پارس ناز پورتال

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

راه های درمان خارش نیش پشه 

در اینبخش با راه های درمان خارش نیش پشه آشنا خواهیم شد. تابستان با تمام خوبی هایي کـه دارد، دارای یک مشکل همیشگی هم هست: پشه ها و نیش پشه ها. همه ی مـا با این خارش آشنا هستیم و بـه دنبال راهی می‌گردیم تا زودتر جای گزیدگی این حشره را بهبود دهیم. پمادهای زیادی برای درمان پشه گزیدگی وجوددارد اما درکنار انها راه هاي خانگی مفید و موثری هم وجوددارد کـه در ادامه بـه مرور آن ها می‌پردازیم.

 

کیسه‌ آب یخ

اولین روشی راکه برای درمان نیش پشه معرفی می کنیم استفاده از کیسه‌ي آب یخ اسـت؛ روشی کاملاً ابتدایی و ساده اما کاملاً مؤثر. کافی اسـت کیسه‌ي آب یخ یا هر چیز سرد دیگری را «مثلا کیسه‌اي کـه در فریزر نگه‌داری می کنیم» روی محل نیش پیشه بگذارید.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

پشه هنگامیکه نیشش رابه درون پوست انسان فرو می برد بزاق دهانش را وارد جریان خون می کند. این بزاق سیستم ایمنی را تحریک میکند تا هیستامین را در سمت محل نیش پشه ترشح کند، فرایندی کـه در پی آن محل نیش پشه ملتهب و متورم و سرخ می شود.

 

بـه گفته‌ي پزشک ریچ آگبورتوک، یخ هم چنین باعث میشود کـه التهاب و تورم در نتیجه‌ي ورود مواد خارجی نیش پشه بـه بدن نیز کاهش یابد. دراین نوع درمان هیچ پییچیدگی علمی وجود ندارد. یخ صرفاً محل نیش پشه را سر میکند و بدین‌ترتیب احساس خارش کمتر می شود و پوست را نیز تسکین میدهد. کافی اسـت کیسه‌ي آب یخ را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی محل مورد نظر نگه دارید.

 

آلئوورا

هزاران سال اسـت کـه انسان از فواید درمانی الئوورا بهره می برد، تا حدی کـه قدمتش بـه زمان مصر باستان میرسد. اینروزها الئوورا رابه اسانی می توان در محیط خانه پروش داد و گیاهی اسـت کـه با فضای خانه سازگاری دارد. ژلی کـه درون برگ ضخیم آلئوورا وجوددارد درمان تعداد زیادی از علائم بیماری‌ها بـه شمار می آید و از میان آن‌ها می توان بـه درمان آفتاب‌سوختگی و بهبود نیش پشه اشاره کرد.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

بدین‌منظور کافی اسـت مقدار زیادی از شیره را روی محل نیش پشه بمالید. شیره‌ي آلئوورا بدلیل خاصیت خنک‌کنندگی‌اش طبق معمولً اثری بسیار سریع دراین مورد دارد. از دیگر خواص درمانی شیره‌ي آلئوورا میتوان بـه درمان آریتما اشاره کرد. آریتما نوعی بیماری کـه پوست در پی التهاب، چـه بدلیل نیش پشه باشد و چـه بدلیل آفتاب‌سوختگی، سرخ می شود.

 

طی تحقیقاتی کـه سال ۲۰۱۵ انجام شد محققان از محلول سدیم لوریل سولفات استفاده کردند تا پوست ۱۷ زن داوطب را ملتهب کنند. پس از شش روز و طی روزانه دو نوبت، محققان بـه این نتیجه رسیدند کـه کـه آلئوورا هم چون پماد‌هاي دارویی دیگر هم چون پماد هیدروکورتیزون اثر درمانی دارد.

 

جوش شیرین

جوش شیرین رابا آب مخلوط کنید و روی محل نیش پشه بگذارید، بدین‌ترتیب هم اثر خارش کاهش مییابد و هم این کـه درمانش نیز سریع‌تر خواهد بود. نگران نسبت آب و جوش شیرین هم نباشید، یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین کفایت می کند تا با مقداری آب بـه خمیری دست یابید و روی پوست بگذارید. جوش شیرین «باز» اسـت و بدین‌ترتیب اثر اسیدی میان بدن و بزاق پشه را خنثی می کند.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

راه های درمان خارش نیش پشه

 

یکیدیگر از خواص درمانی جوش شیرین، درمان آبله مرغان و همین طور درمان دِرماتیت اسـت. طی این بیماری‌ها پوست را ملتهب و خشک میکند و همراه با خارش هستند. بـه گفته‌ي پزشک آگبورتوک طبق معمولً داروهایی کـه برای درمان درماتیت استفاده میشود، بر درمان نیش پشه هم مؤثر هستند، چراکه علائم التهاب و خارش پوست را رفع میکنند.

