را راهی مراکز درمانی کند موضوعی که به علت ضعف ایمنی بدن در مثلث سالمندان، بیماران قلبی و کودکان عواقب جبران ناپذیری را نیز باخود به همراه می آورد.

 

بسیاری از افراد به تصور استفاده از انواع ماسک های متداول و در دسترس در داروخانه ها، حصاری برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به شاهراه های تنفسی می کشند، درحالیکه آلودگی که تا خون و استخوان می رسد با ماسکی ساده و معمولی راه خود را از دستگاه تنفسی به اطراف کج نمی کند، پس ممانعت از قرار گیری در معرض هوای سیاه بهترین راهکار است.