پارس ناز پورتال

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

با دمنوش هـای گیاهی مفید می توان سلامتی را برای بدن بـه ارمغان آورد. استفاده از چای هـای گیاهی میتواند در زندگی روزمره بسیار مفید باشد. چای هـای گیاهی بـه یکی از نوشیدنی هـای محبوب برای بسیاری از مردم جهان مبدل شده اند. در حقیقت، مردم برای قرن ها از چای هـای گیاهی بـه واسطه طعم فوق العاده و ویژگی هـای دارویی باور نکردنی استفاده کرده اند.

 

در کنار روش تهیه راحت، چای هـای گیاهی حاوی مواد مغذی بسیاری نیز هستند. بر خلاف قهوه، آنها حاوی کافئین نیستند، کـه با برخی مشکلات سلامت پیوند خورده است.چای هـای گیاهی از بخش هـای مختلف گیاهان مانند گل ها، ریشه ها، دانه ها یا پوست تهیه میشوند. در ادامه با عده ای از بهترین چای هـای گیاهی برای سلامت خوب بیشتر آشنا میشویم.

 

چای سبز برای کمک بـه کاهش وزن

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

بدون تردید، هر فهرستی از چای هـای گیاهی با چای سبز آغاز میشود. یکی از اصلی‌ترین فواید چای سبز کمک بـه کاهش وزن و مبارزه با چاقی است. چاقی دلیل اصلی بسیاری از بیماری ها، از مشکلات قلبی تا دیابت، محسوب میشود.چای سبز سرشار از یک کاتچین بـه نام اپی‌گالوکاتچین گالات «EGCG» است کـه سوخت و ساز را برای سوزاندن کالری هـای اضافی و بهبود روند کاهش وزن ارتقا میدهد.

 

همچنین، چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها است و از تقویت سلول هـای بافتی برای محافظت از بدن در برابر پیری زودرس و بیماری هـای مرتبط با افزایش سن پشتیبانی میکند. افزون بر این، چای سبز از آسیب سلولی ناشی از آلاینده ها پیشگیري میکند. این نوشیدنی میتواند با سرطان مبارزه کند، از بیماری قلبی پیش گیری کند، خطر ابتلا بـه دیابت را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند و بسیاری موارد دیگر.

 

برای تهیه چای سبز:

یک تا دو قاشق چایخوری از برگ هـای چای سبز را در یک فنجان بریزید.

آب داغ در فنجان بریزید.

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید دو تا سه دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و اندکی عسل بـه آن اضافه کنید و بنوشید.

شما میتوانید سه تا چهار فنجان چای سبز در روز مصرف کنید.

 

چای زنجبیل برای تسکین درد آرتریت

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

زنجبیل در تمام دوران ها یگ گیاه محبوب برای افرادی بوده است کـه بـه انواع مختلف التهاب مبتلا بوده اند. برای آنهایی کـه از آرتریت یا التهاب مفاصل رنج می‌برند، ویژگی هـای ضد التهابی چای زنجبیل در کاهش درد و التهاب بسیار موثر است.افزون بر این، چای زنجبیل بـه تقویت گردش خون کمک میکند، کـه در مبارزه با درد نقش دارد.

 

جدا از فواید ضد التهابی، زنجبیل از ویژگی هـای آنتی اکسیدانی، ضد ویروس، آنتی بیوتیک، ضد سرطان، ضد تهوع، ضد اسپاسم، ضد قارچ و ضد سرفه سود میبرد.نوشیدن چای زنجبیل میتواند ناراحتی معده را نیز کاهش دهد، از حالت تهوع پیش گیری کند، استرس را کاهش دهد، با سرماخوردگی مبارزه کند، گرفتگی هـای عضلانی

 

در دوران قاعدگی را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند، سطوح قند خون را عادی سازد، اشتها را تنظیم کند، و سوزش سر دل و نفخ را تسکین دهد.

 

برای تهیه چای زنجبیل:

یک قاشق غذاخوری برش هـای زنجبیل و دو فنجان آب را در یک قوری کوچک بریزید.

آب را بـه جوش آورید سپس اجازه دهید بـه مدت 10 دقیقه بـه آرامی بجوشد.

