پارس ناز پورتال

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ 

یک سال از دوره انتخاب شدن دونالد ترامپ بعنوان ریاست جمهوری کشور آمریکا می گذرد که بیشتر موجی از نارضایتی را بین مردم شاهد هستیم. دریک سالی که از حکومت دونالد ترامپ می گذرد، هنرمندان و روزنامه نگاران به او چه واکنش هایي داشته اند، ترامپ چه گفته؟

 

مردم ایالات امریکا به کنار، حتی همسر ترامپ هم باورش نمی شد که شوهرش واقعا رییس جمهور یکی از بزرگترین کشور های دنیا شود. او در شب انتخاب ترامپ ناباورانه اشک می ریخت و از این «سورپرایرز بزرگ» ابراز شگفتی می‌کرد. حس ملانیا ترامپ در شب اعلام نتایج ریاست جمهوری ایالات امریکا در کتاب جنجالی «آتش و خشم» این طور روایت شده است.

 

چیزی که در کتاب نیامده این است که او دراین تجربه عجیب تنها نبود. آن شب عده زیادی از مردم ایالات امریکا- و جهان- از انتخاب یک مجنون شوکه شدند. از همان اولین روزها تا همین هم اکنون هم که سالگرد یک سالگی راهیابی او به کاخ سفید است، واکنش هاي زیادی در مخالفت با او صورت گرفته است.

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ

در اولین شبی که خبر انتخاب ترامپ به صورت رسمی منتشر شد، ایده هاي زیادی درباره ترامپ شکل گرفت. قبل از هر چیزی وعده هاي انتخاباتی اش سوژه شدند و یکی دو واکنش داغ آن هم از طرف هنرمندان و بعضی از روزنامه نگارها و عکاس ها دیده شد. آرام آرام اما داستان ابراز مخالفت با ترامپ جدی‌تر شد.

 

پای ماجرا به بیلبوردهای تبلیغاتی باز شد و سیاهپوستان هم وارد بازی شدند. نقطه اوج این انتقادها- دستکم تا همین حالا- واکنش ترامپ به مردم کشور های دیگر است که او اسمشان را «مردمی که از چاه مستراح بیرون آمده اند» گذاشته. این گزارش برخی از عجیب ترین واکنش هاي دنیا به مخالفان جناب دونالد «!» را مرور می‌کند.

 

سفری که لغو شد

یکی از عجیب ترین واکنش هاي هنرمندانه به ترامپ، کمتر از 24 ساعت بعد از انتخاب رسمی او به ریاست جمهوری ایالات امریکا بود. «میتسکی میاواکی» فردای شبی که ترامپ برنده شد، دریک پست مجازی گفت که تمام شب گذشته را از ترس آینده بیداربوده است و از ترس اتفاقی که برای دنیا خواهد افتاد، حتی نتوانسته یک لحظه چشم بر هم بگذارد.

 

او قرار بود فردای اعلام نتایج در دو ایالت کارولینای شمالی و فلوریدا چند برنامه همگانی داشته باشد. او که یک نوازنده آمریکای شناخته شده بود، قرار بود دراین «تور موزیکال» چند برنامه شاد اجرا کند.

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ

بلیت ها فروخته شده بودند و صحنه نمایش حاضر بود اما او دریک حرکت عجیب بلافاصله پروازش را لغو کرد. به مدیر برنامه هایش هم سفارش کرد که پول تمام بلیت ها را پس بدهد، تمام خسارت هایي راکه باید به مسئولان اجرایی سالن کنسرت پرداخت می شد و بالغ بر چندین هزار دلار بود، بپردازد

 

اما به هیچ عنوان حاضر نشد، به آن دو ایالت برود. در نگاه اول، خیلی از مخاطبانش فکر میکردند، پای یک بیماری یا اتفاق غیرمترقبه در بین بوده اما او در فضای مجازی به مخاطب هایش خاطرجمعی داد که کاملا سالم است اما چیزی که باعث شده او برنامه اش را در ایالات امریکا لغو کند، رای بالای ترامپ دراین دو ایالت بود. او گفت:

