پارس ناز پورتال

علت های مهم دل درد نوزادان و روش درمان

علت های مهم دل درد نوزادان و روش درمان

علت های مهم دل درد نوزادان و روش درمان 

دل درد نوزادان میتواند علل بسیاری داشته باشد که ما در مقاله پیش رو به مهم‌ترین علل اشاره می‌کنیم و راه درمان خانگی آنها را نیز به شما میگوییم. اگر بچه شما کمتر از 5 ماه دارد و بيش از حد و به طور غيرقابل بازرسی براي بيش از سه ساعت پشت سر هم يا بيشتر روزهاي هفته گریه میکند احتمالا کولیک دارد.

 

زماني که يک بچه تندرست به طور غيرقابل بازرسی گريه مي کند, مي گويند قولنج يا کوليک کرده هست. اگر بچه شما کمتر از 5 ماه دارد و بيش از حد و به طور غيرقابل بازرسی براي بيش از سه ساعت پشت سر هم يا بيشتر روزهاي هفته دست کم براي سه هفته گريه مي کند و هيچ توضيح پزشکي براي اين موضوع وجود ندارد, او قولنج کرده هست. بدبختانه هيچ درماني براي قولنج نيست.

 

والدين و پزشکان سعي مي کنند راههاي مختلفي براي آرام کردن بچه و قطع کردن گريه او ارائه دهند. اما خبر مفید اينجاست که بيشتر بچه ها بين سه تا چهار ماهگي پيشرفت قابل توجهي داشته و وقتي پنج ماهه مي شوند, ديگر قولنج نمي کنند.

 

علائم دل درد:
– نوزاد گریه میکند.
– پاهایش رو به سمت داخل جمع می‌کند.
– مشتهایش رو گره می‌کند.
– عضلات شکم رو منقبض می‌کند.
– دل درد می‌تواند تا ۳ ساعت در روز طول بکشد.

 

عوامل کارساز در ایجاد نفخ و دل پیچه نوزاد :‌
علت دل درد نوزاد,پیش گیری از دل درد نوزاد

قرار گرفتن نوزاد در اوضاع غلط باعث نفخ و دل درد نوزاد می‌شود

 

• شیردهی غلط و خارج نشدن باد حلق پس از شیرخوردن, باعث نفخ و دل پیچه نوزاد می‌شود.

 

• شیردهی و هم‌چنین قرار گرفتن نوزاد در اوضاع غلط و بلع هوا, باعث بروز سکسه و نفخ می‌شود.

 

• مادر هنگام شیر دادن به طفل دچار استرس و نگرانی شده باشد که خود این موضوع روی مقدار شیر و هم‌چنین روی نفاخ شدن شیر تاثیر مستقیم می‌شود.

 

• گاهی رخداد میوفتد که نوزادی به علت گرما گریه می‌کند و والدین گرسنگی را برای وی تشخیص و شروع به شیر دادن می‌کنند که این خود دشوار را تشدید می‌کند.

 

• حساسیت روده اي که گاهی با مصرف شیر خشک و شیر مادر رخداد میوفتد .به علت مشغله و دشواری های مادر و عدم به موقع تغذیه طفل توسط شیر مادر و بهره گیری از شیر خشک باعث می‌شود تا نوزاد دچار دل درد و دل پیچه هاي سخت همراه با یبوست شود.

 

• نوزادان و خردسالان معمولاً در هنگام خوردن شیر یا غذا, هوای زیادی می‌بلعند و به همین علت دچار نفخ روده و گردهمایی گاز در دستگاه گوارش می شوند که در نتیجه باعث نفح و دل درد خواهد شد.

 

•باید دقت داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهرمند باشد نوزاد حدود 2 ساعت بعد شیر را با همان مزه مواد خوراکی توسط مادر مینوشد که گاهی موادی مثل: شیر, حبوبات, غذاهایی مثل: قورمه سبزی, کله پاچه, جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع مزه و مزه دچار اشکال میکند.

 

1- به نوزاد در 28 روز اول تولد بین 8 – 12 بار در 24 ساعت شیر بدهید. یعنی هر 1/5 – 2 ساعت یک نوبت شیر داده شود. بعد از ماه اول بین 6 – 8 نوبت در 24 ساعت کافی هست اگر نوزاد در هر نوبت شیر کافی بخورد شیر به مدت 1 – 4 ساعت در معده او باقی می‌ماند.

 

2- اگر مادر بعضی از سبزی ها مخصوصا خانواده کلم, غذا هاي دارای حبوبات « نخود, لوبیا, عدس, ماش, بادام کوهی و …. » را مصرف کند موجب پیدایش گاز در روده هاي نوزاد میگردد مصرف شیر گاو یا پاستوریزه, لبنیات چندان, غذا هاي ترش و میوه جات « مرکبات, گوجه فرنگی » که حالت اسیدی دارد سبب پیدایش گاز و حساسیت در نوزاد میشود.

 

لذا مادری که نوزادش دردهای شکمی دارد ابتدا باید غذا هاي ذکر شده در بالا را مصرف نکند و سپس یکی یکی این غذا ها را بخورد هرکدام که باعث درد کولیکی در نوزاد شد مادر باید 4 ماه اول تولد آن غذا را از رژیم خوراکی خود حذف کند. مصرف میوه هاي شیرین و نوشابه هاي گاز دار توسط مادر دشوار طفل را بدتر مي نماید.

 

3- مادر بین شیر دادن و بعد از شیر خوردن, نوزاد را بغل کند تا طفل آروغ زده و بادگیری انجام شود.

 

4- گاهی هوا در معده نیست ولی در روده ها هست لذا مالش دادن شکم طفل و خم کردن پاهای طفل روی شکمش سبب جابجایی گاز در روده ها میشود و درد نوزاد تخفیف مییابد.

 

5- خواباندن نوزاد بطور دمر روی بازوان مادر در حالی که چانه نوزاد روی دست مادر و پاهای او از هم جدا هست موجب دفع گاز و آرامش نوزاد میشود.

 

6- چون سیستم عصبی طفل نارس می‌باشد لذا صدای « جارو برقی, ماشین لباسشویی, » لزرش خوردن, حرکت دادن طفل, سوار کردن در خودرو و رانندگی درد ها را کم یا متوقف می‌کند.

 

7- لزرش دادن و راه رفتن و لالایی خواندن موجب آرامش طفل می‌گردد.

 

8- طفل را روی دست و بازوی خود بخوابانید و به آرامی پشت وی را مالش دهید احتمالاً آرام شود.

 

9- طفل را به خود بچسبانید تا احساس امنیت و آرامش نماید.

 

10- گهواره یا ننی ممکن هست به آرامش طفل کمک نماید.

 

11- بهره گیری از بابونه و شیرین بیان کارساز هست.

 

12- داروی سایمتیکون برای درمان کولیک نوزادی اثر خوبی دارد.

 

13- گریپ میکسچر وگل گریپ در درمان کولیک نوزادی اثر دارد.