پارس ناز پورتال

6+1 قدم مهم قبل از روشن کردن کولر آبی و گازی

6+1 قدم مهم قبل از روشن کردن کولر آبی و گازی

کولرهای آبی و گازی، وسایل الکتریکی محبوب ما در ایام بهار و تابستان هستند تا بتوانیم روزهای داغ این روزها را راحت‌تر سپری کنیم. اگر تا به حال خودتان به سراغ راه‌اندازی این وسایل رفته باشید، به طور حتم و به تجربه متوجه شده‌اید که قدم‌های ضروری وجود دارند که قبل از روشن کردن کولرها باید انجام داد.

 

این کار باعث می‌شود کولرها در طول زمان استفاده نیاز کمتری به تعمیر داشته باشند، با قدرت بهتری کار کنند و کارایی آنها افزایش پیدا کند. در ادامه این قدم‌ها را به طور جداگانه برای کولر آبی و گازی مرور می‌کنیم:

 

1- نصب کولر آبی در جای مناسب

بگذارید از مرحله‌ای شروع کنیم که هنوز کولری در ساختمان وجود ندارد. این مرحله بسیار مهم است، چرا که جایگیری صحیح کولر، می‌تواند کارایی کولر را تا حد زیادی بالاتر ببرد و از هزینه‌های اضافی بعدی جلوگیری کند.

 

در هنگام خرید کولر آبی، به سراغ برندهای معتبر مانند آزمایش، آبسال و یا توان بروید، اگر نیاز شما به استفاده از کولر زیاد نیست، از کولرهای آبی پرتابل و یا رومیزی هم می‌توانید استفاده کنید. ظرفیت کولر را بسته به مساحت ساختمان انتخاب کنید و در نهایت در هنگام نصب کولر آبی، رعایت این موارد ضروری است:

 

سعی کنید کولرها را دورتر از محل دودکش‌های گرمایشی قرار دهید. گرمای دودکش، موجب تبخیر بیشتر آب کولر می‌شود. کولر‌ها را در کنار خروجی تهویه فاضلاب‌ها قرار ندهید. همچنین تلاش کنید کولر را تا جایی که می‌توانید در جایی قرار دهید که سایه داشته باشد و در عین حال، هوا بتواند به خوبی گردش کند. مورد اول از تبخیر بیش از حد آب پوشال‌ها جلوگیری می‌کند و مورد دوم برای کارایی بهتر کولر، ضروری است.

 

2- سالانه کولر آبی را سرویس کنید

مهم‌ترین کاری که قبل از به کار انداختن کولر آّبی باید انجام دهید، سرویس و یا تعمیر کولر آبی است. اصلی‌ترین مواردی که در سرویس کولر آبی ضروری است، روغن‌کاری موتور، بررسی تسمه و تعویض احتمالی آن، شستشوی پمپ کولر آبی برای از بین بردن رسوبات، شستشوی بخش حلزونی کولر و بررسی پوشال‌هاست؛

 

اگر پوشال‌ها را به مدت چندین سال است که استفاده می‌کنید، زمان آن رسیده که آنها را با پوشال‌های جدید تعویض کنید. در هنگام تعویض پوشال، می‌توانید به سراغ پوشال‌های سلولزی هم بروید که قدرت نگهداری رطوبت بالاتری دارند.

 

بسیاری از افراد، می‌توانند هر کدام از موارد اشاره شده را به خوبی و به تنهایی انجام دهند، اما اگر فکر می‌کنید در این کار، مهارت لازم را ندارید، حتما از نمایندگی کولر آبی و یا سازمان‌هایی که خدمات ساختمانی ارائه می‌دهند، کمک بگیرید تا یک تعمیرکار حرفه‌ای کولر آبی به شما معرفی کند تا پس از برآورد هزینه‌ها و لیست قیمت، از حضور آنها برای اینکار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سرویس اولیه و دقیق کولر، می‌تواند مانع از تعمیرات جدی و پرهزینه در طول استفاده بشود. به خصوص که در روزهای گرم، تحمل شرایط گرما بدون کولر بسیار سخت است.