 

«من یک هنرمند هستم و برای کسانی برنامه اجرا میکنم که مغزشان کار میکند. من برای کسانی برنامه می سازم که بتوانند خوب و بد را از هم تشخیص بدهند. برایم عجیب است که کسی آن حجم دروغ و شارلاتان بازی را در کسی ببیند اما بازهم وی را انتخاب کند و برایش دست بزند. من برای دو ایالتی که بیشترین رای رابه ترامپ داده اند، برنامه اجرا نخواهم کرد، چون به نظرم انها هنوز توان تشخیص خوب از بد را ندارند.

 

دل من با تمام کسانی خواهد بود که فاجعه انتخاب ترامپ احساساتشان را جریحه دار کرده است. دراین شرایط من ترجیح می‌دهم جایی بروم که به یک دردی بخورم.»

 

کمپین چاه مستراح

کمپین «من از چاه مستراح آمده ام» یکی از بزرگترین و جنجالی ترین واکنش هایي بود که در مقابل ترامپ در کشور آمریکا و تعداد زیادی از نقاط جهان شکل گرفت. ماجرا از اینجا شروع شده بود که ترامپ دریک واکنش عجیب به کسانی که مخالف فرمان مهاجرتی اش بودند، ادعا کرد، ترجیح می‌دهد

 

مردم سویس و کشور های خوش آب و هوا وارد کشورش بشوند تا برخی از آفریقایی ها که از «چاه مستراح» بیرون آمده اند، به کشور آمریکا بیایند. این اتفاق باعث واکنش هاي زیادی در دنیا شد. مجله نیویورکر در همین روزها یک عدد جدید منتشر کرد که جلد آن سر و صدای زیادی در دنیا به راه انداخت.

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپنیویورکر نسبت به بقیه مجلات منتقد ترامپ طرح محترمانه اي منتشر کرده بود. بقیه منتقدان چنین طرح هایي را منتشر کردند.

 

این جلد نیویورکر یک صفحه سفید را در حالی نشان می داد که ترامپ تا دهانش در داخل یک سوراخ سیاه «همان چاه مستراحی که خودش ازآن حرف می زد» فرو رفته و فقط موهایش ازآن بیرون است. این واکنش در دنیای مجازی هم دنبال شد. کمپینی با عنوان «من از چاه مستراح» آمده ام شکل گرفت

 

که عده زیادی از کاربران شبکه هاي اجتماعی- عمدتا کسانی که آفریقایی تبار بوده ودر کشور آمریکا زندگی میکردند- آنرا راه انداختند. آنها که طبق معمول جزء افراد نخبه جامعه کشور آمریکا بودند، در پست هاي مجازی خودشان را معرفی کردند و گفتند، اگر دولت کشور آمریکا بیشتر از این در مقابل آنها و هموطنانشان بدخلقی نشان بدهد، میتوانند به خانه هاي اجدادی شان در آفریقا برگردند و همان جا زندگی کنند.

 

بعد از این کمپین ترامپ و اطرافیانش بلافاصله شروع به ماستمالی کردند و گفتند، روزنامه نگارها- که دروغگو هستند- زیادی شلوغش کرده اند. وگرنه کلمه اي که از زبان ترامپ بیرون آمده، چاه مستراح نبوده بلکه کلمه اي شبیه آن بوده که اشتباه فهمیده شده است. هر چند فیلم سخنرانی ترامپ در معرض بود اما او دوباره گفت، در مغزش کلمه دیگری می چرخیده اما به صورت ناخودآگاه این حرف را بر زبان آورده، ضمن این‌که قصدش توهین نبود، فقط می خواسته کمی شوخی کند!

