پارس ناز پورتال

دارچین را بیشتر بشناسیم / خواص دارچین

دارچین را بیشتر بشناسیم / خواص دارچین

دارچین را بیشتر بشناسیم / خواص دارچین 

دارچین جزء ادویه هـای پر مصرف در سراسر جهان است که خواص بسیاری هم دارد . دارچین در انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده میشود . دارچین ادویه ایست که از داخل تنه درخت Cinnamoumm استخراج شده و در طول تاریخ،مصریان اولین کسانی بودند که از آن بسیار استفاده می کردند.

 

این ماده، از برش بخش هایی از درخت دارچین حاصل میشود و سپس بخش هـای درونی آن استخراج شده و قسمت هـای چوبی آن حذف میشود. زمانی که خشک شد بـه صورت حلقه هـای نواری شکل بـه نام چوب دارچین در می آید و یا آن را آسیاب کرده و پودر دارچین حاصل میشود.

 

هزاران سال است که خواص درمانی دارچین کشف شده است و علوم جدید نیز، وجود ترکیباتیکه در دارچین سبب کندی روند پیری میشود را بـه اثبات رسانده اند.

 

در این مقاله نگاهی گذرا بـه خواص این ادویه ی فوق العاده داریم.آنتی اکسیدان ها بدن را از استرس اکسیداتیو که در نتیجه ی رادیکال هـای آزاد بـه وجود می آید،حفظ میکند. دارچین حاوی آنتی اکسیدان هایقدرتمند مانند پلی فنول هاست.

 

در یک مطالعه که خواص درمانی 26 ادویه مورد بررسی قرار گرفت، دارچین دارای جایگاه بالاتری از ادویه هـای حيرت آور ای مانند سیر و پونه کوهی قرار گرفت. در واقع، آن چنان قدرتمند است که دارچین میتواند بـه عنوان یک ماده نگهدارنده مواد غذایی طبیعی استفاده میشود.

 

وجود التهاب در بدن اتفاق بسیار مهمی است که بـه بدن کمک میکند تا با عفونت ها مقابله کند و بافت هـای آسیب دیده را ترمیم کند.با این حال، زمانی که التهاب طولانی مدت و مزمن می شود، می تواند برای بدن مشکل ساز شده و بر علیه سلول هـای بدن عمل کند.

دارچین را بیشتر بشناسیم / خواص دارچیندارچین میتواند در این زمینه مفید باشد، زیرا عده ای از مطالعات نشان می دهند که آنتی اکسیدان ها در آن فعالیت ضد التهابی قوی ای دارند.وجود التهاب در بدن اتفاق بسیار مهمی است که بـه بدن کمک میکند تا با عفونت ها مقابله کند و بافت هـای آسیب دیده را ترمیم کند.

 

با این حال، زمانی که التهاب طولانی مدت و مزمن میشود، میتواند برای بدن مشکل ساز شده و بر علیه سلول هـای بدن عمل کند. دارچین میتواند در این زمینه مفید باشد، زیرا عده ای از مطالعات نشان میدهند که آنتی اکسیدان ها در آن فعالیت ضد التهابی قوی ای دارند.انسولین،یکی از هورمون هـای کلیدی است که سبب تنظیم متابولیسم و مصرف انرژی میشود.

 

همچنین برای انتقال گلوکز«قند خون»از جریان خون بـه درون سلول ها ضروری است.مشکلی که در بسیاری از افراد وجود دارد،مقاومت بـه اثر انسولین است. این حالت که مقاومت انسولینی نامیده میشود، یکی از شاخصه هـای سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است. خبر خوب این است که دارچین مقاومت انسولینی را کاهش می دهد و سبب بهبود عملکرد انسولین در بدن میشود.

 

علاوه بر این مکانیسم، دارچین سبب کاهش قند خون از طرق دیگر نیز می شود.بیماری هـای تحلیل برنده ی عصبی، بیماری هایی هستند که با از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول هـای مغز مشخص می شوند. بیماری آلزایمر و پارکینسون دو نمونه شایع این بیماری هاست.

 

بـه نظر می رسد که دو ترکیب موجود در دارچین، مانع ساخت پروتئین “تاو” «TAU» در مغز میشود که این پروتئین، یکی از مشخصه هـای بیماری آلزایمر است.البته برای این اثرات، نیاز بـه مطالغات بیشتری است.سرطان یک بیماری جدی است که با رشد غیر قابل کنترل سلولها شناخته میشود.

دارچین را بیشتر بشناسیم / خواص دارچیندر مطالعات گسترده از دارچین جهت جلوگیری و درمان سرطان استفاده میشود.نحوه ی عملکرد آن بـه گونه ای استکه سبب کاهش رشد سلول هـای سرطانی و پیشگیري از شکل گیری عروق خونی تومور هاست و بـه نظر می‌رسد که برای سلول هـای سرطانی سمی باشد و سبب مرگ سلولی شود.

 

سینامالدئید،جزء اصلی فعال دارچین است که میتواند بـه مبارزه با انواع مختلف عفونت ها کمک کند. روغن دارچین اثرات مفیدی بر درمان عفونت هـای دستگاه تنفسی ناشی از قارچ دارد. همچنین مانع رشدباکتری هـای خاصی مثل لیستریا و سالمونلا می شود.

 

اثرات ضد میکروبی دارچین نیز ممکن است سبب جلوگیري از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان شود.