پارس ناز پورتال

سنا گیاه دارویی برای درمان مشکلات معده

سنا گیاه دارویی برای درمان مشکلات معده

سنا گیاه دارویی برای درمان مشکلات معده 

سنا گیاه دارویی و برترین ملین برای معده است که دراین پست برترین و مهمترین خواص این گیاه داروئی مفید را نقل کرده ایم. سنا” گیاهی است که بیشتر به شکل بوته‌‌اي بوده، برگ آن خواص داروئی فراوانی دارد. این گیاه بومی آفریقا و هندوستان بوده و به صورت وحشی و کشت شده یافت می شود، گونه‌‌اي از گیاه سنا در جنوب ایران ودر حوالی خلیج ‌فارس می روید، ولی به علت نیاز زیاد به این گیاه، عمده آن وارداتی است.

 

سنا گیاهی است که خاصیت ملین کنندگی دارد و برای درمان یبوست توصیه می شود. این گیاه توسط سازمان خوراکی و داروئی کشور آمریکا بعنوان ملینی خانگی و گیاهی تایید شده است. با این حال چای سنا برای لاغری و عاملی برای پاک‌سازی سموم ازبدن به کار می‌رود.

 

چای سنا بوسیله ي دم کردن برگ گیاه سنا آماده میشود. گیاه سنا دارای گل ها و غلاف زرد رنگ است. این گیاه در مناطق بیابانی رشد می کند.در کشور هاي گوناگونی این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی، بیماری هاي پوستی و بیماری هاي تنفسی قدمت چندین ساله دارد. طرفداران سنا اعتقاد دارند که این گیاه تاثیر بسزایی در روان کنندگی دارد که دفع سموم را ازبدن تسریع می کند.

 

خیلی از مردم از برگ هاي این درخت مستقیما دمنوش کرده و مینوشند. بهتر است چای سنا را از فروشگاه هاي معتبر تهیه بفرمایید. چای کیسه اي و یا چای سنا عاری از رزین ها و ترکیبات آلاینده است.

 

خواص برگ سنا برای لاغری و کاهش وزن
یکی از راه‌هایي که افراد برای لاغر شدن به سوی آن گرایش دارند، استفاده از گیاهان داروئی برای کاهش وزن و لاغری است که در خیلی از موارد اگر بطور صحیح استفاده شود، مفید خواهد بود. البته مثل تمام کمک کننده‌هاي لاغری انچه که اهمیت دارد این است که قبل از استفاده از این گیاهان برای لاغرشدن باید به ورزش و نوع تغذیه نیز دقت داشت. یکی از گیاهان داروئی موثر استفاده از برگ سنا برای لاغری است.

 

طبق نظر پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، برای برطرف کردن چاقی شکم، نخستین درمانش سنای مکی و گل سرخ است، به این منظور بایستی، برگ سنا و گل سرخ را مخلوط کرده، مثل چای معمولی دم کرده و مصرف شود. سنای مکی این خاصیت را دارد که چربی بدن اعم از چربی خون، چربی دور شکم و کبد چرب را درمان و ازبدن خارج می کند. البته همه ی مسهل‌ها این خاصیت را دارند ولی سنا این خاصیت را بیشتر دارد و اثر گذارتر است.

 

نحوه تاثیر برگ سنا برای لاغری
سنا با تاثیرات متقابلی که بر باکتری‌هاي مجاری گوارشی دارد، منجر به بروز انقباضات روده‌اي می شود. این انقباضات در اثر آنتراکینونها به وجود می آید که در سنا وجود دارند. همینطور برگ سنا شامل گلیکوزیدها «گروهی از ترکیبات ارگانیک» می باشد، این ترکیبات با نرم کردن ماهیچه‌ها به هنگام عبور غذا هاي هضم شده

 

از روده‌ها، در قالب ملین عمل می کنند و بدین ترتیب به افزایش حجم مدفوع و خروج آن از روده کمک می کنند. فرآيند مذکور بواسطه زنجیره‌اي از اسیدهای چرب انجام میگیرد که باعث بهتر شدن عمل گوارش، تخمیر و نیز مبدل موفقیت آمیز گلیکوزیدها به عوامل ملینی می شود و از این طریق به کاهش وزن و لاغر شدن کمک میکند.

 

طریقه مصرف برگ سنا برای لاغری
برای امنیت خاطر شما ممکن است دمنوش سنا را برای تقویت فرآیند کاهش وزن استفاده کنید. شما باید از نحوه ي استفاده ي صحیح از این گیاه خاطرجمعی حاصل نمایید.

 

۱- امروزه تنوع زیادی از برگ سنا در بازار موجود است. خاطرجمعی حاصل نمایید که دمنوش شما بدون کافئین باشد تا بر روی الگوی خواب شما تاثیری نگذارد. در حالی‌که شکل کپسولی سنا هم در معرض است اما دقت داشته باشید که دمنوش سنا با سرعت بیشتری جذب بدن شما می شود.

 

۲- در ابتدا آب را بجوش آورید. چای سنا را در در آب جوش ریخته و بگذارید بمدت حداقل ۵ دقیقه دم بکشد. برخی از افراد از آب لیمو هم بعنوان یک طمع دهنده استفاده می کنند. شما ممکن است مقداری عسل هم برای التیام بیشتر طمع به آن اضافه کنید.

 

۳- برای تاثیر بیشتر شما می‌توانید از این دمنوش روزانه دو بار استفاده کنید.

 

۴- زمانی که شما دمنوش سنا را مینوشید درکنار آن از غذا هاي مناسب تغذیه کنید تا اثر حداکثری داشته باشد. شما بهتر است از غذاهایی امثال مرغ، ماهی، سالاد سبز و میوه جات تغذیه کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز ضروری است. اینکار باعث التیام فرآیند گوارشی شما می شود.

 

۵- ورزش همراه با چای سنا توصیه می شود. هیچگونه قانون و فرمول ثابتی وجود ندارد، اما روزانه ۳۰ دقیقه ورزش مناسب میباشد. شما ممکن است فرمی از ورزش را درنظر بگیرید که با آن آسان تر هستید.

 

نحوه تاثیر برگ سنا برای لاغری
سنا با تاثیرات متقابلی که بر باکتری‌هاي مجاری گوارشی دارد، منجر به بروز انقباضات روده‌اي می شود. این انقباضات در اثر آنتراکینونها به وجود می آید که در سنا وجود دارند. همینطور برگ سنا شامل گلیکوزیدها «گروهی از ترکیبات ارگانیک» میباشد، این ترکیبات با نرم کردن ماهیچه‌ها به هنگام عبور غذا هاي هضم شده از روده‌ها،

 

در قالب ملین عمل می کنند و بدین ترتیب به افزایش حجم مدفوع و خروج آن از روده کمک می کنند. فرآيند مذکور بواسطه زنجیره‌اي از اسیدهای چرب انجام میگیرد که باعث بهتر شدن عمل گوارش، تخمیر و نیز مبدل موفقیت آمیز گلیکوزیدها به عوامل ملینی میشود و از این طریق به کاهش وزن و لاغر شدن کمک میکند.