 

برنده بزرگ «خبر جعلی»

یکی از پرسر و صداترین افتخارات اینروزها برای ترامپ، بردن «جایزه خبر جعلی» «Fale News Award» است. این جایزه بزرگ هر سال سهم کسانی است که بیشترین دروغ و خبر جعلی را در دنیا منتشر کرده باشند. حرف هاي نامربوط و اطلاعاتی که به عمد یا سهو به شیوه اي اشتباه به مردم بازگو شده باشد، جزء مسائلی است که باعث شده نام او بعنوان یکی از جنجالی ترین برندگان این جایزه انتخاب شود. کمیته اي که وی را انتخاب کرده،

 

بجز پخش اخبار دروغ، سراغ اشتباه هاي او در توییتر هم رفته است. این‌که او در پست هاي توییتری اش چقدر ادب را رعایت می‌کرد، اطلاعات درست به مردم می داد یا به قول کمیته «فیک نیوز»، «اشتباه هاي کوچک خبری» را مرتکب می شد، جزء فاکتورهایی بوده که وی را برنده این جایزه کرده است.

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ

یکی از مهم‌ترین خبر های اشتباه آقای ترامپ، مربوط به دخالت روس ها در انتخابات بود. او از همان روزهای اول می‌گفت رقابت هاي انتخاباتی اش را مستقل پیش میبرد اما بعدتر مدارکی به دست آمد که نشان می داد دامادش با یک وکیل روس دراین باره مذاکره کرده است اما این تمام ماجرا نبود.

 

در چنین مواقعی سیاسیون که بی آبرو شده اند، طبق معمول استعفا داده و از کارشان کناره میگیرند. ترامپ اما از همان آغاز راه تکذیب را در پیش گرفت. زمانی هم که مدارک بیشتری علیه اش پیدا شد، به روی خودش نیاورد و گفت، کار روزنامه نگارهایی است که با او دشمن هستند.

 

ترامپ برخلاف بقیه رییس جمهورهای دنیا که در سخنرانی هایشان به اتفاق هاي مهم واکنش نشان می‌دهند، طبق معمول در توییتر سخنرانی میکند. او اینبار هم در توییتر به برنده شدن مدال «خبر جعلی» واکنش نشان داد و گفت: «اگر بعضی از پوشش هاي خبری چرت و دروغ را بی خیال شویم، روزنامه نگارهای بزرگ زیادی هستند که برایشان احترام قائل هستم و خبر های خوب زیادی برای مردم کشور آمریکا وجوددارد که میتوانند به آن افتخار کنند.»

 

دلیل دیگری که وی را برنده جایزه خبر جعلی کرده، این است که برخی از اطرافیانش به دروغ هاي او استناد می‌کنند. در بیانیه اي که درباره دلیل اهدای این جایزه به دونالد ترامپ ذکر شده، آمده است: «دو نفر از سناتورهای نزدیک ترامپ برای این‌که به حرف هایشان استناد کنند، نام وی را بر زبان می آورند و بجای مدارک به رییس جمهور استناد می‌کنند. در نهایت وقتی اشتباه هایشان لو میرود، کنار میکشند و با قیافه اي حق به جانب می‌گویند، ما نبودیم، ترامپ بود!»

 

یک دلیل بزرگ دیگر هم وجوددارد که وی را برنده این جایزه بزرگ جهانی کرده. دریک روال عادی و جهانی، وقتی رسانه اي- به عمد یا سهو- خبری منتشر می‌کرد که جعلی بودن یا اشتباه آن مشخص می‌شود، رسانه از کار اشتباهی که انجام داده، عذرخواهی می‌کند. این رفتار در بین سیاسیون هم رایج است

 

و می‌تواند انها را تا پای استعفا هم بکشاند. ترامپ اما با همه ی انها فرق دارد. او هر وقت رسانه ها دروغ هایش را رو می‌کنند، بجای عذرخواهی، آنها رابه لقب «دشمنان کشور آمریکا» مفتخر می‌کند! این طور که «سی.ان.ان» در گزارش ویژه اش دراین باره نوشته، ترامپ وضعش خراب تر از این حرف هاست؛ او مدت هاست که ارتباطش رابا «خبر صادق و راستگو» قطع کرده است.

