پارس ناز پورتال

درباره فواید شعر خواندن برای کودکان

درباره فواید شعر خواندن برای کودکان

درباره فواید شعر خواندن برای کودکان 

دیدنی هست بدانید که خواندن شعر برای نوزادان و کودکان می تواند بسیار خوب واقع گردد و تاثیرات بسیار مثبتی روی ذهن انها بگذارد. حتی بی‌ذوق‌ترین و کم قریحه‌ترین افراد -به لحاظ ادبی- هم میتوانند دست‌کم چند شعر کوتاه دوران کودکی‌شان را از حفظ بخوانند. این شعرها که مثل سایه تا پایان عمر ما را همراهی می کنند,

 

قدرت زیادی در ساختن دیدگاه ما نسبت به زندگی حال و آینده‌مان دارند. بنابراین مهم هست که اولا برای کودکانمان شعر بخوانیم و دوما شعرهایی برای آن‌ها بخوانیم که پایه زندگی آتی آن‌ها را محکم‌تر کند

 

شعر خواندن چه فواید دیگری برای طفل شما دارد؟
شعر خواندن به‌جز تأثیر بلندمدتی که در زندگی کودکان دارد, چند خاصیت بسیار مهم هم برای رشد قوای شناختی و کلامی آن‌ها دارد که چهار مورد از شاخص‌ترین این دلایل شامل موارد زیر میباشند:

 

1. روان‌خوانی
معمولاً نخستین چیزی که بچه‌ها موقع شعر خواندن به دلیل می‌سپارند, قافیه‌هاي آن هست. قافیه‌ها به کودکان کمک میکنند تا بتوانند آواهای نمونه در کلمات متفاوت را درک کنند و درنتیجه بتوانند روان‌تر بخوانند و حتی بعدها روان‌تر بنویسند.

 

2. درک هر چه‌بهتر کلمات
در شعر کلمات لزوما به همان شکلی که در محاوره یا کتاب‌ها به کار می روند بهره گیری نمی شوند, برای نمونه گاهی کلمه‌اي کوتاه‌تر میشود یا در اساس‌اي قرار می گیرد که معنای آن را به‌طور کامل تغییر میدهد. شعرهای کودکان هم با این که ساده میباشند اما به‌طور کامل از این دست بازی‌هاي ادبی به دور نیستند.

 

درنتیجه شعر خواندن به بچه‌ها کمک می کند تا یاد بگیرند که گاهی ممکن هست شکل کلمه‌اي عوض بشود اما همان معنی را داشته باشد و یا برای فهمیدن معنی کلمه‌ها باید به اساس‌اي که کلمه در آن قرارگرفته هست هم دقت داشته باشد. کسب این مهارت‌ها به بچه‌ها کمک می کند تا در آینده بتوانند به‌خوبی از عهده خواندن و درک متن‌هاي طولانی و پیچیده بربیایند.

 

3. معرفی مفاهیم ادبی
وقتی برای بچه‌ها شعر میخوانیم, کلماتی هم مطرح می‌شوند که به‌اصطلاح بزرگ‌ترها جزء صنایع ادبی میباشند مثل تشبیه, استعاره و.. این کلمات معمولاً مورد سؤال بچه‌ها قرار می گیرند و پاسخی که شما به سوالات آن‌ها می دهید, فرصت مغتنمی هست که به زبان ساده کودکان با این مفاهیم آشنا بشوند. آشنایی با این مفاهیم میتواند دانش زبانی طفل شما را بالاتر ببرد و نویسنده بهتری از او بسازد.

 

4. تقویت حافظه
به دلیل سپردن شعر به بچه‌ها کمک می کند تا تلفظ صحیح کلمه‌هاي اخیر را یاد بگیرند. این رخداد باعث می شود که آن‌ها هم در خواندن قوی‌تر باشند و هم در برقراری رابطه با دیگران آدم‌هاي پیروز‌تری بشوند.