 

حمام حریره‌ جو دوسر

جو دوسر نیز همانند جوش شیرین تأثیری مشابه بر درمان خارش پوست دارد. حمام حریره‌ي جو دوسر نیز یکی از روش‌هاي رایج و کارآمد در درمان خارش پشه اسـت. نام این دارو را جـو دو‌سر کلوئیدی «colloidal oatmeal» گذاشته‌اند کـه در حقیقت از ترکیبی خاص از جو دوسر چرخ‌کرده اسـت و صرفاً برای درمان پوستی بکار میرود.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

جو دوسر خام و معمولی را هم می توان استفاده کرد اما بهتر اسـت کـه چرخ‌کرده باشد. بنابر این مراحل انجام این روش درمانی آن گونه اسـت کـه باید مقداری ازآن را در درون وان پر از آب گرم بریزید و بـه مدت حدوداً ۱۰ دقیقه در وان بخوابید. هم چنین اگر محصول درمانی را از مغازه تهیه کرده اید طبق دستور مصرفی کـه رویش نوشته عمل کنید.

 

طبق تحقیقی کـه سال ۲۰۱۲ انجام ودر مجله‌ي دِرموتولوژی ریسِرچ اَند پرَکتیس «Dermatology Research and Practice» منتشر شد جودوسر اثری تسکینی بر التهاب پوستی دارند. دراین تحقیق کودکانی با اختلالات التهاب پوستی مورد مطالعه بودند و از نتایج آن برآمد کودکانی کـه پماد جودوسر مصرف میکردند نسبت بـه کودکان دیگر احساس خارش کمتری داشتند.

 

عسل خام

یکیدیگر از روش‌هاي درمان خارش نیش پشه، استفاده از عسل خام اسـت. با این کـه عسل پوست را نوچ و چسبناک می کند اما این روش درمانی فواید بسیاری دارد. عسل نیز هم چون روش‌هاي درمانی خانگی دیگر اثری ضدالتهابی دارد کـه موجب بهبود خارش نیش پشه میشود. طبق تحقیقاتی کـه در مودر عکس خام در مجله‌ي ووندز «Wounds» منتشر شده، مواد چسبناک بـه ترمیم پوست کمک می کنند.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

آنچه در حقیقت رخ می دهد این اسـت کـه عسل، مایع اطراف بافت مجروح را جذب میکند و درواقع اطراف زخم را تمیز میکند و هرآنچه موجب التهاب شده از بین می برد. اگر بـه موجب خاراندن‌هاي بسیار باعث شدید کـه جای نیش پشه زخم و پوستش کنده شود بهتر اسـت کمی عسل رویش بمالید، تصور کنید عسل مثل پماد اسـت. بعد رویش رابا گازاستریل بپوشانید و نگذارید عسل با ماده‌ي دیگری تماس داشته باشد.

 

روغن درخت چای

آخرین روشی کـه برای درمان درمان خارش نیش پشه دراین پست میخوانید استفاده از روغن درخت چای اسـت. این روغن کـه محصول برگ‌هاي درخت چای استرالیایی بـه شمار می آید چندین دهه اسـت کـه از فواید درمانی آن بهره میبرند. پزشک آگبورتوک دراین باره می گوید هم‌اکنون داروهای مجاز و بدون نسخه‌ي این محصول گیاهی نیز در معرض اسـت.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

طی تحقیقی کـه سال ۲۰۱۲ نیز در مجله‌ي بریتیش ژورنال بـه چاپ رسید مشخص شده کـه روغن درخت چای را می توان آنتی‌هسیتامینی طبیعی دانست کـه در درمان خارش نیش پشه مؤثر اسـت. محققان با تزریق هیستامین دی‌فسفات بـه بازوی ۲۷ داوطلب و هم چنین پایش میزان واکنش تورم طی هر ده دقیقه یک‌بار دریافتند کـه با مصرف روغن درخت چای، میزان تورم نیز کاهش خواهد داشت.

