پارس ناز پورتال

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

نگاهی به بهترین مدلهای اسپرت اتومبیل استون مارتین 

برند ماشین استون مارتین همه ي وقت یکی از خاص ترین و محبوب ترین ها در دنیا بوده هست، به خصوص مدلهای اسپرت این برند بسیار سرشناس میباشند. برندهای انگلیسی به اصالت مشهورند و در این میان استون مارتین بعنوان سازنده اسپرت هاي لوکس، همواره در نخستین سطح این خودروسازان قرار داشته اند.

 

شاید نزدیک ترین برندهای انگلیسی به استون مارتین را بنتلی و جگوار دانست، هر چند بنتلی برای مدتی مدید محصولاتی با پلت فرم مشترک با رولزرویس و قیمتی فضایی ساخت می‌کرد و جگوار نیز در کنار محصولات خاص و گرانقیمت خود، محصولاتی ارزان تر ارائه میکرد. همۀ این موارد باعث شده تا بسیاری استون مارتین را فراری بریتانیایی بدانند.

 

در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه به بررسی خاص ترین و به نحوی، مهمترین خودروهایی بپردازیم که استون مارتین در دوران مدرن خود ساخت کرده هست. لازم به ذکر هست، تمامی این مدل ها مربوط به رده اصلی محصولات استون مارتین هست و مشابه هاي کوچک و سدان در آن گنجانده نشده اند.

 

DB4 GT Zagato
نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

حاصل نخستین همکاری استون مارتین و استودیو ژاگانو در اکتبر سال 1960 در نمایشگاه لندن معرفی شد. این اتومبیل که براساس مشابه عادی DB4 شکل گرفته بود، به نحوی مشابه سبک تر و سریع تری بود که در مسابقات نیز حضوری پیروز داشت. پیشرانه 3.7 لیتری 6 سیلندر این ماشین، 314 اسب بخار ساخت میکرد

 

و به لطف وزن 1.227 کیلوگرمی، دستیابی به تندی 100 کیلومتر در ساعت در حدود 6 ثانیه برای DB4 GT زمان می بُرد. وزن پایین این ماشین اکثر مدیون بهره گیری گسترده از آلومینیوم به جای فولاد در بدنه بود. اضافه بر این، مواردی همانند سپرها حذف شده بود. فرم کلی بدنه نیز کوچک تر و آیرودینامیک تر از مشابه عادی بود.
نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

تنها 2 دستگاه DB4 GT توسط زاگاتو ساخته شد که در این میان، 4 دستگاه در سال 1988 و 2 دستگاه نیز در سال 1992 تکمیل شدند. این 6 مشابه براساس شاسی اصلی و قطعات باقیمانده زاگاتو و با شماره شاسی منطبق با مشابه هاي دهه شصتی ساخته شدند.

 

DB5

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

در سال 1963 استون مارتین خودرویی را معرفی کرد که کمتر کسی انتظار داشت به شهرتی جهانی برسد. حضور این اتومبیل بعنوان ستاره فیلم Goldfinger در نخستین فیلم از سری فیلمهای جیمزباند در سال 1964، استون مارتین و DB5 را به شهرتی جهانی رساند.

 

استون مارتین سعی کرد تا نقاط قوت DB4 را نگه داشته، نقاط ضعف این اتومبیل را برطرف کند و براساس تجارب قبلی، خودرویی متعادل تر برای بهره گیری روزمره بسازد. پیشرانه 3.7 لیتر DB4 با تغییراتی به یک بلوک آلومینیومی 4 لیتری با 280 اسب بخار در حالت عادی بدل شد و متصل به گیربکس 5 دنده دستی ZF بود.

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

در این میان مشابه Vantage با سه کاربراتور دو دهانه در سال 1964 عرضه شد که 315 اسب بخار قدرت داشت. تنها 65 دستگاه از این اتومبیل ساخت شد. مشابه دیدنی دیگر اما گونه کانورتیبل بود که تنها 123 دستگاه از آن ساخته شد. اضافه بر این یک پیش مشابه استیشن کوپه «شوتینگ بریک» نیز توسط استون مارتین ساخته شد

 

که باعث شد مالکان زیادی خواهان چنین خودرویی شوند؛ به همین دلیل استون مارتین 11 دستگاه دیگر نیز بر پایه مشابه هاي عادی مالکان ساخت.

 

V8 Vantage Zagato

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

دهه 80 میلادی را باید دوران افول استون مارتین دانست. در این سال ها، به لطف مشکلات اقتصادی و مدیریتی، استون مارتین نتوانست محصولاتی اخیر و مدرن عرضه کند و به نحوی تنها به بازیابی محصولات قبل و ادامه تولیدشان بسنده کرد. اما در اواخر این دهه که عمده امیدی به زنده ماندن برند استون مارتین نبود،

 

ناگهان زاگاتو دوباره به داد استون مارتین رسید و خودرویی را برای این برند طراحی کرد که معادلات بازی را به طور فزاینده اي دگرگون کرد. در اواخر دهه 60 میلادی استون مارتین مدل DBS را معرفی کرد که در دهه 70 با تغییراتی به مدل V8 بدل شد.

