پارس ناز پورتال

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

 

در اینبخش خواص و فواید گیاه آویشن را بررسی میکنیم. آویشن یکی از مشهور ترین گیاهان دارویی اسـت، چـه نوع پودری کـه برای چاشنی غذاها استفاده می شود و چـه نوع جوشاندنی آن خواص بسیار مفیدی برای بدن و سلامتی مـا دارد. گیاه آویشن طعمی تند دارد و البته عطر و رایحه آن نیز بسیار خوشبو و ملایم اسـت، در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا خواص این گیاه را بررسی کنیم.

 

فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد

ثابت شده‌اسـت کـه مصرف آویشن سبب ایجاد فعالیت‌هاي ضد فشار خون در بدن میشود؛ بهمین دلیل آویشن یک گزینه‌ي گیاهی فوق‌العاده اسـت برای کسانی کـه دچار علائم فشار خون بالا هستند. مطالعه‌اي کـه اخیرا روی حیوانات صورت گرفت، نشان داد کـه عصاره‌ي آویشن قادر اسـت ضربان قلب افراد مبتلا بـه فشار خون بالا رابه طور قابل‌توجهی کاهش ‌دهد.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

همچنین ثابت شده‌اسـت کـه این عصاره سطح کلسترول، تری گلیسرید و LDL را کاهش می دهد ودر عین حال سطوح کلسترول HDL را افزایش می دهد. بجای مصرف بیش از اندازه‌ي نمک، بکوشید گیاهان مفیدتری مانند آویشن رابه وعده‌هاي غذایی روزانه‌تان اضافه کنید.

 

از مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند

آویشن میتواند مواد غذایی کـه قبلا آلوده شده‌اسـت را نیز آلایش‌زدایی کند. در مطالعات متعددی کـه در ژورنال میکروبیولوژی مواد غذایی «Food Microbiology» منتشر شده، محققان دریافتند کـه روغن خوشبو این گیاه دارویی می تواند کاهوی آلوده شده بـه شیگلا « یک ارگانیسم عفونی کـه باعث اسهال میشود و می تواند آسیب جدی بـه روده وارد کند» را پاک سازی کند.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

شستن سبزیجات دریک محلول حاوی ۱ درصد از این روغن خوشبو، تعداد باکتری شیگلا رابه سطح پایینتر از نقطه‌ي تشخیص کاهش میدهد. با اضافه کردن این گیاه بـه وعده‌ غذای بعدی‌تان، در واقع می توانید احتمال ابتلا بـه بیماری‌هاي منتقله از غذا را در خودتان کاهش دهید. سعی کنید آویشن تازه رابه سالادتان اضافه کنید تا آن برگ‌هاي سبز خام سالم‌تر و بی‌خطرتر شوند!

 

خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد

کارواکرول موجود دراین گیاه دارویی مورد مطالعه قرار گرفته و ثابت شده‌اسـت کـه اثرات بسیار مثبت روی التیام خلق و خوی دارد. پژوهشی کـه درسال ۲۰۱۳ منتشر شد، نشان داد کـه وقتی کارواکرول بـه مدت هفت روز متوالی بـه حیوانات داده شود، سطح دوپامین و سروتونین در قشر جلوی مغز و هیپوکمپوس «اسبک مغز» افزایش می یابد.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

وقتی پای خلق و خو در بین باشد، دوپامین و سروتونین دو انتقال‌دهنده‌ي عصبی کلیدی هستند. داده‌هاي این مطالعه نشان میدهد کـه کارواکرول یک مولکول فعال مغز اسـت کـه بـه وضوح فعالیت مغز را از طریق مدولاسیون انتقال دهنده‌هاي عصبی تحت تاثیر قرار میدهد. مطابق با نتایج این مطالعه، اگر آویشن بطور منظم و بـه مقدار کم مصرف شود، ممکن اسـت احساس تندرستی را التیام بخشد.

 

می‌تواند با سرطان مبارزه کند

ثابت شده‌اسـت کـه خواص موجود دراین گیاه میتواند علیه تومورها و سرطان مبارزه کند. بطور خاص‌تر، کارواکرول جزء اصلی این روغن خوشبو اسـت کـه خواص ضد تومور دارد، و همین باعث می شود کـه این گیاه مفید بطور بالفعل یک ماده‌ي خوراکی ضد سرطان باشد.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

مطالعه‌ي جدیدی از چین کـه در ژورنال “داروهای ضد سرطان” «Anti-Cancer Drugs» نشان میدهد کـه کارواکرول تکثیر دو جور سلول سرطانی روده‌ي بزرگ را مهار می کند. بطور کلی، تحقیقات نشان میدهند کـه کارواکرول دارای ظرفیت درمانی هم برای پیشگیری و هم برای درمان سرطان روده‌ي بزرگ اسـت.

