پارس ناز پورتال

معرفی خواص درمانی مفید گیاه شاه پسند

معرفی خواص درمانی مفید گیاه شاه پسند

معرفی خواص درمانی مفید گیاه شاه پسند 

گیاه دارویی شاه پسند را امروز به شما معرفی می‌کنیم,گیاهی که بهره گیری هاي بسیار دارویی دارد و در این مقاله درمورد آن بحث میکنیم. این گیاه در نواحی جنوب آسیا, آفریقا و اروپا در حاشیه جاده ها و دشت ها و مزارع میروید و در ایران در مناطق شمال ایران و اطراف استان تهران, فارس و نواحی جنوب یافت می شود.

 

قسمت مورد بهره گیری این گیاه, برگ ها و سر شاخه هاي سبز آن هست در اثر مالش دادن بوی مطبوعی در تمام قسمت هاي این گیاه منتشر می شود ولی مزه آن گس و تلخ هست.این گیاه گونه هاي گوناگونی دارد که متجاوز از صد نوع میباشد, ما در ایران اکثر نوع تزئینی آن که شاه پسند درختی اسم دارد را می شناسیم اما نوع دارویی آن نیز در ایران وجود دارد که ما در این مقاله اکثر به آن نوع می‌پردازیم.

 

ترکیبات شیمیایی شاه پسند
شاه پسند دارای مواد شیمیایی گوناگونی نظیر تانن ,‌موسیلاژ , ساپونین , وربی نالین «Verbenalin» , بتاکاروتن و ماده اي تلخ می‌باشد.

 

شاه پسند برای رفع دشواری های گوارشی
شاه پسند مشکلاتی از قبیل نفخ و احساس سنگینی را برطرف کرده و به بهبود عملکرد کبد کمک میکند. این گیاه برای برطرف کردن حالت تهوع و یا استفراغ نیز خوب هست.نتایج تحقیق‌هاي متعدد نشان میدهد که عصاره‌ي روغنی یا همان افشره‌ي غذایی شاه پسند لیمویی به دفع هلیکوباکترپیلوری کمک می کند به دلیل این که این باکتری نمیتواند در مقابل ترکیبات شاه پسند پایداری کند.

 

روش مصرف
یک ساشه از این گیاه «معادل حدود یک قاشق غذاخوری» را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. می توانید هرروز تا 2 فنجان از این دمنوش را بعد از وعده‌هاي اصلی میل کنید.هم‌چنین میتوانید 2 قطره از روغن گیاهی یا همان افشره‌ي غذایی این گیاه را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا عسل چکانده و در دهان بگذارید. بهتر هست اینکار را بعد از غذا, یا صبح به صورت ناشتا و یا هر زمانی که به دشوار بر می خورید انجام دهید.

 

دقت داشته باشید که مصرف روغن گیاهی برای بانو‌هاي حامله و شیرده منع مصرف دارد. بچه‌هاي کوچک و همین طور بانو‌هایي که در چهار ماهه‌ي اول بارداری میباشند نباید از روغن‌هاي گیاهی غذایی بهره گیری کنند.

 

شاه پسند برای خواب آسان و آرام بخش
شاه پسند ارام بخش هست و باعث خواب آسان می شود. شاه‌پسند برای رویارویی با استرس و پریشانی فوق‌العاده هست.می توانید زمانی که تحت فشارهای روحی روانی هستید و یا بی‌خوابی به سرتان می‌زند از آن بهره گیری کنید.

 

روش مصرف
2 تا 3 قاشق غذاخوری شاه پسند خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. می توانید به مدت 10 روز, هرروز دو فنجان از این دمنوش میل کنید.