پارس ناز پورتال

این عادت های مالی مضر را از کودکان دور کنید

این عادت های مالی مضر را از کودکان دور کنید

این عادت های مالی مضر را از کودکان دور کنید 

تصمیم گیری درمورد مسائل مالی بهتر از از دوران کودکی در فرزندان نهادینه شود تا حداقل انها از عادت هاي بد مالی دور نگه داشته شوند.عادت مالی بد می تواند موفقیت مالی را تهدید کند. در این نوشتار درمورد ۱۱ عادت مالی بد صحبت می شود که هرگز نباید بچه هاي تان از شما بیاموزند.

 

متاسفانه، بچه‌ها هر درسی را از اعمال‌مان بیش‌تر از گفته‌هاي‌مان یاد می گیرند. در این راستا، چند عادت بد مالی میباشند که بچه‌هاي‌تان نباید از شما یاد بگیرند.هیچ‌چیز را بیش‌تر از نشستن و صحبت کردن با ۳ پسرم درمورد پول و راه و روش درست به‌دست آوردن و خرج کردن آن دوست ندارم.

 

متاسفانه، بچه‌ها هر درسی را از اعمال‌مان بیش‌تر از گفته‌هاي‌مان یاد میگیرند. پسرهای من نیز از این قاعده مستثنا نیستند.اگر حرف‌هاي‌مان یک چیز را بگویند، اما رفتار‌مان در جهت مخالف آن باشند، بچه‌ها تحت تاثیر رفتارمان خواهندبود نه گفتارمان. بنابراین رفتارتان با پول، مهم ترین درس مالی هست که میتوانید به بچه‌هاي‌تان بدهید.

 

در این راستا، ۱۱ عادت مالی بد میباشند که بچه‌هاي‌تان نباید از شما یاد بگیرند.

 

عادت مالی بد ۱: بدون دقت به بودجه عمل می کنید.

دقت کنید تا کجا می توانید پیش بروید.اگر بدون دقت به بودجه خرج کنید-یعنی هرچه را لازم دارید یا میخواهید، بخرید بدون این‌که به قیمت آن دقت کنید- بچه‌هاي‌تان نیز این را یاد میگیرند. آنها به‌طور خودکار خرید و هزینه را دو مقوله‌ي جدا از هم خواهنددید.

 

از این طریق، عادت بی‌توجهی شما به بودجه میراث آنها خواهدشد. آنها هم بودجه دقت نخواهندکرد، و پیامدهایی منفی را متحمل خواهندشد که ناشی از نبود انضباط در خرج کردن هست.

 

عادت مالی بد ۲ : بدهی دوست صمیمی شما هست.

پذیرش بدهی توسط شما یعنی بچه‌هاي‌تان هم آن را خواهندپذیرفت.یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که اکثر خانواده‌ها دارند تقریبا یک مشکل خاموش هست. این مشکل، خود بدهی نیست، بلکه پذیرش آرام آن بعنوان یک “دوست” در زندگی‌تان هست. اگر چنین نگاهی به بدهی داشته‌باشید، بچه‌هاي‌تان هم همین‌طور خواهندبود.

 

بدهی فقط بازنمای کاهش درآمد آینده‌ هست، چون مخارج دیروز را امروز، و مخارج امروز را فردا میپردازید. یک بازی پیچیده‌ي لگد به بطری هست. «این بازی شبیه به قایم باشک هست با این تفاوت که هرچه بطری را به فاصله‌ي دورتری بیندازید فرصت بیش‌تری خواهیدداشت، م. » و در حالت امیدوارانه، این بازی امروز ضرری به شما نمیرساند اما هزینه‌بر هست-این اتومبیل‌حساب مادام‌العمر نرخ هزینه‌ي بدهی میتواند به شما نشان دهد چه‌قدر هزینه‌بر هست.

 

این دیدگاه سالمی نسبت به بدهی نیست. شما میتوانید درمورد بدهی با بچه‌هاي‌تان صحبت کنید و باید اینکار را بکنید. اما این‌که خودتان چه‌طور آن را حل و فصل میکنید مهم‌تر هست.

 

عادت مالی بد ۳ : اگر دوستان‌مان آن چیز را دارند، مفید ما هم به آن احتیاج داریم.

سرنخ خرج کردن را از دوستان‌تان نگیرید.اگر سرنخ خرج کردن را از دوستان‌تان بگیرید، با مهارت تمام به بچه‌هاي‌تان یاد میدهید اجازه دهند آدم‌هاي دیگر روش خرج کردن‌شان را تعیین کنند. و اگر بازرسی مخارج‌تان به‌طور غیرمستقیم در دست آدم‌هاي دیگر باشد، یعنی نظارت آن دست خودتان نیست. این درسی هست که بچه‌هاي‌تان نباید یاد بگیرند.

 

عادت مالی بد ۴ : داشتن رازهای مالی.