 

به طور طبیعی برونشیت را درمان می‌کند

آویشن بـه مدت قرن‌ها برای درمان سرفه و برونشیت استفاده می‌شده‌اسـت. در مطالعه‌اي کـه توسط ژورنال دکتری داخلی و دکتری ریه «Practice for Internal Medicine and Pneumology» در کشور آلمان صورت پذیرفت، از یک درمان خوراکی کـه ترکیبی از آویشن و پیچک بود استفاده شد.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

سرفه‌ي گروه تحت درمان با این ترکیب ۵۰ درصد کاهش یافت و این کاهش دو روز جلوتر از گروه دارونما «پلاسیبو بـه معنی مـن خوب خواهم شد» صورت گرفت. علاوه بر این، گروهی کـه با استفاده از این ترکیب تحت درمان بودند، هیچ عوارض جانبی بیش‌تری نسبت بـه گروه دارونما و هیچ عوارض جانبی جدی بطور کلی نداشتند.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

گرفتن تمام ویتامین‌هایي کـه بدن تان هرروز نیاز دارد، می تواند دشوار باشد. خوشبختانه، آویشن سرشار از ویتامین C و همچنین منبع خوبی از ویتامین A اسـت. اگر احساس کردید کـه دارید سرما می خورید، آویشن می تواند کمک‌تان کند کـه دوباره سلامتی‌ تان رابه‌دست آورید.

 

کمک‌تان می‌کند از شر حشرات مزاحم و آفت‌ ها خلاص شوید

تیمول همچنین، یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ي آفت‌کش‌ها – مخصوص فضای باز و فضای سرپوشیده – اسـت و طبق معمول برای هدف قرار دادن باکتری‌ها و ویروس، و همچنین موش، موش صحرایی، و دیگر آفات حیوانی استفاده میشود. مطالعه‌اي کـه اخیرا انجام شد نشان میدهد کـه عصاره‌ي آویشن میتواند حشرات را دفع کند، اما وجود آن در باغچه‌تان کافی نیست.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

بـه منظور رسیدن بـه بهترین نتیجه برای مبارزه با آفت، برگ‌هاي آویشن را بین دست‌هاي‌تان مالش دهید تا عصاره‌ي آن خارج شود. شـما همچنین می توانید با مخلوط کردن چهار قطره روغن آویشن بـه هر قاشق چای‌خوری روغن زیتون، یا مخلوط کردن پنج قطره برای هر ۲ اونس آب یک محلول خانگی برای دفع حشرات درست کنید.

 

فضا را خوش‌بو می‌کند

محصولات مراقبت از پوست ارگانیک و طبیعی الان در تعداد زیادی از فروشگاه‌ها یافت می شوند، و تعداد زیادی از آن ها حاوی آویشن هستند. آویشن بـه لطف خواص ضدعفونی‌کننده و ضد قارچی کـه دارد، یک ماده‌ي رایج در دهان‌شویه‌ها اسـت. آویشن همچنین یک ماده‌ي محبوب در اسپری‌هاي طبیعی اسـت و اغلب در ظرف برگ خشک نیز وجوددارد.

 

آویشن گندزدایی می‌کند

کپک یک آلاینده‌ي رایج هوا اسـت کـه بطور بالفعل خطرناک اسـت و می تواند در خانه بـه صورت نهفته باقی بماند. هنگامیکه شـما آنرا شناسایی کردید، یک‌بار برای همیشه اقدامات لازم را برای خلاص شدن از شر آن انجام دهید. روغن آویشن می تواند کپک را در مقدار کم از بین ببرد. روغن آویشَن و تیمول خواص کشنده‌ي قارچ دارند.

 

آکنه را درمان می‌کند

آویشن دارای خواص ضد باکتری شگفت‌انگیزی اسـت. این گیاه با باکتری‌هایي کـه باعث بروز آکنه روی پوست میشوند، مبارزه می کند. این گیاه اغلب بعنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده در کرم‌هاي درمان آکنه و مایعات شست و شوی صورت استفاده میشود.

 

سلامت پوست را حفظ می‌کند

آویشن با از بین بردن باکتری‌هایي کـه سبب بروز مشکلات پوستی مختلف میشوند، بـه حفظ سلامت پوست کمک میکند. روغن خوشبو آویشن را می توان با آب رقیق کرد و بعنوان یک تونر برای سفت کردن پوستی کـه در حال پیر شدن اسـت، استفاده میشود. این گیاه اثر ملایمی روی پوست دارد و می تواند برای تمام انواع پوست استفاده شود.