 

چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

شـما هم می‌دانید کـه پشه ها بیشتر جذب برخی افراد میشوند و بنظر می رسد قسمت هایي ازبدن را بیشتر دوست دارند، اما آیا می‌دانید چرا اینگونه اسـت؟ این موضوع یکی از وسیع ترین تحقیقات درسال هاي اخیر بوده اسـت. بر طبق تحقیقات، هر نوع پشه، بـه یک چیز جذب می شود، برای مثال برخی پشه ها ممکن اسـت جذب خون انسان شوند، در حالیکه برخی دیگر تنها جذب خون حیوانات میشوند.

 

دی اکسید کربن

دی اکسید کربن یکی از مهم‌ترین گازهای جذب کننده پشه ها می باشد و آن ها می توانند بوی این گاز را از فاصله چهار و نیم متری احساس کنند.از آنجا کـه انسان با هر تنفس، مقداری دی اکسید کربن ازبدن خارج می کند، پس تقریباً غیرممکن اسـت پشه ها جذب انسان نشوند!

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

هنگامیکه یک پشه ماده، بوی دی اکسید کربن را احساس می کند، بـه صورت مارپیچی پرواز می کند تا خود رابه منبع این بو برساند. پس با این توصیف، وقتی یک خانم باردار مقدار دی اکسید کربن بیشتری را دفع می کند، پس پشه ها بیشتر جذب او می‌شوند.

 

تحرک بدنی

پشه ها بیشتر جذب افراد دارای تحرک بدنی می‌شوند تا افراد کم تحرک.اگر یک فعالیت ورزشی انجام دهید، افزایش بازدم، تحرک، عرق کردن و گرمای بدن باعث جذب بیشتر پشه ها بـه سوی شـما میگردد. هنگامیکه دی اکسید کربن با بوی پا ترکیب می شود، تعداد زیادی از پشه ها را جذب خود می کند و تعداد زیادی از بیماری ها نیز با همین پشه ها منتقل میشوند.

 

گروه خونی

پشه ها بیشتر جذب افراد با گروه خونی O میشوند.پشه بیشتر جذب گروه خونی فرد می شود تا بوی او.اما این را باید گفت کـه هر دوی این ویژگی ها توسط یک ژن منتقل می شود، پس نمیتوان با اینگونه پشه ها مبارزه کرد.

 

بوی پا

یکی از بوهای جذاب برای پشه ها، بوی عرق پا می باشد.هنگامیکه دی اکسید کربن با بوی پا ترکیب می شود، تعداد زیادی از پشه ها را جذب خود می کند و تعداد زیادی از بیماری ها نیز با همین پشه ها منتقل می‌شوند.

 

نکات لازم هنگام استفاده از مواد دورکننده حشرات

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

طبق معمول مواد دافع حشرات، برای مدت 1 تا 5 ساعت موثرند و این بستگی بـه چندین عامل دارد، از جمله: نوع پشه، میزان تعریق فرد و مقدار سایش و خارش پوست. اسپری و مواد دافع حشرات را نباید روی چشم ها، بینی، لب، محل بریدگی و یا زخم پوستی، پوست آفتاب سوخته و نیز پوست حساس استفاده کنید و دور از این قسمت ها اسپری کنید و یا بمالید. این مواد را زیر لباستان نزنید.

 

و در آخر: گیاهانی که پشه‌ها را فراری میدهند

مطالعه‌اي کـه توسط پژوهشگران دانشگاه دوک انجام شد نشان داد کـه این محصولات می توانند آسیب سلول‌هاي مغز، تغییرات رفتاری و تعاملات زیان آور با بعضی دارو‌ها را موجب شوند. همین طور، دانشمندان مرگ سلول مغزی در حیواناتی کـه بطور مرتب در معرض DEET قرار گرفته را مشاهده کردند.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

مطالعه‌اي دیگر نشان داده هست کـه تا ۱۵ درصد از DEET بـه صورت مستقیم از طریق پوست جذب میشود و وارد جریان خون میشود. از جمله آثار سمی این ماده شیمیایی میتوان بـه اختلالات باروری، جهش‌هاي ژنتیکی و اختلالات سیستم عصبی مرکزی اشاره کرد. برای دفع پشه‌هاي مزاحم نیازی نیست پیامد‌هاي سلامت جدی را متحمل شوید و با انتخاب گزینش‌هایي طبیعی میتوانید بطور موثر ان‌ها را از خود دور کنید.