راز، رازها اصلا دیدنی نیستند.آیا به تا حال پیش آمده‌هست که چیزی را بخرید و از بچه‌هاي‌تان بخواهید به همسرتان نگویند؟ این درخواست عاری از ضرر نیست.حاصل این درخواست ممکن هست دو پیامد منفی باشد:

 

۱. بچه‌ها احساس خواهندکرد مشکلی وجود دارد، و/یا

 

۲. به آنها چراغ سبزی نشان خواهیدداد که اشکالی ندارد درمورد‌ي پول دروغ بگویند-حتی اگر از راه‌هاي دیگری به آنها یاد باشید که در کل نباید دروغ بگویند.آیا ممکن هست این پایان خوشی داشته‌باشد؟

 

عادت مالی بد ۵. : لیاقت برترین‌ها را در زندگی دارید.

بچه‌هاي‌تان نباید احساس کنند استحقاق داشتن هر چیزی را دارند.آیا اکثر اوقات چیزهایی را می خرید چون فکر میکنید “لیاقت‌اش را دارید”؟ اشکالی ندارد گاهی خودتان را تحویل بگیرید، اما معیار مهم‌تر این هست: “آیا واقعا توان مالی آن را دارم؟”

 

اگر بچه‌هاي‌تان ببینند شما دائم چیزهایی را می خرید چون احساس میکنید لیاقت آن را دارید، ممکن هست این طرز فکر در آنها ایجاد شود که استحقاق داشتن هر چیزی را دارند. شاید این باعث شود خیلی زود مشاهده نمایید در زندگی‌شان چیزهایی را می خرند که توان مالی آن را ندارند، و با بزرگ‌تر شدن‌شان این عادت بهتر نخواهدشد.

 

عادت مالی بد ۶ : هرگز درمورد‌ي پول صحبت نمیکنید.

بچه‌ها نه‌تنها میتوانند درمورد‌ي پول صحبت کنند، بلکه میتوانند مسئولیت‌هایي را نیز به عهده بگیرند.این صورت دیگری از انکار هست. شاید چون پول موضوع جنجال برانگیزی در زندگی‌تان هست، درمورد‌ي آن صحبت نمیکنید. این به‌خودی خود اصلا نشانه‌ي خوبی نیست! اما اگر هیچ‌وقت در حضور بچه‌هاي‌تان درمورد‌ي پول صحبت نکنید،

 

احتمالا هیچ ایده‌ي سازنده‌اي درمورد‌ي هزینه‌ها یا حتی اهمیت آن نخواهندداشت. این قضیه به اندازه‌ي کافی از طریق تلویزیون رواج داده می شود و شما باید به‌طور ویژه از تقویت این پیام خودداری کنید.بچه‌ها نه‌تنها باید صحبت‌هاي شما را درمورد‌ي پول بشنوند، بلکه باید مسئولیت‌هاي مالی مناسب سن‌شان داشته‌باشند.

 

اگر برای امور روزمره‌ي‌شان در خارج از خانه خرجی معینی مقرر کنید یا از آنها بخواهید بخشی از این خرجی را به خیریه اهدا کنند، درس‌هاي بسیار خوبی یاد میگیرند. موضوع به‌دست آوردن و دادن هست، دو فعالیت که قطعا وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر شوند اهمیت بیش‌تری پیدا میکنند.

 

عادت مالی بد ۷ : “بخور، بنوش، خوش باش، چون فردا همه ي می‌میریم! “

فوق‌العاده هست که امروز خوش بگذارنی، اما نه به قیمت از دست دادن فردا.آدم‌ها همۀ وقت} از این توجیه برای داشتن یک زندگی مفید بهره گیری می کنند، و این به نحوی برای امور مالی‌شان سم هست. این درواقع تفسیر اشتباهی از آیه‌اي در کتاب مقدس هست-نامه‌ي اول به قرنتیان ۱۵: ۳۲ – که به شما پیشنهاد می کند طوری خرج کنید که انگار فردایی وجود ندارد.اگر بخورید، بنوشید، و خوش باشید«و با اینکار زیر بار بدهی بروید» و فردا نمیرید چه؟

 

اگر این تفسیر اشتباه این را در امور مالی‌تان به کار بگیرید، در واقع به بچه‌هاي‌تان می گویید-و در عمل نشان می دهید- ما اکنون به برترین نحو زندگی می کنیم چون شاید فردا نباشیم. از نقطه‌نظر مالی انتقال این تصور به بچه‌هاي‌تان یک فاجعه‌ي تمام عیار هست. این به بچه‌ها می گوید آمادگی برای آینده لزومی ندارد، که بدترین درس مالی ممکن هست.