 

3- نصب سایبان را جدی بگیرید

6+1 قدم مهم قبل از روشن کردن کولر آبی و گازی

استفاده از سایبان، تا حد زیادی مانع از تبخیر آب پوشال‌ها می‌شود، در نتیجه کولر با مصرف کمتری آب، کار خنک کردن ساختمان را به خوبی انجام می‌دهد و برای مثال، دیگر نیازی به استفاده از کولر در دور تند نخواهد بود. در حال حاضر سایبان‌های مختلفی در بازار وجود دارند و می‌توانید با توجه به بودجه و کاربردهایی که دارند، یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

می‌توانید از حصیرها هم استفاده کنید؛ حصیر را به دور پوشال‌ها بپیچانید تا علاوه بر اینکه مانع از تبخیر آب پوشال‌ها می‌شود، گرد و خاک کمتری هم به دور پوشال‌ها و کولر جمع شود.سعی نکنید برای ایجاد سایبان از وسایل سنگین به روی کولر استفاده کنید. این وسایل فقط در دراز مدت باعث خراب شدن بدنه کولر می‌شود و شما مجبور به تعمیر کولر آبی خواهید شد.

 

4- روشن کردن پمپ آّب قبل از راه ‌اندازی موتور

قبل از راه‌اندازی اولیه کولر و بعد از تمیز کردن پمپ آب، ابتدا پمپ آب را روشن کنید و اجازه دهید پوشال‌ها به خوبی خیس شوند و پس از آن موتور را روشن کنید. اینکار باعث می‌شود از همان ابتدا که باد کولر وارد ساختمان می‌شود، خنک باشد.

 

5- درب پنجره را باز کنید

بسیاری تصور می کنند که بعد از روشن شدن کولر، باید تمامی درب و پنجره‌های ساختمان بسته باشد، در حالی که این تفکر اشتباه است. یکی از پنجره‌ها را به میزان کمی باز کنید تا هوا در داخل ساختمان جریان داشته باشد. اینکار از دم کردن، رطوبت زیاد و بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند.

 

6- نصب کولر گازی را درست انجام دهید

اگر قصد خرید کولر گازی دارید، سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید، بهترین برندی که مصرف انرژی بهینه دارد را (به طور معمول، کولرهای گازی جنرال و ال جی معروف‌تر و محبوب‌ترند) انتخاب کنید، ظرفیت کولر را متناسب با مساحت ساختمان تهیه کنید. پس از آن، از نمایندگی‌های مربوطه بخواهید تا کار نصب و سرویس کولرگازی را طبق استانداردهایی که وجود دارد انجام دهد. در این حالت، می‌توانید از بهترین کارایی کولر گازی استفاده کنید.

 

7- سرویس کولر گازی

6+1 قدم مهم قبل از روشن کردن کولر آبی و گازی

اگرچه به طور معمول، اینطور تصور می‌شود که کولرهای گازی به سرویس چندانی نیاز دارند، اما پیش از مصرف مجدد، بهتر است سروریس کولر گازی را در موارد زیر جدی بگیرید:

 

* پنل خارجی را تمیز کنید

بسیاری از ساختمان‌ها از کولرهای گازی اسپلیت یا دو تیکه برای خنک کردن استفاده می‌کنند. این نوع از کولرها، دارای یک پنل خارجی یا کندانسور هستند که بیرون از ساختمان قرار می‌گیرد. قبل از استفاده، پنل خارجی باید از جهت ذرات گرد و غبار و هر گونه ماده خارجی، حتی پر پرنده تمیز شود. گرد و خاک، کارایی کولرهای گازی را کاهش می‌دهد.

 

* فیلترهای هوا را بررسی کنید

فیلترهای هوا در کولرهای گازی مهم‌اند و اگر کثیف شده باشند و گرد و خاک زیادی گرفته باشند، عملکرد خنک کنندگی آنها به شدت کاهش می‌یابد، بنابراین این فیلترها را قبل از مصرف بررسی کنید و اگر نیاز به تعویض دارند، آنها را جایگزین کنید.

 

موارد اشاره شده، مهم‌ترین قدم‌هایی هستند که بهتر است پیش از استفاده مجدد کولرها انجام شود تا با نگرانی کمتر، روزهای تابستان سپری شود. همچنین برای خنک ماندن خانه در طول روزهای گرم تابستان، بهتر است این مطلب را بخوانید.