پارس ناز پورتال

درباره سندروم خستگی مزمن و راه درمان

درباره سندروم خستگی مزمن و راه درمان

درباره سندروم خستگی مزمن و راه درمان 

در سندروم خستگی مزمن افراد دائما احساس خستگی و بیمار بودن می کنند و خواب آلود هستند. با این بیماری دراین پست بیشتر آشنا می‌شویم. سندرم خستگی مزمن کـه بعنوان اختلال عملکرد ایمنی بدن نیز شناخته می شود یک شرایط گیج کننده دکتری اسـت کـه طبق معمول در زنان ۳۰ الی ۵۰ سال دیده می شود.

 

البته باید بـه این نکته توجه داشته باشید کـه این شرایط میتواند هر فردی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بیش از یک میلیون نفر در ایالت متحده کشور آمریکا تحت تاثیر این سندرم قراردارند. از آنجایی کـه علت شناخته شده یا تشخیص خاصی برای این شرایط وجود ندارد، پزشکان طبق معمول در مورد این کـه سندرم خستگی مزمن«CFS» واقعی اسـت یا خیر شک داشتند. بیشتر پزشکان امروزی بر این باورند کـه سندرم یک شرایط دکتری حاد اسـت و باید درمان شود.

 

نشانه‌ها و علائم:
سندرم خستگی مزمن توسط خستگی‌هاي شدید و غیر عادی شناخته می شود کـه حداقل شش ماه متوالی ادامه پیدا میکند و بر اثر فعالیت‌هاي فیزیکی شدید و استرس بدتر می شود. این خستگی طبق معمول همانند خستگی‌هاي معمولی کـه بعد از انجام فعالیت‌هاي بدنی یا نداشتن استراحت کافی ایجاد می شود نیست.

 

افرادی کـه مبتلا بـه این سندرم هستند حتی باوجود استراحت کافی بازهم چنین خستگی‌هایي را تجربه می کنند. این شرایط در زندگی روزمره افراد اختلال وارد می کند و باعث می شود انجام فعالیت‌هاي روزانه و کار کردن بسیار دشوار گردد. بیشتر افرادی کـه مبتلا بـه CFS هستند خستگی شدیدی را بعد از انجام فعالیت‌هاي بدنی تجربه میکنند

 

کـه طبق معمول با سایر نشانه‌ها همراه اسـت. این دوره‌هاي خستگی کـه با عنوان ضعف پس از فعالیت نیز شناخته می شود، ممکن اسـت ۲۴ ساعت یا بیشتر طول بکشد. علاوه بر چنین خستگی‌هایي، نشانه‌هاي زیر نیز ممکن اسـت در فرد وجود داشته باشد:

 

اختلال در حافظه کوتاه مدت و تمرکز
درد عضلات
درد مفاصل کـه همراه تورم یا قرمزی نیست
سردرد
گره‌هاي لنفاوی در گردن یا زیر بغل
گلودرد مکرر یا در بازه زمانی مشخص

 

هم چنین نشانه‌هاي دیگری نیز در مورد سندرم خستگی مزمن وجوددارد کـه همیشه برای تشخیص مورد استفاده قرار نمی گیرد. این نشانه‌ها عبارتند از:

 

سندرم روده تحریک پذیر
افسردگی یا سایر مشکلات روحی- روانی
لرز و تعریق شبانه
سرگیجه یا مشکلات تعادلی
خستگی شدید
حساسیت بـه بوها، صداها و غذا هاي خاص
بیخوابی یا سایر مشکلات خواب

 

علل سندرم خستگی مزمن:
علل ایجاد خستگی مزمن هنوز مشخص نیست. در طول دهه‌هاي اخیر، مطالعات دکتری مسری بودن این بیماری را مورد بررسی قرار داده اسـت اما هنوز شواهد محکمی برای این موضوع پیدا نشده اسـت. هم چنین مطالعات انجام شده هنوز نتوانسته اند رابطه اي بین این شرایط و سایر بیماری‌هاي قابل انتقال ومسری پیدا کنند.

 

با اینحال مطالعه انجام شده درسال ۲۰۰۹ نشان میدهد کـه رابطه اي بین سندرم خستگی مزمن و ویروس تازه کشف شده اي بنام xenotropic murine leukemia وجوددارد. تا سال ۲۰۱۱ همه ی پژوهشگران و محققان این بیماری رابه بیماری‌هاي ویروسی مرتبط میدانستند. محققان هنوز هم بـه دنبال یافتن راهی برای برقراری ارتباط با سایر عوامل عفونت زا هستند.

