پارس ناز پورتال

روش های مهم تقویت و اعتماد به نفس در کودکان

روش های مهم تقویت و اعتماد به نفس در کودکان

روش های مهم تقویت و اعتماد به نفس در کودکان

کارشناسان معتقدند استراتژی‌هاي موثر و ساده‌اي وجود دارند کـه همه ی والدین می توانند آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند تا فرزندشان اعتماد بـه نفس داشته باشند. دراین مقاله کـه فاکس نیوز منتشر کرده بـه عده اي از این استراتژی‌ ها اشاره شده کـه بـه شرح زیر اسـت:

 

1– تاثیر داشتن والدین با اعتماد بـه نفس بر کودک

مطالعه اخیر در دانشگاه واشنگتن نشان می دهد اعتماد بـه نفس کودکان در سن پنج سالگی شکل می گیرد و یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش این ویژگی در کودک این اسـت کـه خود والدین با اعتماد بـه نفس رفتار کنند. کارشناسان معتقدند زمانیکه کودک مشاهده کند والدینش اعتماد بـه نفس دارند رفتار آنان را تقلید می کند.

 

2– بهره‌ برداری از مشکلات برای فرصت‌سازی

باید بـه کودک کمک کرد تا سختی و مشکلات رابه فرصت تبدیل کند. اعتماد بـه نفس کودک در صورتی پرورش می یابد کـه آموزش ببیند نه تنها جنبه‌هاي روشن موضوعات را مشاهده کند بلکه بتوانند با تجارب منفی کنار آید. کودکان باید مشاهده کنند این فرصت وجوددارد تا هنگام مواجهه با مشکلات بر آن‌ها غلبه کنند و بـه سمت جلو حرکت کنند.

 

3– روحیه مشارکتی را در کودکتان تقویت کنید

بـه کودکانتان آموزش دهید تا روحیه مشارکتی و جمعی داشته باشند. یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت حس اعتماد بـه نفس در کودکان بدون آنکه دچار فخر فروشی شوند این اسـت کـه یاد بگیرند چگونه باید در هر شرایطی بتوانند روحیه تیمی داشته باشند. حتی اگر کودکتان آخرین امتیاز بازی را بدست آورد و بـه نتیجه برد دست پیدا کند باید وی را مطمئن سازید کـه نمی‌توانست بدون مشارکت تیمی آن‌ رابه سرانجام برساند.

 

4– تاثیر مثبت تشویق بر کودک

کودکان بـه دنبال آن هستند تا مورد تشویق والدین خود قرار گیرند کـه برای اعتماد بـه نفس آنان ضروری اسـت اما برای تشویق کودکتان هم حد و مرزی قائل شوید. این کـه دختر ۱۰ ساله شـما از دستمال کاغذی برای پاک کردن لبش هنگام غذاخوردن استفاده می کند امری بدیهی اسـت و نیازی نیست بابت اینکار هدیه اي دریافت کند. بچه ها خیلی سریع همه ی چیز را می آموزند و شـما بـه صورت ناخودآگاه بـه این دلیل کـه حس پدر و مادری دارید، آنها را تشویق میکنید. این کـه کودک را تشویق می‌کنید، بسیار عالی اسـت اما بـه او حسی واقعی ببخشید و این حس را اغراق آمیز نکنید. در غیر این صورت فکر می کند این کارهای ساده هم حتماً خیلی سخت بوده و فقط او از عهده انجامش برمی آید.

 

5– بـه آنان اجازه شکست بدهید

اگر همیشه بـه دنبال آن باشید تا انجام امور را برای فرزندتان ساده کنید، یاد نمی گیرند چگونه از شکست‌هاي خود درس بگیرند. بـه فرزندان خود توضیح دهید اشتباه کردن امر خلاف قاعده‌اي نیست و می توانند ازآن‌ها بـه نکات خوبی دست پیدا کنند. هم چنین والدین میتوانند تجربه شکست‌هاي خودرا با کودکشان در بین بگذارند.

 

6– کودکانتان را نسبت بـه رفتارهایشان هوشیار سازید

زمانیکه فرزندتان کاری رابه اشتباه انجام می دهد بـه او این شهامت را بدهید تا دوباره امتحان کند و متوجه شود رفتار و نه خود او ناشایست بوده‌ اسـت.

 

7– آنان رابه رویاپردازی تشویق کنید

بـه دنبال فرصت‌هایي باشید کـه بـه کودکتان کمک می کند مهارت‌هاي خودرا شناسایی کرده، آنرا تقویت و باور کند و بـه هر آنچه می خواهد می تواند دست پیدا کند. بـه آنان اجازه دهید تا رویاهای خودرا دنبال کنند و بدانند تنها شکست و ناکامی را تجربه نکنند.

 

8– کمک در منزل اعتماد بـه نفس کودک را افزایش می دهد

کار کردن در خانه هم چنین کمک می کند کـه کودک با شرکت در محیط اجتماعی، بتدریج روند بزرگ‌تر شدن و رشد را طی کند و با مسائل بزرگسالی هم آشنا شود. مسئولیت پذیری مهمترین نکته اي اسـت کـه کودک در جریان اینکار ها فرا خواهد گرفت.

