پارس ناز پورتال

چرا غروب های جمعه برایمان دلگیر است؟

چرا غروب های جمعه برایمان دلگیر است؟

چرا غروب های جمعه برایمان دلگیر است؟ 

همۀ افراد از دلگیر بودن غروب هاي جمعه تعریف می‌کنند. به راستی چرا بعد از ظهر روز جمعه برای همۀ دلگیر و غمگین کننده هست. حالِ بد, اول هفته و آخرهفته و وسط هفته نمی‌شناسد: وقتی حال بد هست, بد هست! شادترین آهنگ جهان را هم بشنوید, گریه می‌كنید: چون از درون وضعیت خراب هست و این به گفته مشهور جنگولك بازی‌ها! نمی تواند ویرانه درون‌تان را آباد كند. حوصله خودتان را هم ندارید.

 

اکنون همه ي بیایند و بگویند:« مفید باش», « قوی باش», « اتفاقی نیفتاده», «به بدترش فكر كن», «هنوز سلامتی, برو خدا رو شكر كن» و… هزار و یك جمله مثلاً امیدواركننده دیگر كه بدتر حرص‌تان را درمی‌آورند! میخواهید سر به دیوار بكوبید و فقط صدای بقیه را نشنوید. حق هم دارید: چون دیگران فقط كنار گود ایستاده‌اند و شما در بطن ماجرا هستید.

 

پس با همۀ این توضیح‌, فقط و فقط خودتان هستید كه میتوانید دست به زانوی‌تان بزنید و بلند شوید. برای اینكه حال‌تان تغییر كند, باید چه كار كنید؟ به گفته خارجی‌ها, برای تغییر مودتان, چه راهكارهایی را بلد هستید؟ حتماً راه‌هایي را آزمون كرده‌اید, اما بد نیست این راهكارها را هم, با هم بازبینی كنیم.

 

حال‌مان دگرگون میشود؟

یك پیغام یا تماس تلفنی بدون پاسخ, یك كلمه یا جمله دل‌شكن, بدقولی, سؤال یا سؤال‌هاي بدون پاسخ, یك خواهش ساده بدون پاسخ, هدیه‌اي كه باید خریده می‌شد و نشد و… بنابراین هزار و یك علت برای تغییر حال روانی ما وجود دارد: همینطور بگیرید از دلخوری‌هاي ساده‌اي كه احتمالاً با یك دقت ساده‌تر برطرف میشدند

 

تا رویدادها بزرگ‌تری كه میتواند مشكلات جدی روانپزشكی در ما ایجاد كند. بنابراین حال و روز هیچ آدم سالمی بی‌علت به هم نمی‌ریزد! حتماً اتفاقی افتاده كه آدمی كه تا یك ساعت پیش مفید و خوش بوده اکنون به اتاقش پناه میبرد و در را روی خودش می‌بندد.

 

برای دلخوری‌مان چه كار كنیم؟

همۀ ما ادعای شعور و فرهنگ داریم. همۀ ما به زبان میگوییم:« اگر از ما انتقاد كنند, نمی‌رنجیم!» اما این حقیقت ندارد! افراد از اینكه مشكل رفتاری‌شان را به انها گوشزد كنید حتماً خواهند رنجید و در برابر شما جبهه میگیرند, اما اگر شخصی را پیدا كردید كه توانستید مراتب اعتراض‌تان را خیلی متمدنانه به او بگویید

 

و او بشنود و توضیح بدهد و واكنش عجیبی نشان ندهد, حتماً این كار را انجام دهید. تلفن را بردارید و خیلی آسان درمورد موضوعی كه شما را غمگین كرده, با طرف مقابل گفتگو كنید.فرقی هم ندارد این شخص والدین, خواهر یا برادر, همكلاسی, دوست, نامزد یا همكار شماست. رفتار غلط متعلق به هر كسی كه باشد,

 

باید درمورد آن توضیح داده و معذرت‌خواهی كند, اما اگر نمیتوانید,اکنون یا اینكه نمیخواهید یا جراتش را ندارید, مطمئن باشید در همان حال میمانید و حال‌تان بد و بدتر خواهد شد. اما یادتان باشد, لحظه‌هایي كه شما در رنج و عذاب بوده و دلخور هستید, طرف مقابل, شما را نمی بیند و چه بسا كه در حال خوشگذرانی هست!