 

رشد مو را تحریک می‌کند

رسیدن مواد مغذی بـه فولیکول‌هاي مو برای رشد مو بسیار حیاتی اسـت. آویشن گردش خون را در ناحیه‌ي پوست سر افزایش می دهد.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

مالیدن مخلوط روغن و آویشن یا روغن خوشبو آویشن روی پوست سر کمک می کند کـه مواد مغذی بـه اسانی بـه پوست سر برسند و رشد مو تحریک شود ودر عین حال موهایی سالم‌تر و براق‌تر داشته باشید.

 

ریزش مو را درمان می‌کند

اگر شـما دچار ریزش مو هستید یا حجم مو هاي‌تان کم شده‌اسـت، روغن خوشبو آویشن یک درمان عالی برای این مشکل اسـت. استفاده از روغن آویشن برای مو بـه تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد می تواند مو هاي شـما را پرپشت و درخشان کند و همچنین با ریزش مو مبارزه کند.

 

شورۀ سر را درمان می‌کند

روغن خوشبو آویشن با توجه بـه خواص ضد باکتریایی کـه دارد، میتواند آلودگی را از کل پوست سر پاک کند و بهمین دلیل در درمان شوره‌ي سر موثر اسـت. این گیاه اغلب بعنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده در تهیه‌ي شامپو، نرم‌کننده و داروهای پوست سر استفاده می شود.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

لازم بـه ذکر اسـت کـه انواع مختلف آویشن وجوددارد کـه دو گونه‌ي اصلی آن، آویشن قرمز و آویشن سفید هستند. استفاده بیش از حد از آویشن قرمز برای مو می تواند باعث تحریک پوست سر شود؛ بنابر این بهتر اسـت از نوع سفید آن در ترکیبات دارویی برای مو استفاده شود.

 


 

در ادامه جدی ترین مضرات و عوارض آویشن

هر چیزی دراین جهان دو جنبه دارد. جنبه خوب و جنبه بد. آویشن، کـه مملو از تیمول اسـت، یک عامل ضد قارچی، آنتی اکسیدانی، ضد درد، و ضد میکروبی نیرومند بـه شمار می آید. آویشن، بعنوان یک درمان سنتی طیف وسیعی از ناراحتی‌ها و بیماری‌ها، سردردها و سرفه را نیز درمان می کند. اما هرگز نباید از مضرات آویشن هم غافل شوید.

 

تحریک غشاء مخاطی

آویشن حاوی دو ترکیب اسـت – تیمول و کارواکرول. مطالعات نشان می دهند کـه آدم‌ها، بـه خصوص کسانی کـه حساس هستند، ممکن اسـت بعد از استفاده‌ و مصرف این گیاه از تحریک غشاهای مخاطی رنج ببرند.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

اگر شـما هم تا بحال تجربه‌ي چنین واکنشی را داشته‌اید، پس از تماس آن با غشاء مخاطی جلوگیري کنید. بطور خلاصه، استفاده از آویشن بـه صورت خوردنی را متوقف کنید.

 

ممکن است باعث آلرژی به آویشن شود

اگر بـه ریحان، علف گربه، کرفس، رزماری، و پونه کوهی آلرژی دارید، پس مواظب استفاده از آویشن باشید. بعضی از افراد، طبق مطالعات انجام شده، بـه خانواده‌ي نعنائیان آلرژی دارند. و چون آویشن نیز بـه این خانواده تعلق دارد، درصورت داشتن چنین سابقه‌ي حساسیتی از خوردن آن اجتناب کنید.

 

برای کسانی که فشار خون دارند بی‌خطر نیست

چنین مشهور اسـت کـه آویشن حاوی خواص افزایش فشار خون اسـت. اگر از فشار خون بالا رنج میبرید، پس از آویشن، بـه شکل گیاه، روغن خوشبو، و همین‌طور چای دوری کنید.

 

تاثیر بدی بر تیروئید دارد

این بـه گونه‌ي خاصی از آویشن مربوط می شود – یعنی سوسنبر «آویشن وحشی». در بعضی از مطالعات انجام شده توسط گروهی از پژوهشگران آلمانی بـه این نتیجه رسیده‌اند کـه آویشن می تواند بر غده‌ي تیروئید تاثیری منفی داشته باشد.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

در مطالعه‌اي کـه در ژوئن ۱۹۸۲ بـه چاپ رسید اشاره می شود کـه آویشن، و همین‌طور خویشاوندانش، بر هورمون غده‌ي هیپوفیز کـه تیروئید را تحریک می کند تاثیر بد می گذارد. این مطالعه بر روی موش‌ها انجام شد، اما با قیاس میتوانید بـه این نکته پی ببرید کـه مصرف منظم آویشن ممکن اسـت بـه کاهش سطح هورمون تیروئید منجر شود.

