پارس ناز پورتال

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

مجموعه : اخبار سینما
فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند 

به شما فیلم هایي را معرفی می‌کنیم که مورد تحریم و عدم توزیع قرار گرفتند اما در نظر مخاطبین و منتقدان بسیار خوش درخشیدند. یک گزارش درمورد اوضاع گیشه شش فیلم جدید که اجازه نمایش را در سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری به دست نیاوردند

 

درمورد تحریم برخی فیلم ها از جانب حوزه هنری بارها گفته شده و حتی سال پیش پرونده اي مفصل در این خصوص منتشر کردیم. این نهاد از بهار 91 و بعد از بالا گرفتن حواشی فیلمهای «زندگی خصوصی» و «گشت ارشاد» اعلام کرد اجازه نمایش برخی فیلم ها را در سینماهای تحت مدیریت خود نمی‌دهد.

 

در سال 95 سختگیری ها اکثر شده و «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» اجازه نمایش در سینماهای حوزه هنری را نیافتند و «زادبوم» که از این هفته به سینماها می‌آید هم اجازه نمایش در سینماهای حوزه هنری ندارد. این گزارش مروری هست بر اوضاع گیشه فیلمهای تحریمی.

 

اکسیدان

* میزان فروش: هم چنان روی پرده هست و فعلاً به فروش 5,989,918,000 تومانی دست یافته. در دو هفته باقی باقیمانده انتظار فروش شگفت انگیز اي از آن نمی‌رود و روی شش میلیارد خواهد ماند.

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

* تاثیر تحریم: از کیفیت فیلم نمیتوان دفاع کرد؛ آن چه به کمک گیشه آمده مزاح مهیا بعضا منشوری هست و گرچه واژه تحریم. شاخک ها دلنازک شد که بدانند فیلم به کی توهین کرده و چه کسی را زده. گرچه که کارگردان در مزاح با کشیش نابلدی اش را نشان داده اما نمیتوان «اکسیدان» را موهن دانست. احتمالاً اگر این همه ي هیاهو شکل نمیگرفت، «اکسیدان» به اندازه نصف رقم موجود هم فروش نمیکرد.

 

مادر قلب اتمی

* میزان فروش: 1,300,811,000. این رقمی هست که در سایت سینماتیک مقابل فروش «مادر قلب اتمی» قرار گرفته.

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

* تاثیر تحریم: پیش تر نوشته ایم علی احمدزاده در ترسیم یک موقعیت دیوانه وار، بازی هاي زیبا و شخصیت هاي چت، پیروز عمل کرده و استعدادش را به رخ کشیده اما خیلی ها با دنیا فیلم همراه نشده و از تماشای آن پشیمان شدند! فیلم «مادر قلب اتمی» چند سال در محاق بود و وقتی مجوز نمایش گرفت،

 

مسئولان حوزه هنری گفتند اجازه نمایش در سالن هاي این نهاد را ندارد. پس طبیعی هست که حساسیت ها درمورد این فیلم چندان شود و خیلی ها تمنای تماشایش را داشته باشند.

 

پا تو کفش من نکن
* میزان فروش: بعد از یک هفته به 132,167,000 تومان فروش رسیده.

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

* تاثیر تحریم: توزیع «پا تو کفش من نکن» تازه شروع شده ولی در همین مدت فروش آن شگفت انگیز نبوده. یعنی عنوان «تحریم» به کار فیلم نیامده و آن را توی بوق نکرده. انچه «پا تو کفش من نکن» را سر زبان ها انداخت قید سنی 18+ بود که در روز توزیع مشخص شد شایعه بود و با قید بالای دوازده سال به نمایش در آمد..

 

فیلم درمورد دو زوج هست که موقع نام نویسی شان در محضرخانه اشتباهی رخ میدهد و نام آن ها توی شناسنامه دیگری میرود. کیفیت فیلم قابل دفاع نیست و از سوژه اش به خوبی بهره گیری نکرد.

 

خشکسالی و دروغ

* میزان فروش: فیلم «خشکسالی و دروغ» سال پیش توزیع شد و در نهایت 2,468,367,000 تومان فروش کرد.

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

* تاثیر تحریم: تحریم آن مانند بمب صدا نکرد و انچه اکثر در صدر اخبار قرار گرفت بازگشت محمدرضا گلزار پس از سال ها دوری از سینما بود، آن هم در فیلمی غیر تجاری. فیلم به تنهایی بضاعت فروش ندارد و سهم گلزار را باید بیش از دیگر عوامل دانست. مسئولان حوزه هنری اما تصمیم گرفتند مانع از نمایش «خشکسالی و دروغ» در سینماهای تحت مدیریت شان شوند. احتمالا به علت داشتن تم خیانت و هوسبازی مرد حکایت! مشمول تحریم حوزه شد.

 

لانتوری

* میزان فروش: 6,296,902,000 تومان. فیلبم «لانتوری» سال 1395 به این فروش چشمگیر دست یافت. «لانتوری» با بیش از شش میلیارد فروش در رتبه ششم جدول ایستاد.

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

* تاثیر تحریم:  به گزارش پارس ناز راستش «لانتوری» از تحریم سود نبرد؛ چرا که حواشی فیلم از نخستین توزیع در جشنواره کلید خورد. سوژه آن که درمورد اسیدپاشی هست خیلی ها را به سینماها کشاند و مخاطبان در انتظار یک فیلم مهم بودند. به رغم نقدهایی که بر «لانتوری» وارد هست، نمیتوان از جسارت آن گذشت و درمیشیان را تحسین نکرد. حوزه هنری اما این فیلم را دوست نداشت ولی مخاطبان برای تماشای آن به سینما رفتند.

 

قصه ها

* میزان فروش: 2,468,367, تومان.

فیلم های سینمای ایران که تحریم شدند اما درخشیدند

* تاثیر تحریم: رخشان بنی اعتماد «قصه ها» را سال در سکوت خبری و بدون پروانه فرآوری کلید زد. این فیلم این فیلم حدود دو سال در بایگانی بود تا اینکه در دولت یازدهم مجوز نمایش گرفت. ابتدا در جشنواره سی و دوم توزیع شد و بعد از چهار سال در اردیبهشت سال جاری به نمایش در آمد. توزیع فیلم باعث شد

 

نمایندگان مجلس، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی را به مجلس فرا بخوانند. آن ها جواب دادند و نمایندگان ظاهراً قانع شدند. فیلم متهم به سیاه نمایی بود و احتمالا به همین دلیل مسئولان حوزه هنری اجازه نمایش آن را در سینماهای خود ندادند.