پارس ناز پورتال

سرماخوردگی فرزند و توصیه های بهداشتی

سرماخوردگی فرزند و توصیه های بهداشتی

سرماخوردگی فرزند و توصیه های بهداشتی 

وقتی فرزند شما به سرماخوردگی در فصول سرد سال مبتلا شد باید دست به کار شده و مراقبت فرزند خود باشبد تا موقعی که سالم و سرحال شود. بیدار که می‌شوید احساس می‌کنید حالتان خوب نیست. سرتان درد می‌کند. حتی اینقدر انرژی ندارید که از تختتان بلند شوید. نفستان هم از بینی بالا نمی‌آید. مشکل کجاست؟ سرما خورده‌اید!

 

سرماخوردن اصلی‌ترین دلیل رفتن بچه‌ها پیش دکتر و خانه ماندن و مدرسه نرفتن است. بچه‌ها معمولاً تا هشت مرتبه در سال سرما می‌خورند که هربار 5 تا 7 روز طول می‌کشد. دوست دارید بیشتر درمورد سرماخوردگی بدانید؟

سرماخوردگی فرزند و توصیه های بهداشتی

سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسی بالایی است. این یعنی بر بینی، گلو و گوش‌ها اثر می‌گذارد. ویروس سرماخوردگی وارد بدن شما شده و مریضتان می‌کند. بیشتراز 200 ویروس باعث سرماخوردگی می‌شوند. رینوویروس متداول‌ترین ویروس سرماخوردگی است

 

اما بیشتر از 200 ویروس دیگر هم می‌‌توانند باعث سرماخوردن شما شوند. چون ویروس‌های سرماخوردگی انواع مختلفی دارند، واکسنی برای آن نیست که بتواند جلوی سرماخوردن شما را بگیرد.

 

راهنمای بچه‌ها برای سرما خوردگی

خوشبختانه بدن شما بهترین علاج را برای سرماخوردگی دارد—یعنی سیستم ایمنی بدنتان. سیستم ایمنی از بدن شما دربرابر بیماری محافظت می‌کند. گلوبول‌های خون مهمترین سلاح سیستم ایمنی هستند که کمک می‌کنند حالتان کمی بهتر شود.

 

بچه‌ها چطور سرما می‌خورند؟

ماده‌مخاطی آن چیزهای مرطوب و لیز در بینی است. وقتی کسی سرفه یا عطسه می‌کند، این مواد در هوا شناور می‌شوند. نفس کشیدن در این هوا می‌تواند سرماخوردگی را از یک نفر به یک نفر دیگر منتقل کند.همچنین اگر بعد از دست زدن به چیزی که ویروس سرماخوردگی روی آن باشد، به چشم‌ و بینیتان دست بزنید

 

هم ممکن است سرما بخورید. Cd ها، در مغازه‌ها و نیمکت کلاستان همه ممکن است محلی از ویروس باشند. پس حتماً دست‌هایتان را مرتب بشویید.سرماخوردن مثل سفرهای فضایی می‌ماند—ویروس‌ها لنگرگاه‌هایی دارند که از آنجا به داخل بینی شما می‌چسبد—مثل یک سفینه کوچک که به سفینه مادر می‌چسبد.

 

ویروس‌ها روی سلول‌های پوشش داخلی بینی را گرفته و شروع به تولید ویروس بیشتر می‌کنندگلوبول‌های سفید خون برای نجات بینی و ایجاد علائم سرماخوردگی درحالیکه ویروسی که موجب سرماخوردگی شده است را می‌کشند، دست به کار می‌شوند. آبریزش بینی و عطسه کردن به جلوگیری از حمله ویروس به بقیه قسمت‌های بدن کمک می‌کند.

 

به خاطر این عطسه می‌کنید که عصب‌هایتان ایجاد ناراحتی در بینیتان را تشخیص داده‌اند و ریه‌هایتان را وادار می‌کنند که انفجاری از هوا را از بینی و دهانتان بیرون کنند.

سرماخوردگی فرزند و توصیه های بهداشتی

راهنمای سرماخوردگی

نشانه‌ها

به گزارش پارس ناز اینها نشانه‌هایی هستند که دکتر می‌گوید که شما مریض هستید. وقتی با ویروس سرماخوردگی تماس پیدا کردید، 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا نشانه‌های سرماخوردگی در شما شروع شود. اگر نشانه‌ها و علامت‌های زیر را داشتید، احتمالاً سرما خورده‌اید:

 

• کمی تب (100 تا 101 درجه فارنهایت یا 2/37 تا 8/37 درجه سلسیوس)
• لرز
• گلودرد یا ایجاد خارش در گلو
• عطسه کردن، آبریزش بینی و چشم
• سرفه کردن
• احساس خستگی و بی‌اشتهایی
• گرفتگی (وقتی احساس می‌کنید بینیتان کیپ شده است و نمی‌توانید نفس بکشید)

 

چکار کنید حالتان بهتر شود

اگر می‌خواهید حالتان خیلی زود بهتر شود، این نکته‌‌‌ها را رعایت کنید:

 

• نوشیدنی‌های گرم بنوشید که گلودرد و سرفه‌هایتان بهتر شود و ماده‌مخاطی که در گلویتان است را هم کمتر می‌کند. خوردن یک کاسه سوپ گرم هم فوق‌العاده است.

 

• یک دوش آب گرم برای ناراحتی که در بینیتان احساس می‌کنید خیلی خوب است. می‌توانید دستگاه مرطوب‌کننده (دستگاه بخور) را هم روشن کنید تا گلودرد، آبریزش بینی و خارش چشم‌هایتان بهتر شود. این دستگاه‌ها هوای اتاق را مرطوب نگه می‌دارد که باعث می‌شود خلطی که در گلویتان است آبکی‌تر شود.
سرماخوردگی فرزند و توصیه های بهداشتی• عادت‌های سالم را تمرین کنید. اگر خوب غذا بخورید، به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید، سیستم ایمنی بدن شما برای جنگیدن با سرماخوردگی همیشه آماده خواهد بود.

 

• فین کردن یک راه خیلی خوب برای خلاص شدن از دست مایعی است که در بینیتان اذیتتان می‌کند.

 

• استراحت کنید. این چند روز سعی کنید زودتر به رختخواب بروید و در طول روز هم کمی چرت بزنید.

 

• استرس نداشته باشید. وقتی استرس داشته باشید حالتان بدتر خواهد شد. از وقتتان برای کتاب خواندن، گوش کردن به موسیقی، یا تماشای فیلم استفاده کنید. سعی کنید همیشه پرانرژی باشید و تفریح کنید شاید بتوانید از سرماخوردگی جلوگیری هم بکنید.