پارس ناز پورتال

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

 

امروز روشهای سریع برای مرتب کردن خانه رابه شـما می آموزیم، همچنین در ادامه این ترفندهای جالب و مفید مروری هم داریم بـه یکسری از قسمت هاي خانه کـه کمتر بـه فکر تمیز کردن آنها هستیم و توجهی بـه کثیف بودن و لکه شدن شان نداریم ، از سوی دیگر این نقاط همیشه در چشم هستند. دراین قسمت از ترفندهای خانه داری مجله پارس بـه مانند همیشه بهترینها را جمع آوری کرده ایم.

 

هی شـما، با شـما هستم شـما کـه قیافه ی عبوسی بخود گرفته‌اید، ذهن بی‌قرار و کارهای انجام نشده‌اي دارید ودر خانه‌ی درهم و برهمی زندگی می کنید کـه از سرتاپایش آشفتگی می‌بارد. شاید باور نکنید کـه یکسری کارهای کوچک و یک برنامه‌ریزی ساده و درعین‌حال هوشمندانه باعث می شود از این رو بـه آن رو شوید. باید انرژی از دست رفته را دوباره بـه دست بیاورید و تبدیل شوید بـه همان آدم بانشاط همیشگی.

اصلاً لازم نیست آخر هفته‌ها رابه نظافت طاقت‌فرسا و وقت‌گیر منزل اختصاص دهید. کارها رابه تدریج انجام دهید و اجازه ندهید خرت و پرت و آلودگی فضای اطرافتان را احاطه کند. قبول دارم که نظافت روزانۀ منزل بـه‌طور دقیق و عالی برای افراد شاغل ممکن نیست، اما همیشه می توانید حجم کار را سبک کنید و هیولای آشفتگی را کنار بزنید. لطفاً بلند شوید و دستی بـه دور و برتان بکشید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

حتما ارزش امتحان کردن دارد. پاکیزگی معجزه میکند. همین جمع و جور کردن ساده نشاط بصری و روانی به همراه دارد و بسیار آرامش‌بخش اسـت. نظم و ترتیب استرس و آشفتگی را از بین میبرد و فضای خانه را از طراوت و انرژی مثبت سرشار می کند. این ترفندها با معیار هـای فنگ‌شویی و اصول فایو اِس هم تناسب دارند.

 

از ایده کچ آل باکس سبد جمع‌آوری چیزهای اضافه استفاده کنید

برای پرهیز از پخش‌ و‌ پلا شدن وسایل اضافه، سبدهایی بـه شکل دراور، مخزن، گنجه یا کاسه‌ی تزیینی در هر اتاق قرار دهید و خرت‌ و پرت‌ها را موقتا در آن‌ها قرار دهید. کچ آل باکس می تواند عضو ثابت هر اتاق باشد و برای نظم دادن بـه آشفتگی حاصل از تجمع خرده‌ریزها بکار رود.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

طبق معمولً خرت‌ و‌ پرتها بتدریج و درطول هفته تلن‌بار می شوند. میتوانید برای سامان دادن بـه آشفتگی و انباشت وسایل مکان مشخص و مناسبی برای جمع‌ آوری چیزهای اضافه داشته باشید وآخر هفته یا سر فرصت بـه سراغ این گنجه‌ هاي انباشتی بروید. می توانید از نظم‌ دهندهها هم استفاده کنید.

 

پاک کننده‌ها و ابزار نظافتی را یک جا جمع کنید

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

شوینده‌ ها و لوازم نظافتی هرقسمت از خانه را درهمان جا سر و سامان دهید. مثلاً شویندهها و لوازم شست و شوی حمام را در حمام نگه دارید بدین ترتیب هم انگیزه بیشتری برای تمیز کردن هر قسمت از خانه دارید و هم در زمان صرفه‌جویی میکنید.

 

ظرف‌ های نشسته را تلنبار نکنید

ظروف پخت‌ و‌ پز به‌ تدریج روی هم انباشته میشوند و آشفتگی واسترس ایجاد می کنند. عادت کنید که ظروف و ابزارهای آشپزی را حین فرایند پخت‌ و پز تمیز و جا بـه‌ جا کنید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

از فواصل پخت غذا برای شستن ظروف، لکه‌ گیری مایکروویو و ابزارهای دیگر یا حتی مرتب‌کردن قفسه‌ هاي یخچال استفاده کنید. زمان را در مشتتان بگیرید. کارها را مدیریت کنید. همه ی ریخت‌ و‌ پاشهای آشپزی را همان موقع سر‌و‌سامان دهید و بـه وقتی دیگر موکول نکنید.

