پارس ناز پورتال

روش تهیه خورش قرمه سبزی نذری محرم

مجموعه : آموزش آشپزی
روش تهیه خورش قرمه سبزی نذری محرم

روش تهیه خورش قرمه سبزی نذری محرم 

برترین روش تصحیح کردن خورش نذری مخصوص ایام سوگواری محرم را برایتان جمع آوری کرده ایم تا در این روزها بتوانید برترین نذری را درست کنید. البته قورمه سبزی به اندازه خورش قیمه در بین غذا هاي نذری فراوانی ندارد اما به هر حال احتمالا بتوان آن را جزو سه غذای معمول نذری روزهای محرم به تعداد آورد .معمولا اکثر از همۀ غذا هاي نذری کار و وقت می‌برد.

 

چون سبزی دارد و پاک کردن و خرد کردن و سرخ کردن سبزی، زمان و انرژی می برد. اما با این حال خیلی از عزاداران هر سال قورمه سبزی نذر امام «ع» می کنند. چرا که در سنجش با سایر غذا هاي نذری ماه محرم، طرفداران خاص خودش را دارد.

 

مواد لازم برای 100 نفر

گوشت گوسفندی 8 کیلو گرم
لوبیا قرمز 2 کیلو گرم
پیاز 10 کیلو گرم
لیمو عمانی 1 کیلو گرم
سبزی قورمه 10 کیلو گرم
برنج 15 کیلو گرم

 

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

1. لوبیاها را بشویید و بگذارید بپزد .گوشت گوسفندی را هم پاک کنید و به اندازه خورشی خرد کنید. پیازها را خرد کنید و کناری بگذارید. سبزی قورمه را هم پاک کنید و بعد از شستن خرد کنید و در روغن سرخ کنید. دیگی حاضر کنید و گوشت را همراه با اندکی روغن در آن بریزید و تفت دهید.به گوشت در حال سرخ شدن پیاز هم اضافه کنید.

 

2. ریختن زردچوبه هم فراموش نکنید..سپس سبزی سرخ شده و لوبیای پخته را هم بیفزایید. اکنون اندکی آب بریزید و در دیگ را بگذارید و صبر کنید تا گوشت بپزد و خورش جا بیفتد نیم ساعت گذشته از اتمام پخت ،بعد از این که از طبخ گوشت مطمئن شدید ،نمک به همرااه با لیمو عمانی اضافه کنید.

 

3. برای این که خورش لذیذ تر شود لوبیاها را به جای طبخ بعد از شستن و خشک کردن ،5 تا 6 دقیقه در تابه اي بدون روغن که از گذشته گرم کرده‌اید تفت دهید.البه لوبیاها را باید مرتب هم بزنید تا نسوزد. مراقب باشید مقدار شنبلیله سبزی چندان نباشد زیرا خورش تلخ می‌شود.

 

4. اگر گشنیز سبزی قورمه را چندان بریزید خورش کمی شیرینتر میشود . بعضی افراد اصولاً آن را حذف می‌کنند. در مخلوط سبزی قورمه، با دقت به فصل،اسفناج یا برگ چغندر می ریزند. اکنون که فصل زمشتان هست از اسفناج بهره گیری نمایید اسفناج به خورش لعاب می‌دهد.

 

5. به هر کیو گرم سبزی 5 تا 6 شاخه پیازچه هم بیفزایید . پیازچه مزه خورش را لذیذ میکند. سبزی خورش قورمه را خیلی سرخ نکنید زیرا تلخ می‌شود. برای پخت قورمه سبزی در حجم چندان معمولا لوبیا را از گذشته نمی پزند آن را از شب گذشته خیس کرده و هم زمان با سبزی به گوشت اضافه میکنند ولی در این صورت دیگر نمیشود لوبیا را تفت داد.

 

6. اگر اضافه بر لیمو عمانی درسته از پودر لیمو عمانی هم اضافه کنید خورش خوش مزه تر می‌شود. بعضی افراد اضافه بر لیمو عمانی آبلیمو ترش یا آبغوره هم می ریزند.