 

طبق مطالعات انجام شده توسط CDC، عده اي از عوامل عفونت زا کـه در گذشته مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند یا هنوز تحت بررسی هستند ، عبارتند از:

 

اپشتین بار ویروس کـه با عنوان مونونوکلئوز نیز شناخته شده اسـت.
ویروس هرپس انسانی ۶، کـه بیماران مبتلا بـه ایدز را تحت تاثیر خود قرار می دهد
عفونت آنتروویروس، عفونتی اسـت کـه دستگاه گوارش را هدف قرار میدهد

 

سرخجه
کاندیدا آلبیکنس ، قارچی اسـت کـه باعث ایجاد عفونت مخمری میشود.
Bornaviruses
مایکوپلاسما کـه منجر بـه ایجاد نوعی پنومونی میشود.
ویروس رودخانه راس

 

کوکسیلابورنتی کـه عامل بیماری تب کیو اسـت. این بیماری ي عفونت باکتریایی اسـت کـه میتواند ریه، کبد، قلب و سایر بخش‌هاي بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد.عده اي از مطالعات نشان میدهد کـه CFS ممکن اسـت بخاطر وجود عفونت در سیستم عصبی بدن باشد کـه بعنوان پاسخی برای سیستم ایمنی ایجاد شده اسـت.

 

شرایطی هم چون استرس، محیط زیست، سن و ژنتیک نیز می تواند در ایجاد این سندرم دخیل باشد. افت فشار خون، افسردگی، کم خونی و آلرژی نیز جزو عللی اسـت کـه توسط مایوکلینیک پیشنهاد شده اسـت.

 

تشخیص و بررسی:
دکتر تنها زمانی میتواند این بیماری را تشخیص دهد کـه همه ی علل و عوامل ایجاد خستگی را بررسی نماید. فاکتورهایی کـه ممکن اسـت در ابتدا درنظر گرفته شود شامل اختلالات ایمنی، وابستگی بـه دارو، عفونت، اختلالات غدد درون ریز، تومورها، بیماری‌هاي روحی و روانی هم چون افسردگی و بیماری عصبی اسـت.

 

عده اي از فاکتورها باعث پیچیده شدن شرایط تشخیص می شود.خستگی و عده اي از نشانه‌هاي دیگر ممکن اسـت با انواع مختلفی از بیماری‌ها همپوشانی داشته باشدو همین امر فرایند تشخیص را بسیار دشوار می‌سازد. این شرایط توسط دوره‌هاي التیام و عود شناخته میشود.

 

این موضوع بدین معنی اسـت کـه بیماران مبتلا بـه این سندرم ممکن اسـت همیسه ازآن رنج نبرند. از آنجایی کـه نشانه‌هاي این بیماری بسیار گسترده اسـت، بـه دست آوردن معیار هـای تشخیصی مناسب برای دکتر نیز بسیار دشوار اسـت.

 

درمان و داروها:
هیچ درمان یا داروی شناخته شده اي نمی تواند سندرم خستگی مزمن رابه طور کلی درمان کند.مرکز نظارت بیماری‌ها بـه افرادی کـه مبتلا بـه سندرم خستگی مزمن هستند پیشنهاد می کند، یک گروه حمایتی از پزشکان، درمانگران و اعضای خانواده ایجاد کنند. این موضوع بـه این خاطر اسـت کـه بیمار مبتلا بـه سندرم

 

نه تنها باید با خستگی شدید دست و پنجه نرم کند بلکه در مورد زمان رخ دادن نشانه‌هاي خاص مطمئن نخواهد بود. تغییر در خلق و خو، تغییر در روابط بین دوستان و اعضای خانواده و وابستگی می تواند بخاطر خستگی زیاد رخ دهد. از آنجایی کـه هنوز درمان خاصی برای این بیماری کشف نشده اسـت، انجام پژوهش‌هاي مختلف

 

بر روی آن هنوز ادامه دارد. عده اي از محققان در حال بررسی تاثیر استفاده از داروهای ضد ویروسی برای بیماران مبتلا بـه سندرم خستگی مزمن هستند. اگر چـه درمان سندرم ممکن نیست اما میتوان نشانه‌هاي آنرا التیام بخشید. داشتن رژیم غذایی سالم، مصرف داروهای ضدافسردگی، یادگیری تکنیک‌هاي خوب برای مدیریت خواب،

 

مصرف داروهای خاص برای کاهش درد و انجام درمان شناختی- رفتاری می تواند مفید باشد. هم چنین بهتر اسـت شرایط استرس زا و فعالیت‌هاي چالش برانگیز کمتر شود. شـما باید سطح خستگی خودرا بشناسید. کاهش استرس و ایجاد آرامش در زندگی از طریق بیوفیدبک، تنفس عمیق، ماساژ، مدیتیشن و یوگا میتواند بـه بیمار در نظارت شرایط موجود کمک کند.