 

1: از منزل بیرون بزنید

با اینكه منزل, برای اغلب ما امن‌ترین مكان دنیاست, اما گاهی در و دیوار همین مكان امن,روی دل‌مان آوارمی‌شود. انگار كه دیوارها روی قلب‌مان آوار فرو‌ریخته‌اند. پس, از منزل بیرون بزنید. بهتر هست بدون قرار گذاشتن با كسی این كار را انجام دهید. اصلا مهم نیست هدف و مسیر مشخصی داشته باشید. فقط همین كه بیرون بروید و در خیابان‌هاي شهر قدم بزنید, كافی هست.

 

اگر مكان سرسبزی مثل پارك نزدیك شماست, می توانید بخشی از این مسیر را در فضای سبز قدم بزنید. کوشش كنید حتماً بخشی از مسیر را زیر نور آفتاب قدم بزنید. نور آفتاب انرژی‌بخش هست. همین كه از منزل بیرون بروید, انگار از مشكل‌ فاصله گرفته‌اید و از نمای دورتری به آن نگاه می‌كنید. برای حل آن نیز میتوانید به فكرهای بهتری برسید.

 

2: موسیقی گوش كنید

در سكوت مطلق, هجوم افكار اکثر هست: اگرچه گاهی فكر كردن در سكوت مناسب هست. دراین شرایط, حتماً موسیقی گوش كنید. نوع موسیقی بستگی به حال‌تان دارد. ممكن هست حتی در تمام طول مسیر فقط به یك آهنگ گوش بدهید: اصلا مهم نیست. به موسیقی‌اي‌ گوش كنید كه آرام‌تان می‌كند.از گریه نترسید. معذب نشوید كه دیگران شما را حین گریستن میبینند. آسان باشید.

 

3: برای خودتان چیزی نخرید

احتمالاً برای تغییر روحیه, حتی خرید یك بستنی ساده مفید باشد. خریدن اینجور موارد مساله‌اي نیست. به این علت كه چیزی برای شما به یادگار نمی ماند, اما از خریدن چیزهایی كه ماندگارند و برای شما باقی می‌مثل, امتناع كنید. به این علت كه با هر زمان مشاهده شیء موردنظر, یاد حال بدتان خواهید افتاد. پس کوشش كنید در حال بد, دست به خرید نزنید.

 

4:ورزش كنید

درهر پارك بزرگ و كوچك كنار منزل, وسایلی برای ورزش وجود دارد. خودتان را به‌دست یكی ازاین بازی‌ها بسپارید. اگر حتی در مسیر به زمین بازی بچه‌ها برخوردید, حتماً داخل شوید و خودتان را به‌دست بازی‌هاي كودكانه مثل تاب‌بازی, سرسره و الاكلنگ بسپارید. مطمئن باشید حال‌تان دگرگون خواهد شد.

 

5:یك كار مفید انجام دهید

یك گلدان بخرید و آن را در پارك بكارید. ساندویچ بخرید و به كودك نیازمندی كه سر راه‌تان می بینید, بدهید. به یك نفر در خیابان كمك كنید. برای عزیزی هدیه بخرید و برای او بیاورید. هر كاری كه حس می‌كنید حال خوبی در شما ایجاد می‌كند, انجام دهید.

 

6: تلفن‌تان را خاموش نكنید

در این شرایط اولین واكنش شمار زیادی از ما, به‌ویژه بانو‌ها, قطع رابطه هست. تلفن همراه را خاموش نكنید. این وضعیت غیرعادی, استرس و پریشانی شما را اکثر خواهد كرد, اما کوشش كنید تا حد ممكن به آن سر نزنید و چشم براه نباشید. بسیار كار سختی هست, اما به نتیجه مفید آن فكر كنید تا بتوانید! گرچه كه در این شرایط ضرورتی ندارد به تلفن هر كسی هم پاسخ بدهید.