چای را صاف کنید تا برش هـای زنجبیل جدا شوند.

اندکی عسل و آب لیمو تازه بـه چای اضافه کنید و بنوشید.

شما میتوانید دو تا سه فنجان چای زنجبیل در روز مصرف کنید.

 

چای بابونه برای مبارزه با بی خوابی

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدنچای بابونه یکی از گزینه هـای اصلی در فهرست چای هـای گیاهی محسوب میشود. این نوشیدنی یکی از بهترین چای هـای گیاهی برای مبارزه با بی خوابی و دیگر اختلالات خواب است.بابونه بـه عنوان یک ماده آرامش بخش و تحریک کننده خواب شناخته میشود. آثار آرامش بخش بابونه ممکن است بـه واسطه وجود آپیجنین باشد کـه با گیرنده هـای بنزودیازپین در مغز پیوند تشکیل می دهد.

 

همچنین، بابونه از ویژگی هـای آنتی اکسیدانی، ضد خارش، ضد التهاب، ضد میکروب، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطان سود میبرد.نوشیدن چای بابونه بـه طور منظم میتواند سردرد را تسکین دهد، درد عضلانی را کاهش دهد، استرس را زیر نظارت نگه دارد، گرفتگی هـای عضلانی در دوران قاعدگی را کاهش دهد،

 

مشکلات معده را درمان کند، بـه کاهش وزن کمک کند، و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.هم گل هـای تازه و هم خشک شده بابونه را میتوان برای تهیه چای استفاده کرد.

 

برای تهیه چای بابونه:

یک قاشق چایخوری از گل هـای خشک شده بابونه یا دو قاشق چایخوری از گل هـای تازه این گیاه را در یک فنجان آب داغ بریزید.یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید بـه مدت پنج دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کنید.اندکی عسل خام بـه چای اضافه کرده و در حالی‌کـه هنوز گرم است آن را مصرف کنید.توجه: اگر باردار هستید یا در تلاش برای بارداری هستید از مصرف چای بابونه پرهیز کنید.

 

چای نعناع بیابانی برای مبارزه با سوء هاضمه

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

عطر و طعم طراوات بخش و نعناعی نعناع بیابانی آن چیزی است کـه برای بهبود سیستم گوارش خود در زمانی کـه از سو هاضمه و دیگر مشکلات دستگاه گوارش رنج میبرید، باید مد نظر قرار دهید.چای نعناع بیابانی عضلات معده و روده را شل میکند و همچنین بـه تسکین نشانه هـای سندرم روده تحریک پذیر مانند دل درد و نفخ کمک میکند.

 

افزون بر این، چای نعناع بیابانی بـه عبور راحت‌تر غذا از معده کمک می کند و در از بین بردن حالت تهوع نیز موثر است.نعناع بیابانی سرشار از منتول است و دارای اثر خنک کننده و آرامش بخش بر بدن و ذهن است. همچنین، این گیاه از ویژگی هـای آنتی اکسیدانی، ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد نفخ بهره میبرد. نعناع بیابانی از محتوای خوب منگنز، مس و ویتامین C برخوردار است.

 

نعناع بیابانی میتواند بـه درمان گرفتگی هـای عضلانی، کاهش وزن، مبارزه با استرس، از بین بردن بوی بد دهان، تسکین سردرد، درمان میگرن، پشتیبانی از سلامت دهان و دندان، و جلوگیری از آلرژی ها و آسم کمک کند.

 

برای تهیه چای نعناع بیابانی:

یک قاشق غذاخوری از برگ هـای تازه نعناع بیابانی را در یک قوری کوچک ریخته و آب داغ بـه آن اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب بـه مدت 10 دقیقه بـه همان حالت باقی بماند.

 

چای را صاف کنید.

اجازه دهید چای خنک شود و سپس آن را بنوشید.

شما میتوانید سه تا چهار فنجان چای نعناع بیابانی در روز مصرف کنید.

 

نعناع بیابانی برای افرادی کـه از بیماری ریفلاکس اسید معده رنج می برند، مناسب نیست زیرا عضله اسفنکر را شل میکند و از این رو، احتمال بازگشت اسید معده بـه مری بیشتر میشود.

