پارس ناز پورتال

ویژگی های بارز یک فروشنده موفق را بدانید

ویژگی های بارز یک فروشنده موفق را بدانید

ویژگی های بارز یک فروشنده موفق را بدانید 

فروشنده موفق که میتواند کالا رابه نحو مناسبی به مشتریان عرضه نماید چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ما در ادامه بشما خواهیم گفت. زمانی که می خواهیم از فروشندگان تقدیر و تعریف کنیم، طبق معمول چنین چیزهایی می‌گوییم: «عجب زبونی داره!» یا «چه سریع مشتری رو راضی می کنه!».

 

پر حرف بودن یا متقاعد کننده بودن طبق معمول اولین ویژگی های لازم برای فروشندگان محسوب می شوند اما حقیقت این هست که تاریخ مصرف این دو ویژگی دیگر سر آمده هست. یعنی شاید اصلا به انها نیاز هم نداشته باشید.جهان تغییر کرده هست. بجای آن که بخواهید پر حرفی کنید و مشتری را مجبور به خرید محصول تان کنید، باید سعی تان را بر ایجاد ارتباطات حقیقی با مشتری بگذارید.

 

دراین مقاله به بررسی هفت مهارتی می‌پردازیم که به منظور رسیدن به اهداف خود در اساس فروش در بازارهای امروزی به انها نیاز پیدا خواهید کرد.

 

1. توانایی جذب مشتری در دقایق اولیه

جملات کلیشه ای قدیمی، مثل «می‌خواهم قرار ملاقاتی با شما بگذارم تا اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کارتان و نحوه همکاری به دست آورم» دیگر کارساز نیستند. دیگر مردم حوصله ندارند با شما قرار بگذارند تا تازه بخواهند در مورد کسب و کارشان بشما اطلاعات دهند. هدف آنها آموزش و اطلاع رسانی بشما نیست.

 

قبل از آن که از مشتری احتمالی تان چیزی بخواهید، حتی اطلاعات، بهتر هست در مورد مشکلات کلیدی کسب و کارشان اطلاعات کافی کسب کنید.

 

2. توانایی مفید گوش دادن

بجای آن که روی صحبت کردن متمرکز شوید، اجازه دهید که مشتری تان صحبت کند و به انچه او می گوید با توجه گوش دهید. هنوز هم تعداد زیادی از فروشندگان در هنگام صحبت کردن مشتری به این فکر می‌کنند که باید چه جوابی به او بدهند و بهمین دلیل با توجه به حرف های او گوش نمی دهند. در حالی‌که در آن لحظه مشتری ایده شان روبروی انها نشسته و اطلاعات باارزشی در مورد کسب و کارش ارائه میکند.

 

3. روی حرف های خود بایستید

این شاید یکی از نکاتی باشد که در عرصه فروش کمتر مورد تحسین قرار می گیرد، اما از اهمیت بالایی برخوردار هست. تعداد زیادی از فروشندگان بر این باورند که همه وقت} حق با مشتری هست اما همه وقت} این طور نیست. حتی ممکن هست که اصلا حق با مشتری نباشد!

 

گاهی پیش می آید که مشتری چیزهایی در ذهن دارد اما دقیقا نمی داند باید چکار کند یا حتی ممکن هست که اصلا نداند واقعا به چه چیزی نیاز دارد. این وظیفه شماست که تمرکز مشتری را حفظ کرده و به انها کمک کنید تا محصول یا خدمات مورد علاقه شان رابه دست آورند.

 

یک فروشنده فوق العاده می تواند حواس پرت شده یک مشتری رابه او بازگرداند. شاید این موضوع کمی عجیب بنظر برسد، اما این کار باعث میشود که مشتری اکثر بشما اعتماد کند. انها شما رابه چشم یک متخصص می بینند و از این که سعی نمی کنید به هر قیمتی معامله را جوش دهید، لذت می برند.

 

4. توانایی رابطه برقرار کردن

رابطه برقرار کردن با مشتریان دیگر، کار ساده ای نیست زیرا انها بیش از هر بار دیگری به فروشنده ها شک دارند! چطور می توانید بر این بدبینی غلبه کنید؟ باید یاد بگیرید که چطور به دل مشتریان تان پل بزنید. اگر آنها بدانند که شما نیز فردی مثل انها هستید و جهان و موقعیت شان را درک می کنید، به احتمال بسیار زیادی بشما اعتماد کرده و با شما کار خواهند کرد؛ به این میگویند رابطه حقیقی.

 

5. کنار گذاشتن مشتریان نامناسب

بطور متوسط پنجاه درصد از مشتریان احتمالی تان انتخاب خوبی برای شما به حساب نمی آیند. با این حال هنوز میباشند فروشندگانی که سعی می کنند با تمام مشتریان احتمالی روی فهرست شان کار کنند. بجای آن که مکالمه تان رابه سوی تعریف از ویژگی های بینظیر محصولات یا خدمات تان سوق دهید، اول مشخص کنید که آیا آن مشتری، مشتری مناسبی برای شما هست یا خیر. این رویکرد بخشی از فرآیند فروش کامل و مناسب هست.

 

6. سوابق فروش خودرا رو کنید

صد سال هست که به فروشندگان میگویند کلید ارائه پیروز محصولات داشتن شور و اشتیاق هست. اما وقتی که فقط بخواهید به شور و اشتیاق تان بسنده کنید، فرقی با دیگر فروشندگان نخواهید داشت. در عوض سعی کنید توضیحات تان رابه همراه سوابق فروش قبلی تان ارائه کنید.

 

مثال های خاص و ملموسی از تجارب فروش تان در قبل و کمک هایی که به مشتریان دیگر کرده‌اید، ارائه دهید. به این شکل میتوانید توضیحات بهتری به مشتریان بدهید و قراردادهای بیشتری ببندید.

 

7. سه انتخاب توصیه کنید

بجای آن که تنها یک گزینش به مشتری توصیه بدهید، سه راه حل به مشتریان ارائه دهید. این گزینش ها باید گزینش هایی از مفید به بینظیر باشند. اگر برترین گزینش تان ارزش زیادی برای مشتری به همراه داشته باشد، ممکن هست او بودجه خودرا افزایش داده و آنرا خریداری کند.

 

بنظر شما کدام یک از این هفت مهارت میتواند باعث افزایش قدرت فروشندگان در بازارهای امروزی شود؟