 

مثل یک ترومپ

در همان روزهای اول بعد از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری، واکنش هاي عجیب و غیرمنتظره اي از طرف روزنامه نگاران و هنرمندان آمریکایی رخ داد که تا پیش ازآن اصلا سابقه نداشت. «جاناتان هوروویتز» روزنامه نگار «نیویورکر» مدت کوتاهی بعد از این‌که دونالدخان رسما بعنوان رییس جمهوری ایالات متحده انتخاب شد،

 

یک حساب مجازی باز کرد. او اسم این صفحه رابا الهام از نام خانوادگی ترامپ «ترومپت روزانه» گذاشت و به مخاطبانش وعده داد، هرروز دراین صفحه پست جدیدی درباره سوتی ها یا اتفاق هاي عجیبی که ترامپ مسئولشان بوده، منتشر میکند.

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپجاناتان هوروویتز

 

او رییس جمهور مملکت رابه بوقی تشبیه کرده بود که حرف هایش مثل شیپوری کوک نشده، گوش آدم ها را کر میکند، آن هم در حالی‌که خود نوازنده فکر می‌کند در حال خلق یک اثر هنری است. هر چند تجربه نشان داد که او بعد ها در پست هاي اینستاگرامی اش از کمی جادوی فتوشاپ هم استفاده کرده

 

اما در متنی که منتشر کرده، واقعیت ماجرا را بیان می‌کند. او در یکی از پست هاي اینستاگرامی اش از کمی جادوی فتوشاپ هم استفاده کرده اما در متنی که منتشر کرده، واقعیت ماجرا را بیان میکند.او در یکی از پست هاي اینستاگرامی اش که بعد از لو رفتن دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ایالات امریکا منتشر کرد، به این مسئله واکنش نشان داد.

 

او رییس جمهوری را در حالی‌که همراه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مشغول دست افشانی و رقص است، نشان می‌دهد ودر شرح ماجرا می‌نویسد: «او «ترامپ» فکر میکند اینجا شهربازی است و ما اسب هاي چرخ و فلک هستیم. می‌خواهد به ما بفهماند که اشتباه کرده ایم اما این‌که راهش نیست. کسیکه اشتباه میکند، ترامپ است نه ما.»

 

تجمع جادوگران ضدترامپ

برخی از شیطان پرستان که لباس جادوگری پوشیده بودند، اطراف برج ترامپ جمع شدند و برای بیرون رفتن او از کاخ سفید و مرگ اطرافیانش طلسم ساختند؛ یکی از عجیب ترین واکنش ها به یک رییس جمهور.

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ * مایکل اکانل، یکی از طراحان ارشاد آمریکایی یک بیلبورد تبلیغاتی وسط بزرگراهی در ایالات امریکا را اجاره کرد و با تمسخر شعار انتخاباتی ترامپ، سیاست هاي وی را به سخره گرفت.

نگاهی به دوران یکساله ریاست جمهوری ترامپ* برخلاف لحن نامناسب ترامپ نسبت به زنان و مهاجران کشور های دیگر، مخالفانش عموما زبان نرم و محترمانه اي دارند؛ هر چند آتش شان تند است.

 

* ایرانی ها هم در فاصله کوتاهی بعد از سخنان اخیر ترامپ درباره مستراح به حرف هایش واکنش نشان دادند.

 

مطالب مرتبط :

عکسهای زن لخت و عریان دونالد ترامپ «ملانیا ترامپ»

17 تصویر ملانیا که دونالد ترامپ آن ها را دوست ندارد

نکات جالب درباره ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا

تصاویر ملانیا ترامپ با تیپ های مختلف در میان

رازهای گفته نشده از زندگی ملانیا ترامپ