 

سنبل بری

شـما میتوانید با استفاده از روغن کـه در گیاه دارویی سنبل بری یافت میشود.گربه‌ها را دیوانه کنید و پشه‌ها را فراری دهید. این روغن ضروری در اساس دفع پشه‌ها ۱۰ برابر موثرتر از DEET عمل می کند.

 

سنبل هندی

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

برای کسب برترین نتیجه باید از روغن ضروری خالص سنبل هندی و نه روغن خوشبو آن استفاده کنید. روغن ‌هایي کـه برای سوزاندن بـه فروش می رسند برای استفاده موضعی روی پوست مناسب نیستند و باید روغن ضروری کیفیت بالا سنبل هندی را خریداری کنید. اگر چـه کارایی آن بـه اندازه سنبل بری نیست.اما همان‌ گونه گزینش خوبی محسوب میشود.

 

سیر

با مصرف مقدار زیادی سیر تازه یا استفاده از کپسول‌هاي سیر می توانید پشه‌هاي مزاحم را از خود دور کنید.

 

اسطوخودوس

روغن ضروری اسطوخودوس بوی بی نظیر‌ي دارد و بـه عنوان دافع موثر پشه‌ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد. بهتر هست روغن ضروری اسطوخودوس را دریک روغن حامل مثل هسته زردآلو، بادام شیرین، یا روغن نارگیل رقیق کنید.

 

فلفل سیاه

پژوهشی اخیر نشان داده هست کـه عصاره فلفل سیاه انتخاب‌ موثر در دفع پشه‌ها محسوب می شود.

 

روغن سویای ارگانیک

مطالعه‌اي کـه در نشریه The New England Journal of Medicine منتشر شد نشان داد کـه مواد دافع تهیه شده از روغن سویا بـه اندازه مواد دافع حاوی DEET موثر میباشند. روغن سویای ارگانیک نه تنها در دفع پشه‌ها موثر عمل میکند، بلکه یک مرطوب کننده بدن بی نظیر نیز محسوب میشود.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

از سوی دیگر، پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان داده اند یک ماده تشکیل دهنده در سویا می تواند رشد مو‌هاي بدن را هنگامیکه بـه صورت موضعی استفاده شود، کند نماید. درصورت امکان از روغن سویای ارگانیک استفاده کنید، زیرا تعداد زیادی از محصولات سویا در حال حاضر از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند.

 

نیلوفر آبی

مطالعه‌اي کـه در نشریه Asian Pacific Journal of Tropical Medicine منتشر شد نشان داد کـه نیلوفر آبی «Nelumbo Nucifera» یک دافع پشه موثر هست و همین طور بـه کشتن لارو پشه نیز کمک میکند. از آنجایی کـه نیلوفر آبی در آب رشد می کند گزینش خوبی برای دفع حشرات در حوض‌هاي حیات پشتی و آب محسوب میشود بجای این کـه موضعی استفاده شود.

 

روغن چریش یا روغن دانه چریش

نتایج مطالعه شورای پژوهش ملی آمریکا نشان داد کـه روغن چریش گزینش‌اي موثرتر از DEET در دفع پشه‌ها محسوب می شود. نتایج این مطالعه توسط دانشمندان موسسه مالاریا در هند تایید شد. چریش گیاهی هست کـه در هند رشد میکند.

راه های درمان خارش نیش پشه (روش های کاربردی و آسان برای نیش حشرات)

راه های درمان خارش نیش پشه

 

شـما میتوانید در مجموع ۳۰ قطره از روغن‌هاي ضروری سنبل بری، سنبل هندی، اسطوخودوس، چریش و فلفل سیاه «از هر روغن ضروری تقریباً شش قطره» را در ۳۰ میلی لیتر از یک روغن طبیعی و بدون بو یا مرطوب کننده ترکیب کرده ودر یک ظرف شیشه‌اي نگهداری کنید. مقداری از این ترکیب را روی پوست خود بمالید تا پشه‌هاي مزاحم را از خود دور کنید.

 

همین طور، شـما میتوانید ۳۰ قطره از این روغن‌هاي ضروری رابا روغن سویای ارگانیک ترکیب کنید تا از سد دفاعی قوی‌تری برخوردار شوید. پیش از استفاده کلی ترکیب را روی قسمت کوچکی از پوست خود بمالید و ۲۴ ساعت منتظر بمانید تا نسبت بـه عدم حساسیت بـه هر یک از روغن‌هاي ضروری خاطرجمعی حاصل شود.