 

چای ریحان برای مقابله با بوی بد دهان

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

رایحه فوق العاده ریحان آن را بـه گزینه ای ایده آل برای مقابله با بوی بد دهان یا نفس بد بو تبدیل میکند. ریحان سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویژگی هـای ضد باکتری است کـه بـه مبارزه با باکتری هـای تولید کننده بوی بد در دهان کمک میکنند. این بـه نوبه خود در دفع چرک و انواع دیگر بیماری هـای پریودنتال موثر است.

 

همچنین، ریحان منبع عالی برای ویتامین هـای A و K است، و منبع خوبی برای ویتامین C و منگنز محسوب میشوند. نوشیدن چای ریحان بـه طور منظم میتواند بـه کاهش استرس، بهبود خلق و خو، تسکین سو هاضمه، درمان سردرد، درمان نفخ شکم، بهبود اشتها، تقویت سیستم ایمنی و بسیاری موارد دیگر کمک کند.

 

برای تهیه چای ریحان:

دو قاشق چایخوری از برگ هـای خشک شده ریحان را در یک فنجان بریزید.

آب جوش را بـه فنجان اضافه کنید.

یک درپوش روی فنجان گذاشته و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و با اندکی عسل خام در صورت تمایل شیرین کنید.

شما میتوانید روزانه دو تا سه فنجان چای ریحان بنوشید.

 

چای سیج «مریم گلی» برای تسکین گلو درد

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

هنگامی کـه از گلو درد رنج می برید، چای سیج میتواند درد را بـه سرعت تسکین دهد و همچنین، سوزش و التهاب را در گلو کاهش دهد.ویژگی هـای ضد میکروبی چای سیج بـه مبارزه با سرماخوردگی و همچنین تسکین درد و سوزش در گلو بـه واسطه کند کردن رشد باکتری هـای مضر در این قسمت کمک میکند.

 

افزون بر این، نوشیدن چای سیج بـه طور مرتب میتواند خلق و خو را بهبود ببخشد، اضطراب را کاهش دهد، سلامت دهان و دندان را حفظ کند، حافظه را تقویت کند، نشانه هـای یائسگی را کاهش دهد، سلامت قلب را تقویت کند، گوارش را بهبود ببخشد و بسیاری موارد دیگر.

 

برای تهیه چای سیج:

یک قاشق غذاخوری از برگ هـای تازه سیج یا یک قاشق چایخوری از سیج خشک شده را در یک فنجان بریزید.

یک فنجان آب جوش بـه آن اضافه کنید.

اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد، سپس چای را صاف کنید.

 

مقداری آب لیمو و عسل خام برای بهبود مزه و اثربخشی بـه چای اضافه کنید، سپس آن را بنوشید.

توجه: مصرف سیج برای بانوان باردار و شیرده و همچنین آنهایی کـه از صرع رنج می‌برند، توصیه نمیشود.

 

چای بادرنجبویه برای کاهش اضطراب

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

بادرنجبویه یک گیاه دارویی شناخته شده برای درمان اضطراب است. بادرنجبویه بـه عنوان یک ارام بخش ملایم و تونیک عصبی کارایی دارد و از این رو، بـه کاهش اضطراب، بهبود خواب و آرامش روان کمک میکند.بادرنجبویه یک آنتی اکسیدان طبیعی، ضد ویروس، قابض، ضد میکروب و عامل ضد اسپاسم است. برگی هـای بادرنجوبیه سرشار از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها هستند.

 

نوشیدن چای بادرنجبویه بـه طور منظم میتواند پوست را جوانتر سازد، هوشیاری را افزایش دهد، حافظه را تقویت کند، سلامت کبد را بهبود ببخشد، سطح قند خون را حفظ کند، اشتها را افزایش دهد و بسیاری موارد دیگر.

 

برای تهیه چای بادرنجبویه:

یک تا دو قاشق چایخوری بادرنجبویه خشک شده را در یک فنجان بریزید.

آب جوش بـه فنجان اضافه کنید.

 

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید تا زمانی کـه برای مصرف بـه اندازه کافی خنک شده است در همان حالت باقی بماند.تنها یک فنجان چای بادرنجبویه در روز مصرف کنید.