 

در دوران بارداری و شیردهی آویشن مصرف نکنید

در حالیکه هیچ شواهد مستدلی وجود ندارد کـه ثابت کند این گیاه برای زنان باردار و شیرده بی‌خطر اسـت، هیچ شواهدی خلاف آن هم وجود ندارد. باوجود این، ازآن‌جاییکه در گذر زمان ثابت شده اسـت آویشن بعنوان یک درمان قاعدگی را تحریک میکند، این احتمال وجوددارد کـه زنان باردار در خطر سقط جنین قرار بگیرند.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

بنابر این، لطفا هنگام استفاده از آویشن نهایت دقت و احتیاط رابه خرج بدهید. اگر واقعا دوست دارید در چنین دورانی از زندگی خود از این گیاه استفاده کنید، میتوانید با دکتر خود مشورت کنید.

 

برای کودکان زیر ۱۸ سال خطرناک است

کودکان، بـه خصوص کسانی کـه زیر ۱۰ سال هستند و اطفال، باید از تمامی اشکال مختلف آویشن دور نگه داشته شوند. حتی از دهانشویه‌ي لیسترین هم کـه حاوی آویشن اسـت بعنوان ضدعفونی کننده‌ي دهان استفاده نکنید، مگر آن کـه دندان پزشک برایتان تجویز کرده باشد.

 

سلامت قلب به خطر می‌افتد

موارد خاصی گزارش شده اسـت کـه افرادی کـه آویشن میخورند – بـه خصوص روغن آویشن – از ناراحتی‌هاي شدید مختلفی رنج می برند مـن جمله تندنفسی، تشنج، ایست قلبی، و حتی بـه کما رفته‌اند.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

در حالیکه شواهدی برای اثبات دلیل واقعی نهفته در پس این بیماری‌هاي جدی وجود ندارد، فرض می شود کـه دوز زیاد یا آلرژی بـه خانواده‌ي نعنائیان می تواند موجب بروز این ها شده باشد.

 

التهابات پوستی ایجاد میکند

در گزارش‌هاي خاصی بـه این اشاره شده اسـت کـه کسانی کـه از لیسترین بعنوان یک ضد عفونی کننده برای درمان عقربک مزمن انگشت پا استفاده می کنند دچار التهابات پوستی می شوند.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

در حالیکه این می تواند یک واکنش آلرژیک باشد، توصیه میشود از استعمال آویشن موجود در مواد تشکیل دهنده‌ي محصولات درمانی بر روی جراحات پوستی ودر افراد مبتلا بـه آتوپی بپرهیزید.

 

تداخل با داروهای تجویزی دارد

کسانی کـه داروهای ضد تیروئید و جای گزین تیروئید مصرف می کنند باید از استفاده‌ي آویشن اجتناب کنند چون گفته می شود با این داروها واکنش معکوس میدهد، و عملکرد آن‌ها را مختل میکند. کسانی کـه داروهای فشار خون مصرف می کنند نیز باید استفاده از آویشن را ترک کنند.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

مطالعات انجام شده در شرایط آزمایشگاهی نشان می دهند کـه آویشن در عملکرد گیرنده‌ي پروژسترون و استروژن اختلال ایجاد می کند. بنابر این اگر قرص ضد بارداری یا داروهای جای گزین هورمونی مصرف می کنید، قبل از استفاده‌ي این گیاه با دکتر مشورت کنید.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

گفته میشود استعمال موضعی آویشن، بـه شکل تیمول، باعث جذب فلوروراسیل «داروی درمان سرطان» میشود کـه از عناصر استفاده شده در شیمی درمانی اسـت. بنابر این، در صورتی کـه تحت شیمی درمانی هستید قبل از استفاده‌ي تیمول با دکتر خود مشورت کنید.

 

تداخل با سایر گیاهان دارویی دارد

مطالعات انجام شده نشان می دهند کـه استفاده از آویشن بـه همراه مکمل‌ها و چند گیاه خاص دیگر میتواند بر تاثیرات هورمونی مورد انتظار آن گیاهان یا مکمل‌ها تاثیر منفی بگذارد.

خواص و فواید آویشن | از کاهش فشار خون تا مبارزه با سرطان

در حالیکه عوارض جانبی لیست شدۀ آویشن کمیاب هستند، همیشه بهتر اسـت هنگام استفاده از این گیاه محتاط باشید. اگر حساسیت فوق‌ العاده دارید یا تحت درمان خاصی هستید لطفا قبل از مصرف آویشن با دکتر مشورت کنید.