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

در 2 دهه بعد، این مدل در حقیقت تنها محصولات کلاسیک استون مارتین بود و زاگاتو نیز بر پایه پلت فرم مشابه Vantage همین ماشین، مدل V8 Zagato را ساخت. در نمایشگاه ژنو 1986 طرح هاي نخست این اتومبیل به نمایش درآمد و تعداد زیادی سفارش نخست برای این مدل ثبت شد.

 

در نهایت بین سال هاي 1986 تا 1990، 89 دستگاه از انواع این ماشین ساخته شد که در این میان 37 دستگاه کانورتیبل بودند. مشابه کانورتیبل ظاهری متفاوت و به نحوی، عجیب تر از مشابه کوپه داشت و به چراغ هاي پنهان شونده و جلوپنجره اي دیدنی مجهز بود. این مدل به لطف پیشرانه 430 اسب بخاری، یکی از سریع ترین خودروهای خیابانی آن زمان بود.

 

Vantage V600 Le Mans

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

موفقیت V8 Zagato در اواسط دهه 80 سبب شد تا جانی تازه در رگ هاي استون مارتین جریان یابد و این خودروساز جرت معرفی مدل جدیدی را پیدا کند.

 

براساس پلت فرم قدیمی مدل V8، محصولی اخیر یعنی Virage معرفی شد. اما شاه بیت این سری، مدل Vantage با پیشرانه مجهز به سوپرشارژر 8 سیلندر 5.3 لیتری بود که 550 اسب بخار قدرت ساخت میکرد و در زمان خود، قوی ترین ماشین خیابانی دنیا محسوب می شد

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

در اواخر دوران ساخت این مدل اما مشابه جدیدی با پسوندی 600 عرضه شد که قدرتی معادل 600 اسب بخار داشت. تعداد بسیار محدودی از این ماشین ساخت شد اما در این میان، مشابه خاصی که به Le Mans سرشناس هست و برای بزرگداشت چهلمین سالگرد قهرمانی استون مارتین در مسابقات لمان عرضه شد،

 

سریع ترین و خاص ترین گونه هست. تنها 40 دستگاه از این ماشین 600 اسب بخاری که شتاب صفر تا صدی معادل 3.9 ثانیه داشت و می توانست به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در سرعت برسد، ساخته شد. بعضی المان هاي ظاهری همانند ورودی هاي کوچک هوا در کنار گلگیر جلو و جزییات داخل کابین نیز با الهام از مسابقه مذکور ساخته شده بودند.

 

DB7 Zagato

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

فورد در ابتدای دهه 90 میلادی استون مارتین را خریداری کرد و تصمیم گرفت تا این برند اصیل را احیا کند. نتیجه کار معرفی مدل DB7 با ظاهری کلاسیک و پلت فرمی شد که از جگوار XJ5 به استون مارتین ارث رسیده بود. در سال 1999، مشابه سریع تری از DB7 با پسوند Vantage و مجهز به پیشرانه V12 «به جای 6 سیلندر خطی» روانه بازار شد.

 

اما شاید بتوان خاص ترین مشابه این منجی استون مارتین را مدل زاگاتو دانست که با الهام از مدل جاودانه DB4 GT Zagato توسط استودیو زاگاتو طراحی شد، تنها 100 دستگاه از این ابرخودرو ساخته شد که همگی مجهز به پیشرانه 6 لیتری V12 با قدرت 426 اسب بخار بودند.

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

موفقیت پیش بینی نشده این ماشین سبب شد تا استون مارتین و زاگاتو به فکر ساخت مشابه روباز Volante بیفتند. اینگونه با نام DBAR1 در سال 2003 معرفی شد و 100 دستگاه نیز از آن ساخته شد. نکات دیدنی دقت در مورد این مدل اما عدم تغییر مشخصات فنی به لطف تلاش برای عدم افزایش وزن و نبود سقف پارچه اي و یا فلزی برای مواقع بارانی بود.

 

One- 77

نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

آخرین محصول خاص استون مارتین، در نمایشگاه پاریس سال 2008 رونمایی شد. این ابر استون مارتین با نام One-77، در تیراژ 77 دستگاهی به مشتریان خاص این برند عرضه شد و توانست همانند اسلاف خویش، تاثیر قابل توجهی روی محصولات بعدی استون مارتین بگذارد. بدنه آلومینیومی و شاسی فیبر کربنی در کنار پیشرانه 7.3 لیتری V12 این اتومبیل، نویدبخش عملکرد فنی بی نظیری بود.
نگاهی به برترین مدل های اسپرت خودرو استون مارتین

750 اسب بخار قدرت سبب شد تا این غول 1630 کیلوگرمی شتاب صفر تا صدی معادل 3.5 ثانیه و حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت داشته باشد. طراحی زیبا و مشخصات فنی استثنایی این ماشین سبب شد تا استون مارتین برنده جوایز طراحی متعددی شود و زبان طراحی جدیدی برای محصولات بعدی خود بیابد.

 

با این حال مشتریان بیشتری به دنبال خرید One-77 بودند و به همین علت، استون مارتین 7 دستگاه دیگر از این ماشین با نام سری Q عرضه کرد که اکثر به مشتریان ثروتمند ساکن در حاشیه خلیج فارس فروخته شدند.