 

از جوراب‌ های نظافتی استفاده کنید

در نظافت منزل می توانید از کلینینگ ساکز یا جورابهای نظافتی استفاده کنید. یکی از بهترین و کارآمدترین گردگیرها همین جوراب‌هاي تخصصی هستند، چون الیاف نانو و ضد جرم دارند.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

کلینینگ ساکزها محصولات پوشیدنی بامزه‌ اي هستند کـه برای نـظافت سـطوح طراحـی شده‌ اند. کافی اسـت آن‌ها را بپوشید، راه بروید و آسان و سریع گردگیری کنید.

 

از پرزگیر غلطکی و ابزار جاذب پرز و مو استفاده کنید

پشم و مو و پرز میتوانند محل تجمُعِ باکتری و آلودگی باشند. حتما هفته‌ اي یکبار سطح فرشهای منزل و کف زمین را جارو و بخارشویی کنید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

خصوصاً اگر حیوان خانگی دارید برای گردگیری لامپ‌ ها دراپه‌ ها، تزیینات پرده، پارچه‌هاي رومبلی، قطعات مبلمان و هر سطحی کـه مستعد جذبِ پرز و موی حیوانات اسـت از پرزگیر غلطکی «لینت رُلر»، برس‌ها و دستکشهای جاذب مو استفاده کنید. گرد و خاک مبلمان و گلوله‌ هاي پرز و مو بـه اسانی باعث ایجاد بیماریهای تنفسی میشوند.

 

همیشه بخشی از زمان حمام را به نظافت سطوح حمام اختصاص دهید

 

چند دقیقه از زمان حمام رابه نظافت اجزا و قطعات حمام اختصاص دهید. مثلاً اول سطوح حمام را تمیز کنید و بعد خودتان را بشویید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

هرگز از پاکیزگی کابینت، روشویی، وان، کف و سطوح حمام غافل نشوید. نظافت سطوح بهداشتی اهمیت زیادی دارد و این بخش ها نباید محل تجمع آلودگی باشند.

 

سطوح کار را بلافاصله پس از اتمام کار تمیز کنید

سرعت عمل داشته باشید. بعد از هرفعالیتی فضای مختص بـه آنرا نظم و ترتیب بدهید و وسایل و ریخت‌ و‌ پاشها رابه سرجای شان برگردانید. حتما پس از انجام کار سطوح را نظافت و مرتب کنید. کانتر آشپزخانه را پس از پخت و پز تمیز کنید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

سینک را پس از شستن ظروف و مواد غذایی بشویید. بعد از مسواک زدن یا اصلاح، روشویی و آینه را تمیز کنید. با همین کارهای ساده و فوری از انباشت آلودگی و بی‌نظمی جلوگیري می کنید و رفته‌ رفته پاکیزگی محیط افزایش می یابد.

 

لباس‌ ها را سرجای شان بگذارید

کلاً چیزها را پخش‌ و‌ پلا نکنید. همیشه مصمم و با اراده باشید. بـه خودتان بگویید جای این لباس این جا نیست. این لباس نباید روی صندلی جا بماند. آنرا برگردان بـه کمد و سر جایش قرار بده.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

لباس ها را هرگز یک جا کپه نکنید. کارها رابه تدریج انجام دهید کـه زمان زیادی صرف مرتب کردن کپه‌ هاي انباشتی نشود. لوازم جانبی بسیاری هم وجوددارد کـه می توانید برای نظم بخشیدن بـه کمد لباس ازآن استفاده کنید.

 

بعد از بیدارشدن، تختتان را مرتب کنید

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

تنبلی را کنار بگذارید. بلند شوید. گوشه‌ هاي روتختی چروکتان را از 4 طرف بکشید و صاف کنید و بعد سراغ سایر کارهای خود بروید. ضمناً شست و شوی هفتگی ملحفه و روتختی فراموش نشود.

 

آروماتراپی را فراموش نکنید

آخرین ترفند کلیدی مـا آروماتراپی یا عطردرمانی اسـت.با استفاده‌ی مرتب از عطرهای دارویی و طبیعی همیشه رایحه‌ی ملایم و مطبوعی بـه فضای منزل ببخشید. اسانس‌هاي خوشبو نه فقط بر حالات جسمانی کـه بر روح و روان مـا هم اثرگذارند و می توانند تغییرات شگرفی ایجاد کنند.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

ببینید چـه بهشتی برای خودتان ساخته‌اید. شاید خانه ی شـما بهترین خانه روی زمین نباشد اما شک نکنید کـه رضایت و لبخند بـه لب می آورد. شـما از چـه متدهایی برای تمیز کردن خانه خود استفاده میکنید؟

 


 

و در ادامه بخش هایی مهم از خانه شما که همیشه کثیف می مانند

 

اگر کدبانویی تر و تمیز هستید کـه بـه پاکیزگی خانه تان اهمیّت زیادی میدهید، لیست زیر می تواند بشما کمک کند تا جاهایی را در خانه خود پیدا کنید کـه شاید فکر نمی کردید نیازی بـه تمیز کردن انها وجوددارد. البته قصد نداریم وسواس شـما را بیشتر کنیم، اما این لیست، وسایل و مکان هایي را نشان می دهد کـه اغلب مـا تمیز کردن آنها را نادیده می گیریم.

