پارس ناز پورتال

چرا دهان نوزادان دچار برفک می شود؟

چرا دهان نوزادان دچار برفک می شود؟

چرا دهان نوزادان دچار برفک می شود؟ 

برفک دهان یکی از مشکلاتی هست که والدین در دهان نوزادان دیدن می کنند, در مقاله پیش رو علت این فرمایش و هم‌چنین راه درمان آن را بررسی می‌کنیم. برفک دهان, عفونتی قارچی هست که هر چند برخی کودکان و حتی بزرگسالان هم ممکن هست دچار آن شوند, اما اغلب نوزادان را گرفتار می کند.

 

در بررسی آب دهن دهانی, قارچی به اسم “کاندیدا آلبیکنس‌ “در تعدادی اندک و بسیار محدود دیده شده اما اگر این قارچ با تکثیر بیش از اندازه خود نواحی دهانی را آلوده کند, دهان عفونی و برفکی میشود و در صورت ضعف و ناتوانی در سیستم ایمنی, بخصوص در شیرخواران بسرعت ترویج مییابد.

 

برفک دهان پلاک‌هایي سفید رنگ و پوسته‌پوسته را دربرمی‌گیرد که در اندازه‌هاي متفاوت بر مخاط روی زبان, گلو, لثه, سقف دهان, اطراف لب و دیواره داخلی گونه دیده می شود.شباهت بسیار به شیر دلمه‌بسته دارد و از همین رو برخی مادران جوان ممکن هست نتوانند تفاوت و افتراق آن ها را بخوبی تشخیص دهند و حدس کنند سفیدی موجود ناشی از برگشت شیر از معده به دهان نوزاد هست.

 

یکی از معمول‌ترین راه‌هاي تشخیص آغاز آن در میان برخی از مادران این هست که بدانند برفک دهان بسختی کنده می شود و پس از کندن آن رنگ محل به قرمزی تمایل دارد. گاهی ممکن هست کندن برفک به مختصر خونریزی در محل بینجامد.در صورتی که مادر دچار عفونت مهبل باشد نوزادان در حین خروج از مجاری زایمان و نواحی مونیلیاز واژینال, احتمال ابتلا به آن و ظهور برفک را طی چند ساعت تا یک هفته پس از تولد تجربه خواهند کرد.

 

انتقال قارچ ممکن هست از طریق آغشته شدن به مخاط دهان نوزاد در این حین نیز رخ دهد. گاهی مجرای زایمان پاک و عاری از عفونت هست اما تماس با لوازم آلوده نوزادان مبتلا در بخش‌هاي نگه داری کودکان تازه به جهان آمده طی ساعات آغاز تولد, احتمال ابتلا به آن را تقویت می کند. گاهی عفونت, به روده باریک راه می یابد و سبب درماتیت یا کهیر شده, با بررسی پوشک مشخص میشود.

 

اگر شیرخوارتان به این عفونت دچار شده نگران نشوید. برفک دهان قابل درمان هست و با معاینه و درمان تحت نظر دکتر, همراه با استریل کردن مداوم وسایل دهانی فرزند اعم از پستانک, دندانگیر, شیشه شیر و… تا زمانی که حنجره, دستگاه تنفسی و لوله گوارش درگیر مریضی نباشد, بهبودی بهتر و سریع‌تر حاصل می شود.

 

در قبل درمان برفک با تجویز آنتی‌بیوتیک صورت می گرفت اما مصرف آنتی‌بیوتیک احتمال به هم خوردن تعادل طبیعی ارگانیسم‌هاي دهان را به همراه دارد و از جانب دیگر, احتمال دارد آنتی‌بیوتیک‌ها اساس‌ساز بروز برفک حتی در بزرگسالان شود بنابراین, پزشکان از داروهایی مانند نیستامین برای درمان آن بهره گیری می کنند.

 

در صورت اهمال در ضدعفونی کردن وسایل تغذیه نوزاد امکان بی‌اثر کردن مبارزه و عدم درمان وجود دارد . از همین رو برای مداوای مریض بهره گیری از پستانک و شیشه شیر برای کودکانی که مادرانشان بخوبی وسایل را ضدعفونی نمی کنند طی دوره درمان ممنوع می شود.

 

از محلول‌هاي پراکسید هیدروژن نیز برای شست‌وشوی و ضدعفونی کردن دهان در مقابل ترویج قارچ بهره گیری می شود اما باید دقت کرد که در پدید آمدن و ترویج برفک دهان نوزاد, نوک پستان مادر هم طی روند شیر دادن آلوده میشود.

 

در این صورت, برای کاهش اثرات و عوارض این مریضی, مادر هم باید پس از مشورت با دکتر با محلول جوش‌شیرین پستان خود را شست ‌و شو داده یا از داروهای ضدقارچ به پیشنهاد پزشکان بهره گیری کند تا در روند درمان تأخیری حاصل نشود و جلوی ایجاد زخم, درد یا سوزش نوک پستان نیز گرفته شود.

 

برفک با معاینه و تحت نظر دکتر متخصص اطفال حتی زمانی که حنجره, دستگاه تنفسی و لوله گوارش هم درگیر مریضی شده باشد, بهبود می‌‌یابد; گرچه بهتر هست درمان در مراحل آغاز انجام شود.در صورت تجویز نیستامین از جانب دکتر دقت کنید که نباید آن را در دهان طفل ریخت, برعکس طوری باید از آن بهره گیری کرد که تمام بخش‌هاي دهان به دارو آغشته شود.

 

برخی به این منظور گاز استریل را دور انگشت کاملا تمیز خود پیچیده, با آن دارو را در همه ي نواحی دهان طفل اکران میکنند که موثرتر هست.این دارو باید دست کم یک هفته پس از برطرف شدن ضایعات هم بهره گیری شود و هیچ‌گاه تا چهل دقیقه پس از بهره گیری نباید اثرش را با شیردهی و تغذیه از بین برد.استریل کردن مداوم وسایل دهانی و تغذیه‌اي طفل, تنظیف و مراقبت مادر از نوک پستان و نواحی اطراف آن الزامی هست.

 

یکی از راه‌هاي ضدعفونی کردن لوازم شیردهی, جوشاندنِ انها به مدت 15 تا 20 دقیقه در حرارت بالای 55 سانتی‌گراد هست.مادر همواره باید دست‌هاي خود را به خصوص پیش از شیر دادن یا تغذیه طفل با مواد پاک‌کننده یا ضدعفونی‌ کننده بشوید.یادتان باشد برای درمان مریضی‌هاي کودکان یا نوزادان, هیچوقت سرخود اقدامی نکنید و حتماً تجویز و پیشنهاد دکتر را مطلوب قرار دهید.