پارس ناز پورتال

خواص دارویی گیاه شوید را بشناسید

خواص دارویی گیاه شوید را بشناسید

خواص دارویی گیاه شوید را بشناسید 

گیاه دارویی شوید استفاده زیادی بین مردم ایران دارد. شوید را می توان در سبد غذایی سبزیجات خانوار به وفور مشاهده نمود. شويد گياهي است يكساله يا دوساله كه گاهي ارتفاع آن به يك متر نيز ميرسد . ريشه آن راست و مخروطي شكل و سفيد است . اين گياه در اكثر نقاط دنا منجمله قسمتهاي جنوب اروپا ،‌مصر ،‌آمريكا و چين پرورش داده مي شود .

 

ميوه شويد بيضوي ،‌مسطح وب طول 4 ميليمتر و عرض 3 ميليمتر است . رنگ آن قهوه اي روشن و در سطح آن برجستگيهايي برنگ زرد و در كناره هاي آن لبه بال مانندي به رنگ زرد روشن ديده مي شود .

 

تركيبات شيميايي:
تخم شويد داراي 3درصد روغن مي باشد .

 

خواص داروئي:
تخم شويد اثرات درماني زيادي درد منجمله بعنوان ضد تشنج ،‌ضد درد، نفخ شكم ، ادرار آورو راي تقويت معده بكار مي رود .براي كسانيكه اشتهاي زيادي به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شود بهترين دارو است زيرا اشتها را زياد كرده معده را تقويت مي كند و انرژي به بدن مي دهد .

 

تخم شويد را مي توان براي ناراحتي معده ، بي خوابي و ضد گاز معده بكار برد . خانمهاي شير ده كهش ير آنها كم است بايد حتما روي چند بار دم كرده تخم شويد يا در تخم شود بخورند و در غذاي خود مصرف كنند بطور معجزه آسائي شير آنها زياد خواهد شد .

 

طب گياهي ايران خواص زيادي را براي شودقائل است مثلا در مورد درد شديد و ورم معده از دم كرده شويد استفاده مي كردند كه اثر تسكين فوري درد .از شويد براي دل درد در حيوانات نيز استفاده مي شود ودام درن قديم بخوبي به اين موضوع واقف بودند . مثلا براي گوسفند و بز كافي است كه مقدر 30 گرم تخم شويد به آنها داد كه نفخ و دل درد را ساكت كنند .

 

در مورد بيماراني كه مبتلا به استفراغ شديد هستند و هيچ غذايي حتي آب را نمي توانند در معده خود نگاهدارند بهترين درمان شود است . اين نوع بيماران بايد دم كرده شود را آهسته آهسته بنوشند .در چين حتي شود را براي كمردردهايي كه بعلت انقباض عضلاني باشد بكار ميبرند .يك نسخه قديمي چيني براي باد فتق نيز از تخم شويد استفاده مي كنند

 

طرز استفاده:
براي باد فتق كه از تخم شويد استفاده مي كنند دستور آن باين صورت است كه بايد حدود 40 گرم تخم شويد را بودهيد تا كاملا قهو ه اي شود سپس آنرا كاملا آسياب كنيد تا بصورت پودر دارايد و بعدا آنرا با سركه سيب مخلوط كرده و ميل كنيد .

 

مضرات :
مضرات خاصي براي آن بيان نشده است .