 

کنترل تلویزیون

سطح ریموت بازرسی هاي موجود در خانه هاي مدرن مـا را لایه‌اي از جرم و کثیفی پوشانده اسـت. این موضوع در حدی اسـت کـه نتیجه تست نیمی از کنترلهای حاضر درآزمایشات نشان میدهد بر روی انها ویروس سرماخوردگی وجوددارد. البته علت این اتفاق کاملا واضح اسـت؛ اکثر مـا در حال تماشای تلویزیون غذا یا خوراکی میخوریم و سپس باهمان دستها بـه نظارت دست می بریم.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

یا این‌کـه بـه محض رسیدن بـه خانه، بدون این‌کـه دست هایمان را بشوییم بازرسی را بر می‌داریم وتلویزیون را روشن میکنیم. بـه هرحال می توانید هزاران سناریوی مختلف درمورد راه هاي کثیف ومیکروبی شدن بازرسی هاي تلویزیون پیدا کنیم اما فعلاً بهتر اسـت در نخستین فرصت زمانی رابه تمیز کردن آن اختصاص بدهیم. البته نگران نباشید بـه سادگی و با با چند قطره شوینده یامایع ضد عفونی کننده میتوانید بازرسی را تمیز کنید.

 

کلید برق

نمیخواهم شـما را بترسانم اما کثیف ترین نقطه درخانه شـما دستشویی نیست. بلکه کلید برق آشپزخانه حمام و اتاق هاست.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

چـه در یک خانه قدیمی با کلید و پریز هاي چندین ساله باشید چـه در یک خانه مدرن با سیستم هاي هوشمند، باز هم شـما با لمس کلیدهای برق بـه گسترش میکروب ها در خانه دامن میزنید. بهمین دلیل توصیه می شود کـه تمام کلید و پریزهای برق را یکبار در هفته با یک پارچه آغشته بـه مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

 

دیوار پشت سطل زباله

حتی اگر یک بسکتبالیست حرفه‌اي هم باشید نمیتوانید ادعا کنید کـه تمام آشغال‌هایي کـه بـه سمت سطل آشغال پرتاب می کنید مستقیم درون سطل می‌افتد. زیاد اتفاق می‌افتد کـه آشغال‌ها بـه در و دیوار اطراف سطل برخورد کنند یا روی زمین کنار آن بیفتند، وقتی آشغال‌هاي روی کف خانه می‌افتند چـه میکنید؟

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

جارو میزنید یا اگر لازم باشد با دستمال و آب و مواد ضدعفونی کننده آنرا پاک می کنید. بنابر این از این بـه بعد همین کار را در مورد دیوار پشت سطل آشغال هم انجام دهید.

 

یخ ساز یخچال

احتمالاً شـما یخچال خود رابه طور منظم تمیز میکنید و شاید حتی داخل فریزر خودرا بشویید اما از آخرین باری کـه داخل یخ ساز خودرا تمیز کرده‌اید چـه مدت می‌گذرد؟ اگر از قالب هاي یخ استفاده میکنید، میتوانید بـه اسانی آنها را در اتومبیل ظرفشویی بگذارید، اما اگر یک فریزر فانتزی با یخساز اتوماتیک دارید باید در مورد زمان شستن یخ ساز آن تجدید نظر کنید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

اما از کجا بفهمیم کـه زمان تمیز کردن یخ ساز یخچال فرا رسیده اسـت؟ اگر یخ هاي تازه اي کـه یخ ساز یخچالتان تولید می کند تیره رنگ هستند یا بوی عجیب و غریب و طعم ناخوشایندی دارند، بهتر اسـت هرچه زودتر آنرا پاک‌سازی آن کنید. متخصصین خانه داری معتقدند بهتر اسـت حداقل سالی دو بار یخ ساز یخچال خودرا تمیز کنید.

 

چای ساز و قهوه ساز

آیا سابقۀ داشته کـه چایی کـه از چای‌ساز خود می‌ریزید عطر و طعم ناخوشایندی داشته باشد؟ بعید نیست کـه شـما قوری خودرا هرروز بشویید اما آیا تا بحال درون دستگاه چای ساز خودرا شسته اید؟

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

مطالعه در مورد مکان هاي پرمیکروب خانه نشان داده کـه مخزن چای ساز، پنجمین جایی در خانه هاي ماست کـه پر از میکروب میشود. برای تمیز کردن دستگاه قهوه ساز یا چای ساز فقط کافی اسـت تمام اجزای قابل جدا کردن چای ساز و قهوه ساز را بیرون آورده و آنها رابا دست یا با خودرو ظرف شویی بشویید.