 

چای قاصدک برای بهبود سلامت کبد

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

قاصدک یک گیاه دارویی است کـه میتواند بـه بازسازی، پاکسازی، و پالایش کبد کمک کند. این گیاه بـه سوخت و ساز چربی انباشته شده در کبد کمک میکند، کـه این شرایط بهبود عملکرد کبد را بـه همراه دارد. همچنین، قاصدک جریان صفرا را افزایش میدهد و بـه سم‌زدایی کبد کمک میکند.

 

این گیاه دارویی از محتوای مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم و بتا کاروتن، بـه همراه ویتامین هـای A، C و D بهره می برد.نوشیدن چای قاصدک برای کاهش وزن، عادی سازی سطوح قند خون، خروج سموم از بدن، سرکوب اشتها، مبارزه با التهاب، تنظیم فشار خون بالا، و جلوگیري از اختلالات ادراری مفید است.

 

برای تهیه چای قاصدک:

دو قاشق چایخوری ریشه قاصدک خشک شده را بـه یک فنجان آب اضافه کنید.

آب را بـه جوش آورید و چند دقیقه صبر کنید.

چای را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید برای حدود 10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و بنوشید.

 

چای گل بامیه برای برای کاهش فشار خون

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

برای نظارت فشار خون، چای گل بامیه یا چای ترش «Hibiscus Tea» یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود کـه میتوان مد نظر قرار داد.گیاه بامیه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است کـه بـه پیشگیري از اکسیداسیون کلسترول LDL کمک می کند. افزایش سطوح کلسترول بد بـه تصلب شرایین و بیماری قلبی منجر می شود. همچنین، این گیاه بـه تنظیم فشار خون کمک میکند.

 

از دیگر فواید چای گل بامیه می توان بـه کاهش کلسترول بالا، بهبود گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کاهش مشکلات التهابی، پشتیبانی از سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا بـه سرطان اشاره کرد. همچنین، این چای بـه تسریع سوخت و ساز و کاهش وزن سالم و تدریجی کمک میکند.

 

برای تهیه چای گل بامیه:

دو قاشق غذاخوری از گلبرگ هـای خشک شده گل بامیه را بـه دو فنجان آب اضافه کنید.

آب را بـه جوش آورید، سپس اجازه دهید 10 دقیقه آرام بجوشد.

چای را صاف کرده، سپس اندکی عسل خام و آب لیمو برای بهبود عطر و طعم بـه آن اضافه کنید.

شما میتوانید دو تا سه فنجان چای ترش در روز مصرف کنید.

توجه: بانوان باردار و شیرده از مصرف این چای پرهیز کنند.

 

چای میوه رز برای تقویت سیستم ایمنی

معرفی بهترین چای های گیاهی برای سلامت بدن

میوه رز منبع فوق العاده ای برای ویتامین C است. در حقیقت، محتوای ویتامین C میوه رز حدود 20 برابر بیشتر از پرتقال است. ویتامین C آنتی اکسیدانی قدرتمند است کـه برای سیستم ایمنی و سلامت بافت اهمیت دارد. این ویتامین بـه پیشگیري از عفونت هـای باکتریایی و ویروسی کمک میکند.

 

آنتی اکسیدان هـای موجود در میوه رز بـه بهبود قابلیت ارتجاعی و استحکام پوست کمک میکنند و نشانه هـای پیری مانند شکل گیری خطوط، چین و چروک هـای عمیق و لکه هـای قهوه ای را کاهش می‌دهند.چای میوه رز عملکرد آدرنال را بهبود می بخشد، و سطوح انرژی و هوشیاری را افزایش می دهد.

 

برای تهیه چای میوه رز:

چهار قاشق غذاخوری از میوه رز خشک شده را در یک ظرف بریزید.

چهار فنجان آب بـه آن اضافه کنید.

یک درپوش روی ظرف قرار دهید، آب را بـه جوش آورید، سپس اجازه دهید پنج دقیقه بـه آرامی بجوشد.

چای را صاف کنید و هنگامی کـه بـه اندازه کافی خنک شده است آن را بنوشید.