 

بررسی ها نشان داده اسـت، دانشجویانی کـه در دوران تحصیل افت درسی واضحی دارند یا ترک تحصیل می‌کنند، بیشتر از کسانی بوده اند کـه در کودکی بـه هیچ عنوان بکار مجبور نشده اند و مسئولیت خاصی بـه غیر از درس خواندن نداشته اند. همین نکته شاید برای ترغیب والدین بـه لوس نکردن کودکان و بکار گرفتن آنان کافی باشد.

 

9– پیروزی‌هاي گذشته رابه او یادآری کنید

پیروزی‌ها و موفقیت‌هاي گذشته را برایشان یادآوری کنید. مهم اسـت تا بـه کودکتان آموزش دهید از ظرفیت لازم برای رشد و ترقی برخوردار اسـت.

 

10– حق انتخاب را از کودکان نگیرید

وقتی برای خرید لباس کودک می‌روید، بـه هماهنگ کردن رنگ هاي لباسهای مختلف توجه میکنید اما ممکن اسـت فرزندتان رنگ هایي را انتخاب کند کـه خیلی هم باهم جور نیستند و شـما دوست ندارید لباسی با آن رنگ ها بپوشد.

 

این کـه کودک شـما چند رنگ ناهماهنگ را انتخاب کند، خیلی بهتر از این اسـت کـه همیشه شـما انتخاب کنید. بـه او حق انتخاب بدهید. بخش مهمی از شکل‌گیری اعتمادبه نفس کودک بـه انتخاب هاي مستقل او بستگی دارد. حتی اگر انتخاب هاي درست و بجایی نباشد. مطمئن باشید پس از چند بار، انتخاب هاي درستی خواهد داشت چون بـه خودش اعتماد دارد.

 

11– تایید و تصدیق رابه عادت تبدیل کنید

کتابی از تاییدات و تصدیق‌هاي روزانه رابا کودکتان آماده کنید یا از آنان بخواهید لغات و عبارات انرژی بخش را یادداشت کنند ودر مقابل چشمان خود قرار دهند تا شب‌ها پیش از خواب و صبح‌ها پس از بلند شدن آنرا برای خود یادآوری کنند.

 

12– اجازه ریسک بـه کودکان دهید

بـه فرزندتان بیاموزید حتی اگر نتیجه نهایی انچه انتظارش را داشته، نباشد، این کـه راه مورد علاقه خودرا انتخاب و برای انجام آن تلاش کند، ارزشمند اسـت و بخش زیادی از کار را پیموده اسـت اما این تفکر مخصوص افرادی اسـت کـه اعتمادبه نفس دارند و از بـه نتیجه نرسیدن نمی‌ترسند.

 

فرزندتان را ترغیب کنید در فعالیت هاي گروهی در مدرسه مانند عضویت در تیم هاي ورزشی، گروه هاي موسیقی یا حتی گروه هاي علمی شرکت کند. با اینکار او فرصت نشان دادن توانایی هایش رابه دست می آورد و حتی ممکن اسـت دراین گروه ها بعنوان سرگروه نقش هایي را برعهده بگیرد کـه در تقویت اعتمادبه نفس او نقش زیادی خواهد داشت.

 

13– جملات والدین باور محکمی برای کودکان می‌شود

تمام والدین برای افزایش و تقویت اعتمادبه نفس فرزندشان تلاش می‌کنند. کودکی را تصور کنید کـه برای نخستین بار تصمیم دارد از یک پارچ آب برای خودش آب بریزد. نخستین واکنش پدر و مادر ها طبق معمول این اسـت: عزیزم! حواست رو جمع کن آب رو نریزی. اما بـه نظرتان این جمله چطور اسـت؟ باریکلا کـه خودت برای خودت آب می ریزی، عزیزم!

 

حتماً شـما هم چند بار در دوران نوجوانی چنین جمله هایي رابه زبان آورده اید: آرزو دارم اینکار را انجام دهم، اما نمی‌توانم. این جمله هاي منفی کـه ناشی از ناتوانی در انجام امور اسـت، بـه رفتار والدین مرتبط اسـت. کودکان دقیقا از رفتار پدران و مادران الگوبرداری میکنند. پس اگر مشغول انجام کاری هستید و مستاصل هم شده اید، از این جمله استفاده نکنید:

 

رییسم خواسته این فایل را روی سیستم پاورپوینت اجرا کنم اما اصلا نمی‌توانم تا آن موقع اینکار را انجام دهم. با بیان چنین جمله هایي غیرمستقیم بـه فرزندتان نداشتن اعتمادبه نفس را منتقل می‌کنید. حتی اگر قادر بـه انجام کاری نیستید، مثبت صحبت کنید:

 

رییسم خواسته این فایل را روی سیستم پاورپوینت اجرا کنم. هنوز نتوانسته ام ولی تمام تلاشم را انجام میدهم و مطمئنا بـه نتیجه دلخواهم می‌رسم. با یک برنامه ریزی صحیح حتماً می‌توانم انجامش دهم. در تمام این مدت فرزند شـما بـه گفته هایتان گوش می دهد و بـه این کـه با یک کار سخت چگونه برخورد می‌کنید، توجه دارد.