پارس ناز پورتال

خاصیت های دارویی پونه کوهی را بشناسید

خاصیت های دارویی پونه کوهی را بشناسید

خاصیت های دارویی پونه کوهی را بشناسید 

پونه کوهی گیاه دارویی هست که عطر خوبی دارد و ایرانی ها از آن بهره گیری بسیار می‌کنند. معمولا از این گیاه دارویی به عنوان پودر روی غذاها بهره گیری می‌گردد. نعناع از ویتامین هاي A و C بیشتری به نسبت پونه کوهی برخوردار هست. در نتیجه برای سلامت پوست، مو و بافت هاي مخاطی مثل دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و دستگاه تولیدمثلی مناسب تر می باشد.

 

دانشمندان دانشگاه بون در کشور آلمان دریافتند که ترکیبات فعال با خاصیت ضدالتهابی که با نام بتاکاریوفیلین در پونه کوهی شناخته میشوند، فرد را در برابر پوکی استخوان و گرفتگی عروق محافظت میکنند

 

پونه کوهی و ویتامین K
پونه کوهی منبع خوبی از ویتامینویتامین E، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد.ویتامین K باعث ارتقای رشد استخوانی می‌شود و چگالی استخوان را حفظ می نماید. در حقیقت ویتامین K یکی از ریزمغذی هاي موثر در ساخت سلول هاي استخوانی هست. همین طور این ویتامین در ساخت پروتئین هاي انعقادی نقش بسزایی دارد.

 

پونه کوهی و خواص آنتی اکسیدانی
تیمول و رزمارینیک اسید، فیتوکمیکال هاي بسیار قوی موجود در برگ هاي سبز پونه کوهی می باشند که می‌توانند سلول ها را از آسیب هاي ناشی از رادیکال هاي آزاد اکسیژن محافظت کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهد که پونه کوهی ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی تری به نسبت آنتی اکسیدان هاي صنعتی

 

که به فرآورده هاي صنایع خوراکی اضافه می‌شوند، دارد. ظرفیت آنتی اکسیدانی پونه کوهی 42 بار اکثر از سیب، 30 مرتبه اکثر از سیب زمینی و 12 بار اکثر از پرتقال هست.

 

پونه کوهی، آنتی باکتریال هست
مواد شیمیایی فعال موجود در پونه کوهی رشد باکتری هایي چون سودموموناس آیروژنز و استافیلوکوکوس اورئوس را متوقف میکند. حتی مطالعات متعدد نشان می‌دهد که پونه کوهی به نسبت داروهای تجویزشده در برابر باکتری ژیاردیا بسیار موثرتر عمل میکند. به نظر می‌رسد که پونه کوهی به خاطر تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت ها، قوی ظاهر میشود.

 

پونه کوهی گیاهی سرشار از فیبر

فیبرهای موجود در پونه کوهی، باعث اتصال نمک هاي صفراوی به مواد سمی سرطان زا در کولون میشود. در نتیجه دفع انها از بدن را تسریع می نماید و بدن مجبور می‌شود تا کلسترول بیشتری را برای ساخت نمک هاي صفراوی تجزیه نماید. به همین خاطر هست که رژیم سرشار از فیبر، سطح کلسترول بدن را کاهش میدهد و خطر ابتلا به سرطان کولون را کم می‌کند.

 

ترکیبات ضد التهابی
دانشمندان دانشگاه بون در کشور آلمان دریافتند که ترکیبات فعال با خاصیت ضدالتهابی که با نام بتاکاریوفیلین در پونه کوهی شناخته میشوند، فرد را در برابر پوکی استخوان و گرفتگی عروق محافظت میکنند.

 

اثرات درمانی دیگر پونه کوهی:
1. بهبود مشکلات معده اي و روده اي مثل نفخ، سنگینی معده، سکسکه، تسریع هضم غذا و …
2. ضد عفونی مجاری تنفسی، بهبود سرماخوردگی، برونشیت و …
3. تسکین دردهای ماهیچه اي، درد دندان، سردرد، گوش درد و …
4. درمان تعداد زیادی از مریضی هاي پوستی مثل آکنه، شوره سر و …
5. تسریع روند درمان انگل هاي روده اي، برطرف نمودن خستگی و …
6. پیش گیری یا کند کردن روند پیشرفت سرطان سینه

 

دقت
پونه کوهی می‌تواند منجر به ناراحتی هاي معدی در بعضی افراد گردد، در نتیجه افرادی که به گیاهان خانواده نعناع حساست دارند، بهتر هست از پونه کوهی بهره گیری نکنند؛ زیرا ممکن هست پونه کوهی باعث عود کردن آلرژی شان گردد.