پارس ناز پورتال

نکات مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

نکات مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

نکات مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا 

شما در آلودگی هواي تهران چه می‌کنید؟ آیا میدانستید که این آلودگی حتی روی پوست بدن شما نیز تاثیرات بسیار بدی دارد؟ آلودگی هوا یکی از مشکلات جدی در دنیای امروز است . با دقت به این که پوست ما روزانه در دسترس آلودگی هوا قرار می گیرد و تعداد زیادی از بیماری هاي پوستی مرتبط با آن می‌باشد، بهمین علت لازم است تا از این موضوع آگاه باشیم و برای سلامت پوست خود تدابیری را بیندیشیم.

 

یکی از تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت پوست، افزایش تعداد رادیکال‌هاي آزاد در آن است. رادیکال‌هاي آزاد آسیب‌هاي زیادی به بدن انسان می رسانند و میتوانند سطح آنتی اکسیدان‌هایي مثل ویتامین‌هاي C و E رابه شدت کاهش دهند. با کاهش سطح آنتی اکسیدان‌ها فرآیند پیری پوست شروع می شود . اگر کاهش میزان آنتی اکسیدان‌ها بیش از حد باشد، احتمال ابتلا به سرطان‌هاي پوستی افزایش می یابد.

 

اگر چه آلودگی هوا مشکلی نیست که بتوان آن رابه زودی حل کرد و یا کاهش داد، اما چند راه وجوددارد که میتوان آسیب‌هاي پوست در مقابل آلودگی هوا رابه حداقل رساند؛شستشو نخستین و مهم ترین راه برای محافظت از پوست در مقابل آلودگی هوا است. به هرحال همه ی‌ي ما ساعاتی از روز را در بیرون از خانه می‌گذرانیم

 

و میزانی از آلودگی‌ها بر روی سطح پوست ما قرار میگیرد. این آلودگی‌ها به مخصوصاً بر روی پوست صورت و دست‌ها بیشتر پدیدار می شود. در اثر استفاده از صابون، چربی پوست صورت از بین می‌رود و پوست تدریجی در اثر خشکی شکننده می شود که این رخداد موجب تسریع روال ایجاد چین و چروک‌هاي صورت میگردد. بنابر این توصیه می شود جهت شستشو، از ژل‌هاي شست و شوی صورت که فاقد مواد صابونی هستند بعنوان جای گزین صابون استفاده شود.

 

یکی از برترین ژل‌هاي شست و شوی موجود در بازار ژل هاي شست و شوی صورت سینره با خاصیت ضد آلودگی هوا و مرطوب کنندگی است که برای پوست‌هاي چرب ، معمولی تا خشک و آقایان طراحی شده است. با دقت به این که این ژل ها فاقد مواد صابونی هستند، می توانند جای گزین مناسب صابون جهت شست و شوی صورت باشند.

 

عصاره مورینگای موجود دراین ژل ها ، بعنوان محافظی طبیعی روی سطح پوست قرار گرفته و از جذب آلودگی به پوست پیشگیری می‌کند. ژل هاي شست و شوی صورت باعث احیای پوست، حفظ لطافت و شادابی و محافظت پوست می‌گردند. این ژل‌ها ضمن از بین بردن مواد آرایشی رطوبت پوست را دریک سطح پایدار نگه داشته و از خشکی آن پیشگیری می کنند و باعث تنظیم pH پوست میشوند.

 

روش دیگر استفاده از دستکش برای دست‌ها و یا ماسک برای صورت است. البته این راه بطور کامل نمی تواند از پوست شما محافظت کند چرا که به هرحال قسمت‌هایي ازبدن مثل پیشانی و دور چشم‌ها پوشانده نمیشوند. اما برای حفظ پوست دست‌ها میتواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

 

استفاده از یک رژیم خوراکی مناسب نیز می تواند به سلامت پوست کمک کند. مصرف موادی مثل سبزیجات تازه و میوه‌ها باعث طراوت و شادابی پوست میشود و آنتی اکسیدان‌هاي موجود در آن‌ها به استحکام و مقاومت پوست در مقابل آلودگی هوا کمک می کنند. مصرف سبزیجاتی مثل کرفس و اسفناج

 

که سرشار از فیبر هستند، به بازسازی سلول‌هایي که در اثر واکنش ترکیبات شیمیایی آلودگی هوا با پوست تخریب شده‌اند، کمک میکنند و پروتئین‌هاي اکسید شده را ترمیم می‌سازند. مصرف میوه و سبزیجات همینطور انعطاف‌پذیری پوست را بالا برده و از به وجود آمدن خشکی پیشگیري میکنند.