 

داخل سطل زباله

آیا تا بحال شاهد این بوده اید کـه آب سطل آشغال بـه بیرون نشت کند؟ بسیار چندش آور اسـت. میکروب ها و قارچ ها از کیسه آشغال هاي پلاستیکی هم راهی بـه بیرون خواهند یافت. البته هیچ کس توصیه نمی‌کند کـه هرروز سطل آشغال خانه خودرا بشویید، اما بهتر اسـت برای تمیز کردن آن بـه صورت هر چند وقت یکبار برنامه اي بریزید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

اگر در یک خانه بزرگ و ویلایی زندگی می کنید، میتوانید سطل را بیرون برده و با استفاده از شلنگ آب و محلول شوینده ها، سطح داخلی و خارجی آن رابه خوبی بشویید و اگر در یک آپارتمان ساکنید میتوانید همین کار را در حمام انجام دهید.

 

شانه و برس های مو

عمر مفید یک برس مو بین یک تا سه سال اسـت. در تمام مدتی کـه از یک شانه یا برس استفاده می کنید، باید مراقب کثیف و آلوده شدن آن باشید.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

بـه این صورت بعد از هر بار استفاده از برس و شانه، مو هاي اضافه درون آنرا خارج کنید. علاوه بر این سعی کنید ماهی یک‌بار برس خودرا با شامپو و آب بشویید و اجازه دهید در طول شب خشک شود.

 

لوازم حمام

شاید شنیده باشند کـه توصیه می شود، مسواک خودرا در فضای حمام قرار ندهید، اما چرا؟ بـه این دلیل کـه ذرات آلوده قادرند از دستشويي و فاضلاب حمام شـما بـه اطراف پاشیده شوند و بر روی سطوح بنشینند. ازآن جاییی کـه باکتری و ویروس ها بـه اسانی از طریق هوا منتقل میشوند ودر سراسر حمام انتشار می یابند.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

بنابر این یک لایه نفرت انگیز از جرم و آلودگی روی تمامی وسایلی کـه درون حمام باقی می گذاریم را می پوشاند. تصور کنید کـه در و دیوار حمام، صابون ها، بوگیر ها و حوله هاي خوشرنگ مـا تا چـه حد می توانند کثیف باشند، پس بهتر اسـت تمام سطوح و وسایل موجود در حمامتان رابا شوینده هاي قوی بشویید و وسایلی مانند حوله هاي تمیزی راکه از انها استفاده نمی‌کنید در داخل کمد نگه‌داری کنید.

 

اسکاچ و برس ظرف شویی

احتمال دارد شـما نیز تا بحال اسکاچ هاي ظرفشویی را درون مایکرویو قرار داده باشید تا بـه این وسیله باکتری هاي آنرا از بین ببرید و آنرا برای مدت طولانی تری تمیز نگه دارید. کار شـما درست بوده اسـت. اسکاچ ها و برس هاي ظرف شویی واقعاً یکی از کثیف ترین وسیله هاي خانه هستند کـه از انها غفلت میشود. اما مشکل این اسـت کـه در بیشتر موارد این وسایل پلاستیکی هستند.

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

در صورتی کـه آنها را درون مایکرویو بگذاریم ذوب خواهند شد. دراین مواقع چـه باید کرد؟ نخستین توصیه این اسـت کـه اسکاچ ظرف شویی را زود بـه زود دور بیاندازید و یک اسکاچ جدید را جایگزینش کنید. ضمن این‌کـه در فواصل زمانی مشخصی اسکاچ خود رابه وسیله شوینده ها بشویید. میتوانید اسکاچ را درون خودرو ظرفشویی قرار دهید، دراین صورت بهتر اسـت آنرا در قفسه بالایی اتومبیل قرار دهید.

 

ماشین لباسشویی

اتومبیل لباسشویی هاي جدید از نظر مصرف انرژی، بـه صرفه تر از مدلهای قدیمی تر هستند، اما این خودرو هاي لباس شویی یک خبر نامطبوع هم برای مـا دارند: کپک ها خیلی بیشتر و خیلی سریعتر در درون انها رشد میکنند. اگر لباس هایي کـه در اتومبیل لباس شویی می‌ریزید، بوی نامطبوعی می‌گیرند نشان دهنده این اسـت کـه:

روش های سریع برای مرتب کردن خانه | ترفندهای خانه داری

محیط درون خودرو آلوده شده اسـت. البته خبر خوب این اسـت کـه بـه اسانی می توانید اتومبیل لباسشویی خودرا از شر این مزاحم ها خلاص کنید، فقط کافی اسـت اتومبیل را بر روی حالت شستشو با داغ ترین دمای آب تنظیم کرده و بجای مواد شوینده در مخزن آن سرکه بریزید.