پارس ناز پورتال

دیگ آبگرم استاندارد و با کیفیت از کجا بخریم؟

دیگ آبگرم استاندارد و با کیفیت از کجا بخریم؟

به طور کلی دیگ آبگرم  (Hot Water Boiler) یا آب داغ فولادی با استفاده از گرمای حاصل از احتراق مشعل و تبادل حرارت بین سطوح جذب انرژی گرمایی با سیال ناقل حرارت، تامین گرمایش مورد نیاز سیستم حرارت مرکزی ساختمان در صنعت تأسیسات را به عهده دارد.

 

دیگ های آبگرم فولادی صرف نظر از ظرفیت، ابعاد و فشار کار به انواع “فایرتیوپ” و “واترتیوپ” نیز تقسیم می شوند. برای خرید دیگ آبگرم باید ابتدا اطلاعات مورد نیاز خرید و کاربرد ها و اجزای آن را مطلع شویم لذا به این مقوله می پردازیم.

 

کاربرد دیگ آبگرم

 

رایج‌ترین کاربرد دیگ آبگرم برای سیستم‌های حرارتی و گرمایشی خانه‌ها است، البته کاربرد‌های دیگ آبگرم محدود به خانه و سیستم‌های گرمایشی منازل نمی‌شود و در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد، به گونه‌ای که در بسیاری از کارخانه‌ها و حتی نیروگاه‌ها شاهد استفاده از این دیگ‌های آبگرم هستیم.

 

اجزای مختلف دیگ آبگرم

 

برای این که با نحوه‌ی کارکرد صحیح این دیگ آشنا شویم لازم است تا در ابتدا با ساختار و اجزای مختلفش بیشتر و بهتر آشنا شویم. اجزای اصلی یک دیگ آبگرم عبارتند از:

 

۱ . مشعل و محفظه احتراق: این بخش تامین‌کننده‌ی حرارت مورد نیاز  سیستم حرارتی ما هستند و عملکرد آن‌ها تاثیر مستقیمی روی صرفه جویی در مصرف انرژی دارند.

 

۲ . بدنه: شاسی اصلی و کاور دیگ آبگرم را بدنه می‌گویند که بسته به نوع کاربرد دیگ باید از بین دو نوع چدنی و فولادی یکی را انتخاب کرد.

 

۳ . بخش کنترل‌کننده: وظیفه‌ی کنترل دمای دیگ و میزان کارکرد مشعل به عهده‌ی این بخش است.

 

۴ . دی اریتور: دی اریتور وظیفه‌ی کنترل کیفیت و تصفیه‌ی آب ورودی به سیستم دیگ آبگرم را دارد و نقش به سزایی نیز در پایین آوردن رسوب و خوردگی اجزای مختلف سیستم دارد. استفاده از دی اریتور مناسب می‌تواند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در سیستم ما را تا حدود بسیار بالایی پایین بیاورد.

 

۵ . لوله‌های آتش خوار: لوله‌هایی از جنس فولاد یا چدن هستند که آتش و دود در میان آن‌ها قرار دارند.

 

۶. دریچه‌های منهول و هندهول: این دریچه‌ها به منظور بازرسی و بازدید راحت از سیستم تعبیه می‌شوند.

 

۷. سوپاپ‌های اطمینان و زه کشی: برای عملکرد بهتر سیستم و جلوگیری از آسیب دیدن سیستم در اثر فشار بالا تعبیه می‌شوند.

 

۸. اکونومایزر: اکونومایزر  همان طور که از نامش نیز پیداست به منظور اقتصادی‌تر کردن سیستم ساخته و طراحی می‌شود. این بخش از سیستم نقش مبدل حرارتی را بازی می‌کند و آب تغذیه را با استفاده از گرمای خروجی و تلف شده پیش گرم می‌کند.

 

۹ . تیوب شیت: محفظه‌ای که لوله‌های آتش خوار در آن‌ها قرار می‌گیرند.

 

۱۰ . فن و دمنده‌های سیستم: از فن برای جابجایی گازها و سیالات سیستم استفاده می‌شود.

 

۱۱ . بخش تبادل حرارت: صفحه‌ای است که در آن رسانایی گرمایی در بهترین حالت خودش قرار دارد و انتقال دما بین آب و مشعل روی آن انجام می‌شود.

 

۱۲ . ابزار تنظیم دقیق: این بخش از سیستم فرمان‌های اپراتور و دستورات دستی را به دقیق‌ترین شکل ممکن پیاده می‌کنند.

 

۱۳ . سیستم انتقال سوخت: وظیفه‌ی این بخش انتقال سوخت از مخزن و تانک به مشعل است.

 

۱۴. مخزن آب: از مخزن برای ذخیره‌ی آب مورد نیاز دیگ بخار استفاده می‌شود.

 

۱۵. فشارسنج و ترمومتر: برای کنترل میزان فشار و دمای دیگ در لحظه استفاده می‌شوند.

 

نتیجه گیری

برای انتخاب دیگ مناسب بهتر است تا علاوه بر بالا بردن اطلاعات خودتان، از یک متخصص نیز کمک بگیرید تا ریسک کار خودتان را به حداقل برسانید. فراموش نکنید که برخی از هزینه‌ها در سیستم می‌تواند جلوی هزینه‌های بیشتر و سنگین‌تر در آینده را بگیرد، پس بهتر است همیشه سراغ بهترین فناوری‌ها  و به روز‌ترین تجهیزات بروید.

 

پیشنهاد ما خرید از سایت mboiler است. شما علاوه بر اطلاع از قیمت انواع دیگ آبگرم می توانید خرید محصولات دیگر مانند خرید دیگ روغن داغ ، خرید دیگ بخار و خرید دیگ آبگرم را انجام دهید در انتها امیدواریم که از این مطلب استفاده‌ لازم را برده باشید.