 

عادت مالی بد ۸ : هدفی برای پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری تعیین نمیکنید

برای آینده هدف تعیین کنید.شما باید برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری هدف داشته‌باشید و بچه‌هاي‌تان باید حداقل تا حدودی از وجود آن اهداف و علت‌شان آگاه باشند. این اهداف فرصتی برای نشان دادن این نکته به بچه‌ها میباشند که بعضی مقاصد مستلزم آمادگی و تلاش میباشند.

 

این هم‌چنین روشی برای نشان دادن خشنودی متعاقب هست-شما کاری را انجام می دهید که درحال‌حاضر سودی ندارد با این هدف که بعدها به دستاورد یا موفقیتی واقعا مهم برسید. این یقینا درسی هست که بچه‌هاي‌تان باید یاد بگیرند.شاید در بعضی وضعیت‌ها زیاده‌روی نباشد که از بچه‌هاي‌تان بخواهید به نحوی در رسیدن به آن هدف هم‌کاری کنند.

 

شاید فقط چند سکه به قلک خانواده اضافه شود، یا حتی شرکت در نوعی فعالیت باشد. این هم‌کاری باعث میشود آن هدف برای بچه‌ها اعتبار پیدا کند.

 

عادت مالی بد ۹ : همۀ وقت} از حراج‌ها بهره گیری می کنید.

در حراج‌ها احساسات‌تان را نظارت کنید.این یکی از بزرگ‌ترین باورهای موجود درمورد‌ي پول هست. هرچند یک خرید مهم در حراج می تواند باعث پس‌انداز شود، اما اگر خرج‌کردن‌هاي پی‌درپی و بی‌علت را با حراج بودن توجیه کنید، در این‌صورت فقط پول‌تان را هدر می دهید.

 

این یکی از قدیمی‌ترین حقه‌هاي بازاریابی هست-حراج به راه بینداز تا آدم‌ها را به خریدن چیزهایی وادار کنی که در غیراین‌صورت نمیخرند. اجتناب از این طعمه نشان‌دهنده‌ي خویشتن‌داری هست. و این همه ي وقت درس خوبی هست که میتوانید به بچه‌هاي‌تان یاد بدهید، به‌ویژه درمورد پول.

 

عادت مالی بد ۱۰ : کارت‌هاي اعتباری روشی برای زندگی میباشند.

اگر بچه‌ها پولی راکه خرج میکنید نبینند، درمورد آن چیزی یاد نمیگیرند.آیا بچه‌هاي‌تان اغلب شما را در حال پرداخت مخارج با بهره گیری از کارت‌هاي اعتباری می بینند؟ شاید مفید باشد که از پول نقد بیش‌تر بهره گیری کنید. این به بچه‌هاي‌تان فرصتی میدهد تا ببینند پرداخت مخارج تنها با بهره گیری از یک کارت جادویی که گویی همه ي وقت هرچه‌قدر موردنیاز باشد فراهم سازی میکند، میسر نمیشود و به پول حقیقی نیاز دارد.

 

اگر دائم از کارت اعتباری بهره گیری کنید، یک امکان دیگر نیز وجود دارد. وقتی از اعتبارتان بهره گیری می کنید انکار مشکل بدهی راحت‌تر هست، به این علت که پول حقیقی از کیف پول‌تان یا حساب بانکی‌تان کم نمیشود. بچه‌ها هم می توانند به این انکار عادت کنند.

 

عادت مالی بد ۱۱ : وانمود می کنید عادت هاي مالی تاثیری بر سلامتی ندارند.

 به گزارش پارس ناز تاثیر عادت هاي مالی بیش‌تر از محتوای کیف پول‌تان هست.اگر فشار مالی در زندگی‌تان چندان هست، احتمالا تا حدودی بر سلامتی‌تان تاثیر می گذارد. فشار مالی چندان، مثل بدهی، حتی ممکن هست منجر به کوتاه شدن زندگی‌تان شود.

 

اگر به دلیل خودتان اینکار نمیکنید، به دلیل بچه‌هاي‌تان، امور مالی‌تان را، و به‌ویژه وضعیت بدهی‌تان را، بازرسی کنید. شاید سلامتی‌تان به آن بستگی داشته‌باشد، و هم‌چنین باید مطمئن شوید بچه‌هاي‌تان به همان سرنوشت جان‌کاه دچار نمیشوند.

 

شاید تصور کنید بچه‌هاي‌تان به عادت‌هاي مالی‌تان توجهی نمی کنند، اما مطمئن باشید دقت می کنند. مهم نیست چه‌قدر برای بچه‌هاي‌تان درمورد عادت هاي مالی مفید سخنرانی میکنید، رفتار مالی خودتان بیش‌ترین نفوذ را در زندگی آینده‌ي آنها خواهدداشت. شما اکنون این فرصت را دارید که به برترین تجربه‌ي ممکن را برای‌شان فراهم کنید. اگر فکر می کنید سودمند هست از این فرصت بهره گیری کنید.